• Anonym (Uppgiven)

    Jag får ångest av barnen, vart kan jag söka hjälp?

    Jag vet inte riktigt vart jag ska börja. Har aldrig skrivit här innan. För fem år sedan träffade jag en underbar man och blev kärare än jag någonsin blivit. Han var skild och hade två barn som då var 4,5 och 2. Vi tog det lugnt och dejtade länge bara på de veckorna han inte hade barnen.

    I början när jag träffade barnen gick allt jättebra. De var så gulliga och mysiga. Jag tror att de verkligen tyckte om mig och jag tyckte om dem. Vi hade en bra relation och jag såg fram emot barnveckorna.

    Sedan kom deras mamma in i bilden. Hon kom på att mannen hon lämnat min kille för inte var så underbar och då började hon bråka med oss. Hon ville ha en vänskapsrelation med min kille och att de skulle umgås som en familj utan mig. Han var inte intresserad av det och sedan dess har hon hatat mig.

    Nu är barnen så pass stora att de börjat snappa upp detta. Äldsta barnet har en komplicerad relation med sin mamma, kanske eftersom hon hela tiden påpekar hur bråkigt detta barn är och hur bra det vore om hen bodde hos oss på heltid. Jag kan inte ens gå in på hur hon särbehandlar dem, det får bli ett eget inlägg.

    För att komma till saken. Ända sedan vi flyttade ihop för snart 4 år sedan har det blivit sämre och sämre hemma. Det är bråk om ALLT. Jag vet inte om vi haft en enda bråkfri dag de senaste åren. Det är fel på allt vi gör.

    All mat är det fel på, även om man själv valt den i affären, allt vi gör och säger är fel och vi får ofta höra saker som ?Ni gör aldrig något kul med oss? trots att vi dagen innan varit på både lekland och McDonalds. Vi får ofta höra hur mycket bättre det är hos mamman,

    Ibland kan jag tycka att vi har en bra dag och att vi haft trevligt om vi t.ex varit i lekparken men direkt när de ringer mamman på kvällen gnäller de om hur tråkigt det varit, att de fått sååå äcklig lunch, att de vill bli hämtade etc.

    Sedan får min sambo ett sms där hon påpekar hur dålig bonusmamma jag är. Och han blir stressad och försöker komma på saker jag ska ändra i mitt beteende.

    Detta har hållt på i så många år och jag har varit sjukskriven i två omgångar på grund av utmattning och nedstämdhet. Mycket har berott på barnen, deras mammas ständiga kritik och att jag känner att min man inte tycker att jag är bra med barnen.

    Jag känner inte längre att det är kul när de kommer hit. Jag skäms och känner mig misslyckad över att jag känner så. Men de är så otroligt nonchalanta mot mig och har noll respekt. Härom dagen slängde ett av barnen ett glasspapper på golvet och när jag bad hen ta upp det blev jag ignorerad.

    Jag kommer ofta sent till jobbet eftersom de aldrig kan stänga av iPad och dator på morgonen, jag kan inte ta hem vänner eftersom de skriker och bråkar så mycket så att jag skäms och om jag kan inte åka hemifrån på kvällarna eftersom vi har en liten bebis. Jag tassar på tå hemma för att ingen av dem ska få utbrott och skrika.

    Jag känner mig hela tiden bevakad hemma eftersom de hela tiden påpekar allt jag gör fel och rapporterar till mamman. Jag får inte tillrättavisa barnen för min sambo eftersom han vill sköta uppfostran men ibland brister det och jag säger ifrån. Då blir han besviken för han vill att barnen ska gilla att vara hos oss.

    Det har gått så långt att jag får hjärtklappning, ångest och migrän när de är här. Jag sover dåligt på grund av bebisen och är bara så ledsen. Jag känner att jag behöver prata med någon men vet inte vart hag ska vända mig.

    Vart ringer jag och säger att min familj ger mig ångest? Att jag mår dåligt varannan vecka? Att jag funderar på om jag och min bebis skulle ha det bättre själva även om jag älskar hans pappa? Att jag inte vet hur jag ska orka längre?

    Och alla ni som tänker kommentera att jag aldrig borde skaffat barn när det var dåligt kan låta bli. Jag har varit klassad som steril och egna barn var ute ur bilden för mig. När jag blev gravid var det ett mirakel och jag kunde inte tänka mig att göra abort. Min bebis är det enda jag känner riktig glädje över i livet och jag ångrar inget.

    Men hur ska jag göra för att må bättre?

  • Svar på tråden Jag får ångest av barnen, vart kan jag söka hjälp?
  • mamaleona

    Låter väl mer som att du får ångest av mamman, o inte av barnen. Dom kommer nog inse en dag vem som beter sig fel, dvs mamman. Fortsätt som ni gjort. Mannen din skulle dock kunna slå näven i bordet o tala om för sitt x att hennes beteende lider barnen av.

  • Anonym (Hej)

    Sök hjälp hos BVC, så här ska du inte ha det. Jag sökte hjälp hos dom och fick lära mig att sätta ned foten ordentligt hemma. Kram till dig, vet hur du har det

  • Anonym (A)

    Så går det allt för ofta när man väljer en man med barn sen innan. Det är därför jag inte fattar varför så många kvinnor är så jävla dumma att de väljer en man med barn sen innan. Jag har ingen sympati för dig/er. Du har valt detta livet, och fortsätter välja det varje dag du stannar. Antingen tar du ditt pick och pack och drar eller så finner du dig i situationen. Hans ex kommer inte ändra sig. Han kommer inte ändra sig. Barnen kommer inte ändra sig. Det finns ingen hjälp du kan få som kommer ändra på dem. Så det är upp till dig - dra eller fortsätta leva som ni lever.

  • Anonym (eee)

    Det är mannen och hans ex som skulle behöva få hjälp att kommunicera i tex familjerätten, hur pratar man tex med barnen om hur det är i andra hemmet osv. 

    Sen behöver du och mannen gå i terapi så att NI kan kommunicera på ett vettigt sätt hemma hos er, du ska givetvis inte bli sjuk av din hemmiljö!
    Men jag hoppas du förstår att det inte i sig är barne nsom orsakar detta utan det är mannen, dels hemma hos er och dels han i relation till hur han är i samband med vad exet säger för saker. 

    Det är heller inte sunt för barnen att växa upp i en miljö där de i ena hemmet hör en massa skit om det andra (hos mamman) och i det andra hemmet ser hur deras pappa trycker ner dig i skorna samtidigt som han trippar på tå för deras mamma. 

    Du kan själv ringa Socialtjänsten, det kanske låter konstigt, men du skulle kunna göra en orosanmälan utifrån att ni behöver hjälp. Hur ska dessa ungar vara när de är i tonåren tror du, om de inte får rätt stöd nu (och ni)? 

  • Anonym (eee)
    Anonym (A) skrev 2019-02-07 16:22:48 följande:

    Så går det allt för ofta när man väljer en man med barn sen innan. Det är därför jag inte fattar varför så många kvinnor är så jävla dumma att de väljer en man med barn sen innan. Jag har ingen sympati för dig/er. Du har valt detta livet, och fortsätter välja det varje dag du stannar. Antingen tar du ditt pick och pack och drar eller så finner du dig i situationen. Hans ex kommer inte ändra sig. Han kommer inte ändra sig. Barnen kommer inte ändra sig. Det finns ingen hjälp du kan få som kommer ändra på dem. Så det är upp till dig - dra eller fortsätta leva som ni lever.


    Generalisera much? Alla bonusfamiljer blir inte så där och TS skriver ju här för ATT det inte fungerar. Det behöver du knappast informera henne om. Skriv något konstruktivt i stället. 
  • scanmia

    Jag förstår inte det här med att inte få uppfostra små barn. Hur fixar man det som vuxen i ett barns närvaro? Då måste ju pappan eller någon som har tillåtelse att uppfostra alltid vara närvarande och du kan aldrig vara själv med barnen. Även en tillfällig barnvakt eller fritidsledare får säga ifrån, så varför inte du? Hur är det tänkt att du ens ska kunna hålla dem säkra och trygga om du inte får gå in och säga ifrån och styra upp?
    Nej, låt pappan och barnen (kanske även mamman) gemensamt komma överens om några regler som gäller i ert hus och som barn och vuxna förväntas följa. Regler om hur man förhåller sig till övriga familjemedlemmar och ansvarsområden. Sedan kan du lugnt se till att de efterföljs och även stå upp för dina egna personliga gränser. Om ingen säger åt dem att de tar illa upp när de uttrycker sig negativt om mat eller aktiviteter, hur kan de någonsin lära sig att göra annorlunda? Självklart ska de få säga vad de tycker, men de bör få lära sig att säga det på ett respektfullt sätt. För sin egen skull.
    Sedan så bör du lägga tyngdpunkten på att vara uppmuntrande och en resurs i deras liv. Det är helt ok om du tar det lite lättare på de tråkigare aspekterna med städning och läxläsning eller vad det nu kan vara som ger upphov till konflikter. Inte så att du går och hänger upp deras jackor eller plockar upp efter dem, men att du överlåter sådana, icke-akuta saker på pappan.

    Och stor eloge för dig för att du letar efter hjälp i en svår situation! Så många går bara in i försvarsställning eller tar på sig rollen som offer. Om bara fler hade din styrka att söka hjälp när de behöver det!

  • Colourfulrainbow

    Så du och din sambo behandlar barnen väl, gör aktiviteter med dem, och sedan säger de till sin mor att de har det tråkigt hos er? Bio-mamman skickar ett sms till din sambo där hon påpekar dina brister och då börjar din sambo tillrättavisa DIG och tycker att du ska förändra DITT beteende?

    Barnen ljuger.

    Bio-mamman attackerar er och anklagar er för saker som inte stämmer.

    Din sambo backar inte upp dig för fem öre. Kritiserar dig och tycker att du ska förändra ditt beteende.

    Du är ju den enda som inte gjort fel.

    Ansvaret ligger hos din sambo nu. Han får säga till sitt gränslösa ex.

    Flytta ut. Åk hem till någon så du får lite andrum.

  • Anonym (loa)

    Jag tycker att du ska tala om för samtliga, både man och barn, att du har märkt att de inte är nöjda med hur du sköter saker och ting för dem, att de är deras pappas och mammas ansvar och att du från och med nu med varm hand överlämnar till pappan att ta hela ansvaret när de är hemma hos er. Vill de inte stänga av iPad och dator på morgonen, så kommer du hädanefter inte tjata eller lägga dig i. Det är deras pappas sak att få iväg dem på morgonen. Om det innebär att han får gå upp tidigare eller ändra sina arbetstider så är det bara så det är. Om han ber dig kan du när du känner att du har ork och vilja vid enstaka fall hjälpa honom men bara om du känner att han har bett dig med den respekt du förtjänar.
    Det här tar du som sagt med samtliga närvarande. Barnen får veta att i fortsättningen, när de vill ha något så går de till sin pappa. Om de stökar ner är det deras pappa som får plocka upp.
    Och så håller du dig till detta.
    Om du bjuder hem vänner och det är ett jäkla liv så ber du vännerna om ursäkt för din mans barn och undrar om de kan ha förståelse för att ni umgås hemma hos dem eller på kafé nästa gång. Det gör inget om barnen och pappan hör så länge du behåller en neutral ton.
    Den neutrala tonen ska du behålla rakt igenom. Det här är inget som någon behöver säga emot. Ingenting du gör duger och då finns det faktiskt ingen anledning att du ska göra något som ändå inte är ditt ansvar.
    Allt motstånd hans barn gör ska du överlämna till honom. Han lagar maten. Han handlar maten. Vill dom klaga på maten så får de klaga hos honom. Ber han dig laga maten en kväll, visst, om det passar dig kan du göra honom en tjänst men fortfarande får de gå till pappan och klaga. 

    Någon nämnde att du ska vända dig till bvc. Det är ett alternativ men tänk på vad du säger när du ber om hjälp. Jag bad om hjälp där, sa att min sambo har ett barn sen tidigare och att jag mår dåligt av hens närvaro, en väldigt kortfattad beskrivning av hur det var. En sådan anledning var inte tillräckligt för att jag skulle få träffa deras psykolog, jag blev hänvisad till kommunens familjerådgivning. Hade jag i stället berättat lite mer tydligt om hur det fick mig att må och hur det påverkade relationen mellan mig och mitt barn så hade jag nog fått gå dit. Bara det att de inte tyckte att jag var kvalificerad för deras psykolog fick mig att känna mig obetydlig och må ännu sämre så välj dina ord från första början ifall de också har någon liknande utsållning.

    Annars finns det andra psykologer eller kuratorer att gå till. Man behöver gå till någon och prata när man är så utsatt som du är. 

  • Anonym (Mamman)

    Det är inte ditt fel!Du hade otur att träffa människor som förstör för dig.Och det ska du inte acceptera såklart .Du har rätt att må bra.Kram

  • Anonym (A 2)
    Anonym (Mamman) skrev 2019-02-08 18:50:16 följande:
    Det är inte ditt fel!Du hade otur att träffa människor som förstör för dig.Och det ska du inte acceptera såklart .Du har rätt att må bra.Kram
    Håller med
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (A) skrev 2019-02-07 16:22:48 följande:

    Så går det allt för ofta när man väljer en man med barn sen innan. Det är därför jag inte fattar varför så många kvinnor är så jävla dumma att de väljer en man med barn sen innan. Jag har ingen sympati för dig/er. Du har valt detta livet, och fortsätter välja det varje dag du stannar. Antingen tar du ditt pick och pack och drar eller så finner du dig i situationen. Hans ex kommer inte ändra sig. Han kommer inte ändra sig. Barnen kommer inte ändra sig. Det finns ingen hjälp du kan få som kommer ändra på dem. Så det är upp till dig - dra eller fortsätta leva som ni lever.


    Nej man ska inte bete sig hursomhelst bara för att man har barn eller är exet.Men tyvärr människor beter sig illa .Då ska man skydda sig själv.
Svar på tråden Jag får ångest av barnen, vart kan jag söka hjälp?