• Anonym (pia)

Fick fel lön, krävs tillbaka på bruttobeloppet....

Blivit någon miss så blev felaktigt för hög lön utbetalad till mig då man missat rapportera in ett antal VAB-dagar till lönekontoret.

Nu i januarilönen återkrävs jag på beloppet, inklusive skatt som betalts, alltså den del av bruttolönen som blev för mycket.

De har redan rapporterat in inkomstuppgifter till Skatteverket. Räknar jag ihop alla lönespecar för 2018 stämmer de med uppgifterna. Skatteverket säger att för att få tillbaka skatten jag betalt så måste det ske via deklarationen.

Hur ska jag få ur det när uppgifterna stämmer enl arbetsgivaren? Ska jag försöka räkna ut rätt lön för december och korrigera med? Kan man åka dit för skattebrott om man räknat någon tiotal krona åt fel håll?

• Svar på tråden Fick fel lön, krävs tillbaka på bruttobeloppet....
  • Anonym (Jämka?)

Om du betalat tillbaka via bruttplöneavdrag 2018 eller 2019 så får du ju automatiskt tillbaka de pengarna på nästa års deklaration. Personligen hade jag valt att jämka en lön, om jag ville ha tillbaka pengarna nu. Dvs jag hade bett arbetsgivaren betala mindre/ingen skatt på nästa lön så det jämnade ut sig.

• Anonym (Jämka?)
    Anonym (Jämka?) skrev 2019-02-05 18:10:34 följande:

Om du betalat tillbaka via bruttplöneavdrag 2018 eller 2019 så får du ju automatiskt tillbaka de pengarna på nästa års deklaration. Personligen hade jag valt att jämka en lön, om jag ville ha tillbaka pengarna nu. Dvs jag hade bett arbetsgivaren betala mindre/ingen skatt på nästa lön så det jämnade ut sig.

Förlåt, det ska stå betalt tillbaka för lön utbetald 2018 genom bruttolöneavdrag 2019 så får du ju tillbaka de pengarna på nästa års deklaration.
  • Anonym (Ellen)

Arbetsgivaren får inte göra rättning på inbetald skatt så det helt korrekt. Du betalar in brutto, de rättar din kontrolluppgift och så gör Skatteverket en ny beräkning och justerar det som blivit fel. Det behöver dock inte betyda att du får exakt på kronan tillbaka. Det är ju mycket annat som också påverkar skatten, så som räntor, försäljning av aktier och fonder, lön från andra arbetsgivare eller ersättningar från F-kassan, ROT & RUT mm.

• Anonym (pia)

Så jag ska alltså inte rapportera in någon lön som den borde ha varit i december?

Hörde med lönekontoret så hänvisade de till att man skickat ut kontrolluppgifter redan i december, alltså antar jag att det är dem de har rapporterat in till Skatteverket..

Väntar på att få betala in den felaktiga lönen så att jag kan avskriva löneskulden ASAP.

Trodde att det skulle korrigeras i och med årets deklaration eftersom felet begicks för inkomst 2018...

• Anonym (Ellen)
    Anonym (pia) skrev 2019-02-06 09:55:58 följande:

Så jag ska alltså inte rapportera in någon lön som den borde ha varit i december?

Hörde med lönekontoret så hänvisade de till att man skickat ut kontrolluppgifter redan i december, alltså antar jag att det är dem de har rapporterat in till Skatteverket..

Väntar på att få betala in den felaktiga lönen så att jag kan avskriva löneskulden ASAP.

Trodde att det skulle korrigeras i och med årets deklaration eftersom felet begicks för inkomst 2018...

Nej man får inte blanda in nästkommande beskattningsår gällande sånt som hände förra året. Särskilt inte med de nya regler (AGI) som kom 1/1.

Arbetsgivaren bör skicka in ny kontrolluppgift men gör dom inte det och det som står på din deklaration är fel så behöver du ändra själv.
  • Anonym (pia)
    Anonym (Ellen) skrev 2019-02-06 10:19:42 följande:

Nej man får inte blanda in nästkommande beskattningsår gällande sånt som hände förra året. Särskilt inte med de nya regler (AGI) som kom 1/1.

Arbetsgivaren bör skicka in ny kontrolluppgift men gör dom inte det och det som står på din deklaration är fel så behöver du ändra själv.

Okej. Nä som det lät så är det den uppgift som gäller som de redan rapporterat in, och den inkluderar den felaktiga lönen.

Jag vet inte om jag skriver in på kronan rätt inkomst, men det borde vara korrekt om man ser till hur stor bruttoskulden är. Det jag tänker på, vad händer när uppgifterna diffar från arbetsgivaren, och arbetsgivaren hävdar att jag har fel. Kan man få böter för detta?
  • Anonym (Besserwisser)

För att det ska bli rätt i slutändan måste Januarilönen vara lika mycket för låg före skatt som Decemberlönen var för hög före skatt.
    Om de på Januarilönen dragit av pengarna "på slutet", dvs efter det vanliga skatteavdraget är risken stor att de gjort fel.
    De ska tydligt framgå hur mycket lön du fått i Januari, dvs hur mycket du ska skatta för. Har det inte blivit avdrag där, så har arbetsgivaren helt klart gjort fel.
    Jag tycker att de borde dragit av det du fick för mycket före skatt från din Januarilön före skatt. Oavsett vilket, så borde de rätta kontrolluppgiften, Pga marginalskatte-effekter kan det vara negativt att tjäna mer ett år och mindre nästa år.
    Om de hade betalat en miljon för mycket i December och tagit tillbaka pengarna i Januari, på det sätt som de nu försöker göra så hade din skatt för 2018 ökat mycket mer än den sänkning du skulle få 2019, dvs du hade förlorat massor av pengar. Rätta i deklarationen även om arbetgivaren inte skickar in en rättad kontrolluppgift. Spara alla underlag!

• Anonym (Ellen)
    Anonym (Besserwisser) skrev 2019-02-06 18:25:50 följande:

För att det ska bli rätt i slutändan måste Januarilönen vara lika mycket för låg före skatt som Decemberlönen var för hög före skatt.

Om de på Januarilönen dragit av pengarna "på slutet", dvs efter det vanliga skatteavdraget är risken stor att de gjort fel.

De ska tydligt framgå hur mycket lön du fått i Januari, dvs hur mycket du ska skatta för. Har det inte blivit avdrag där, så har arbetsgivaren helt klart gjort fel.

Jag tycker att de borde dragit av det du fick för mycket före skatt från din Januarilön före skatt. Oavsett vilket, så borde de rätta kontrolluppgiften, Pga marginalskatte-effekter kan det vara negativt att tjäna mer ett år och mindre nästa år.

Om de hade betalat en miljon för mycket i December och tagit tillbaka pengarna i Januari, på det sätt som de nu försöker göra så hade din skatt för 2018 ökat mycket mer än den sänkning du skulle få 2019, dvs du hade förlorat massor av pengar. Rätta i deklarationen även om arbetgivaren inte skickar in en rättad kontrolluppgift. Spara alla underlag!

Fast en arbetsgivare ska i det här läget inte blanda in januari 2019 överhuvudtaget. Ett bra lönesystem kan hålla isär månader och år och göra en korrigering på rätt ställe. Dvs det är lön i december ( och ackumulerad inkomst för 2018) som berörs. 2019 ska vara ett oskrivet blad och från januari börjar man liksom om.

Annars håller jag med om den effekt det skulle kunna få på skatten.
  • Anonym (pia)
    Anonym (Besserwisser) skrev 2019-02-06 18:25:50 följande:

Fick pga sjukavdrag (är sjukskriven januari ut) inte så hög löneutbetalning i januari, och löneskulden blev större än lönen så därför har ingen skatt dragits i januari. Däremot så tillkom ju resterande del av löneskulden, där jag i princip får betala skatt igen, fast till arbetsgivaren.

Blir ju liksom dubbelbeskattning i praktiken, för har ju redan betalat den delen av skatten i december, som nu arbetsgivaren vill ha tillbaka, för de kan inte få den tillbaka av Skatteverket. Och nya regler från i år gör att de inte får föra tillbaka skatt. Varför vet jag inte.

De underlag jag har är väl lönespecifikationerna, antar jag?
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (pia) skrev 2019-02-08 06:07:22 följande:
    Fick pga sjukavdrag (är sjukskriven januari ut) inte så hög löneutbetalning i januari, och löneskulden blev större än lönen så därför har ingen skatt dragits i januari. Däremot så tillkom ju resterande del av löneskulden, där jag i princip får betala skatt igen, fast till arbetsgivaren.

Blir ju liksom dubbelbeskattning i praktiken, för har ju redan betalat den delen av skatten i december, som nu arbetsgivaren vill ha tillbaka, för de kan inte få den tillbaka av Skatteverket. Och nya regler från i år gör att de inte får föra tillbaka skatt. Varför vet jag inte.

De underlag jag har är väl lönespecifikationerna, antar jag?
    Då behöver din arbetsgivare ta stöd av sin systemleverantör .För ett bra system ska kunna hålla isär månader och särskilt år. Januari i år ska beräknas från noll, oavsett vad som skett i december 2018. De transaktioner som hör till 2018 och som borde belastat decemberlönen behöver föras tillbaka dit. Sen ska bara månadslön januari, avdrag januari etc. finnas med på januarilönen.

Säg att du fick 25000kr brutto i december och man betalade in 5000kr skatt. Netto fick du ut 20000kr. Nu visade det sig att det skulle gjorts avdrag på 10000kr. Då ska arbetsgivaren skriva ner brutto för december och för hela 2018 med 10000kr. Skatten får inte rättas längre så den är som den är. Och du behöver således betala tillbaka 10000kr. Hade man kunnat rätta tabellskatten utifrån hur det skulle ha sett ut så kanske du bara blivit skyldig 7500kr netto.
  • Anonym (pia)
    Anonym (Ellen) skrev 2019-02-08 09:47:11 följande:
    Då behöver din arbetsgivare ta stöd av sin systemleverantör .För ett bra system ska kunna hålla isär månader och särskilt år. Januari i år ska beräknas från noll, oavsett vad som skett i december 2018. De transaktioner som hör till 2018 och som borde belastat decemberlönen behöver föras tillbaka dit. Sen ska bara månadslön januari, avdrag januari etc. finnas med på januarilönen.

Säg att du fick 25000kr brutto i december och man betalade in 5000kr skatt. Netto fick du ut 20000kr. Nu visade det sig att det skulle gjorts avdrag på 10000kr. Då ska arbetsgivaren skriva ner brutto för december och för hela 2018 med 10000kr. Skatten får inte rättas längre så den är som den är. Och du behöver således betala tillbaka 10000kr. Hade man kunnat rätta tabellskatten utifrån hur det skulle ha sett ut så kanske du bara blivit skyldig 7500kr netto.
    Men nog borde jag väl få tillbaka den dubblade skatt jag betalat på något sätt? Det är ju ganska stora belopp, känns jusådär att nya regler ska göra att man plötslig får betala dubbel skatt.

Kan ju säga att deras system med att sjukanmäla är lite dumt. Vissa sjukanmäler ju månaden ut, då det blir lättare att rätta till, snarare än att man får ut för mycket i lön. Tyvärr har ju sjukskrivningen förlängts så dumt att det finns risk att det kommer bli fler såna här smällar. Ska man då riskera att gå minus på flera tusen pga skatteregler som verkar helt psykopatiska då känns det väldigt dumt...
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (pia) skrev 2019-02-08 10:03:48 följande:
    Men nog borde jag väl få tillbaka den dubblade skatt jag betalat på något sätt? Det är ju ganska stora belopp, känns jusådär att nya regler ska göra att man plötslig får betala dubbel skatt.

Kan ju säga att deras system med att sjukanmäla är lite dumt. Vissa sjukanmäler ju månaden ut, då det blir lättare att rätta till, snarare än att man får ut för mycket i lön. Tyvärr har ju sjukskrivningen förlängts så dumt att det finns risk att det kommer bli fler såna här smällar. Ska man då riskera att gå minus på flera tusen pga skatteregler som verkar helt psykopatiska då känns det väldigt dumt...
    Ja du kommer att få tillbaka skatten om det visar sig när man stänger året att du har betalat in för mycket. Men jag tror jag skrev det ovan, hur mycket skatt man åläggs att betala på ett år påverkas av så mycket annat än bara lön. Är du sjukskriven så har du säkert ersättning från Försäkringskassan som ofta drar för lite skatt. Ur den aspekten kan det vara bra att ligga lite plus på kontot. Så om du betalat 5000kr för mycket skatt som arbetsgivaren inte får rätta så är det inte säkert att du får precis 5000kr tillbaka. Så funkar det inte.

Våra rutiner i de verksamheter där jag jobbat är att alltid köra innevarande sjukavdrag på långtidsfrånvarande medarbetare. Misstänker man att det finns minsta lilla chans att personen blir förlängd i sin sjukskrivning så hellre att man lägger sjuk månaden ut än att man betalar ut lön som hen inte skulle haft. Det är enklare för oss centralt att göra en extra utbetalning OM en person visar sig komma åter i arbete än att kräva tillbaka felaktigt utbetald lön. Men det är en fråga om rutiner.
Svar på tråden Fick fel lön, krävs tillbaka på bruttobeloppet....