• Hyllemor

Är det verkligen bara jag som har lätt att hitta hyreslägenhet i Malmö?

Det sägs att det är så svårt att få tag i en hyresrätt i Malmö, men jag upplever totalt tvärt om och även för folk som inte har betalningsanmärkningar så verkar det som att folk köar i år innan de får napp. För mig har det gått lite för fort när jag väl har bestämt mig för att flytta!

Jag är inte höginkomsttagare. Jag tjänar 23000 innan skatt och även när jag hade en inkomst på 20000 kronor innan skatt så var det inga problem. Jag är inte medlem i Boplats syd utan har fått förstahandskontrakt genom att ställa mig i kö hos de mindre hyresvärdarna. Jag har heller aldrig bytt en lägenhet mot en annan.

Det har tagit mig 8 dagar, respektive 3 veckor, respektive drygt 1 månad att få tag i en hyresrätt och då har det varit i helt okej områden och med okej hyra. 

Många har genom åren varit så förvånade angående det här. Jag har fått frågan mer än en gång angående hur mycket jag har betalat under bordet, trots att jag aldrig skulle få för mig att göra det. Jag mailar och anmäler mig i olika bostadsköer och så dyker en lägenhet upp.

Jag börjar uppleva det som en myt att det är så svårt att få förstahandskontrakt i Malmö, eftersom det aldrig har stämt in på mig. Inte kan det väl bara vara jag som har haft riktigt lätt att få en hyresrätt? Hur lång tid har det tagit för er?

• Svar på tråden Är det verkligen bara jag som har lätt att hitta hyreslägenhet i Malmö?
  • Anonym (Svårt)

Jag och min man har svårt att hitta lägenhet. Dvs en stor lägenhet, 5-6 rum, som ligger i dom områden vi vill bo i. Hade vi velat bo i Rosengård, Lindängen och liknande utanför centrum så hade det inte varit några problem. Så jag tror det beror mkt på hur stor lägenhet man vill ha, det finns ju flest 2:or och 3:or verkar det som.

• Anonym (Dotterimalmö)

Jag tror det beror lite på vem man är. Min dotter fick sitt förstahandskontrakt 3 dagar efter att hon anmält intresse. En mindre lägenhet och inte superfräsch men i helt okej område. Hon hade lön ungefär som TS. Efter några år sökte hon större lägenhet och blev snabbt erbjuden visning på 3 olika helt acceptabla lägenheter. Nu valde hon istället att köpa en bostadsrätt så det blev aldrig aktuellt med någon av de erbjudna lägenheterna.

• sextiotalist
    Hyllemor skrev 2019-02-06 01:08:57 följande:

Det sägs att det är så svårt att få tag i en hyresrätt i Malmö, men jag upplever totalt tvärt om och även för folk som inte har betalningsanmärkningar så verkar det som att folk köar i år innan de får napp. För mig har det gått lite för fort när jag väl har bestämt mig för att flytta!

Jag är inte höginkomsttagare. Jag tjänar 23000 innan skatt och även när jag hade en inkomst på 20000 kronor innan skatt så var det inga problem. Jag är inte medlem i Boplats syd utan har fått förstahandskontrakt genom att ställa mig i kö hos de mindre hyresvärdarna. Jag har heller aldrig bytt en lägenhet mot en annan.

Det har tagit mig 8 dagar, respektive 3 veckor, respektive drygt 1 månad att få tag i en hyresrätt och då har det varit i helt okej områden och med okej hyra. 

Många har genom åren varit så förvånade angående det här. Jag har fått frågan mer än en gång angående hur mycket jag har betalat under bordet, trots att jag aldrig skulle få för mig att göra det. Jag mailar och anmäler mig i olika bostadsköer och så dyker en lägenhet upp.

Jag börjar uppleva det som en myt att det är så svårt att få förstahandskontrakt i Malmö, eftersom det aldrig har stämt in på mig. Inte kan det väl bara vara jag som har haft riktigt lätt att få en hyresrätt? Hur lång tid har det tagit för er?

Senast igår tittade jag på boplats syd, och det fanns inte en enda lägenhet som jag skulle tänka mig att ha, ett par vänner till sambon, de fick vänta i två år innan de kunde få en lägenhet.
  • chrissepisse

Inom vissa grupper finns det säkert ingen bostadsbrist. Värdar utan kösystem kan ju välja fritt vem som ska få en lägenhet. Tillhör man en grupp de gärna vill ha boende hos sig, är det nog inget problem att få en lägenhet relativt snabbt. 

Svar på tråden Är det verkligen bara jag som har lätt att hitta hyreslägenhet i Malmö?