• Anonym (ts)

Har jättetorr hud. Tips på hudkräm (som inte är fet)?

Ibland, eller ofta har jag så torr hud att den kliar, har även "spruckit upp" några gånger. Smörjt in mig förstås, men börjar bli trött på kläder, lakan etc med fettfläckar. O så den där kletiga känslan gillar jag inte heller. Finns det nån hudkräm för oss med extemt torr hud, som inte är fet? Men som ändå hjälper. Helst fettfri. Tips mottages tacksamt!

• Svar på tråden Har jättetorr hud. Tips på hudkräm (som inte är fet)?
  • Anonym (Johanna)

Aldrig upplevt att lakan skulle få fettfläckar.. Jag använder Fenuril eller Canoderm både på mig och barnen, tycker de torkar in relativt snabbt. Smörj några timmar innan läggdags!

Det behöver vara en fet kräm om man har bekymmer med torr hud, eftersom man annars behöver smörja mer och oftare.

• Tihi

CCS oparfymerad bodylotion funkar bäst för mig. Från apoteket.

• Tiina87

Det du kan göra är att skaffa bomullsvantar frpn apoteket och en fet kräm, ex vänder och sedan smörja ett tjock lager till natten, dra på bomulshandskarna och sov med det. Det har hjälp mig mycket.

Annars kan jag rekommendera Hemp hand protector frön The Body Shop. Den är det men går in i huden väldigt snabbt och effektivt för spruckna, nariga och torra händer. Dock luktar den apa...

• Anonym (hth)

Jag använder HTH. Tycker den är kanonbra och sjunker snabbt in i huden utan att klibba eller kännas det minsta fet. Huden känns återfuktad och skön. Jag får väldigt torr hud på vintern och har använt denna i flera år. 

• Mrs Moneybags

Ett annat tips är luftfuktare, speciellt såhär års när alla varma element gör luften snustorr.

• nytt eller gammalt

HTH är det enda som funkar för mig (den var bättre förr, men är fortfarande ok - de verkar ha gjort om den på något sätt). Feta krämer bara lägger sig utanpå min hud på något sätt även om man gör sitt bästa för att smörja in den, väntar osv. Jag verkar lite konstig på den punkten.

• Anonym (ts)

Men HTH är ju väldigt tunnflytande, hjälper den verkligen då? Fenuril o Canoderm är ju rätt dyra, skulle önska att det fanns nåt billigare. Typ på Ica eller så. 

Tack alla för tipsen.

• tankfull
    Anonym (ts) skrev 2019-02-05 16:21:01 följande:

Men HTH är ju väldigt tunnflytande, hjälper den verkligen då? Fenuril o Canoderm är ju rätt dyra, skulle önska att det fanns nåt billigare. Typ på Ica eller så. 

Tack alla för tipsen.

Jag använder Canoderm till kroppen och får den på recept. Den ingår i högkostnadsskyddet (och om du kan få den utskriven till ditt barn om du har något så blir den gratis då tror jag;). Till ansiktet använder jag Apolosophy face day Cream med rapsolja och sheasmör - den låter kletig men är inte alls det! Den återfuktar väldigt bra. Kan köpas på Apoteket på Maxi.
  • Anonym (hth)
    Anonym (ts) skrev 2019-02-05 16:21:01 följande:

Tack alla för tipsen.

Den finns både som lotion och kräm. 
Svar på tråden Har jättetorr hud. Tips på hudkräm (som inte är fet)?