Anonym (Besserwisser) skrev 2019-02-06 18:25:50 följande:
För att det ska bli rätt i slutändan måste Januarilönen vara lika mycket för låg före skatt som Decemberlönen var för hög före skatt.
Om de på Januarilönen dragit av pengarna "på slutet", dvs efter det vanliga skatteavdraget är risken stor att de gjort fel.
De ska tydligt framgå hur mycket lön du fått i Januari, dvs hur mycket du ska skatta för. Har det inte blivit avdrag där, så har arbetsgivaren helt klart gjort fel.
Jag tycker att de borde dragit av det du fick för mycket före skatt från din Januarilön före skatt. Oavsett vilket, så borde de rätta kontrolluppgiften, Pga marginalskatte-effekter kan det vara negativt att tjäna mer ett år och mindre nästa år.
Om de hade betalat en miljon för mycket i December och tagit tillbaka pengarna i Januari, på det sätt som de nu försöker göra så hade din skatt för 2018 ökat mycket mer än den sänkning du skulle få 2019, dvs du hade förlorat massor av pengar. Rätta i deklarationen även om arbetgivaren inte skickar in en rättad kontrolluppgift. Spara alla underlag!
Fick pga sjukavdrag (är sjukskriven januari ut) inte så hög löneutbetalning i januari, och löneskulden blev större än lönen så därför har ingen skatt dragits i januari. Däremot så tillkom ju resterande del av löneskulden, där jag i princip får betala skatt igen, fast till arbetsgivaren.
Blir ju liksom dubbelbeskattning i praktiken, för har ju redan betalat den delen av skatten i december, som nu arbetsgivaren vill ha tillbaka, för de kan inte få den tillbaka av Skatteverket. Och nya regler från i år gör att de inte får föra tillbaka skatt. Varför vet jag inte.
De underlag jag har är väl lönespecifikationerna, antar jag?