• MFML

Fysik (halveringstid)

Hej!

Jag håller på med en laboration där jag ska kasta tärningar och beräkna halveringstiden. Jag har från början 60 st tärningar och efter 10 kast (ett kast motsvarar 1 dygn) har jag 11 tärningar kvar. En tärning ska alltså motsvara en radioaktiv kärna där 6:orna ska ses som sönderfallna kärnor.

Efter 3 kast/dygn är det exakt 30 tärningar kvar alltså borde väl halveringstiden vara 3. Men när jag använder formeln får jag det till närmare 4.

Använder mig av följande formel:

T = -t * ln(2) / ln (N/N0)

där t=tiden, N=8, N0=60.

Vad gör jag för fel?

• Svar på tråden Fysik (halveringstid)
  • snedtak
    MFML skrev 2019-02-06 11:17:49 följande:
    Hej!

Jag håller på med en laboration där jag ska kasta tärningar och beräkna halveringstiden. Jag har från början 60 st tärningar och efter 10 kast (ett kast motsvarar 1 dygn) har jag 11 tärningar kvar. En tärning ska alltså motsvara en radioaktiv kärna där 6:orna ska ses som sönderfallna kärnor.

Efter 3 kast/dygn är det exakt 30 tärningar kvar alltså borde väl halveringstiden vara 3. Men när jag använder formeln får jag det till närmare 4.

Använder mig av följande formel:

T = -t * ln(2) / ln (N/N0)

där t=tiden, N=8, N0=60.

Vad gör jag för fel?
    Hur tänker du när du skriver att "efter 3 kast är det exakt 30 tärningar kvar"? Är det givet i uppgiften?
  • MFML

Nja men det blev så när jag kastade tärningarna

• snedtak
    MFML skrev 2019-02-11 22:42:16 följande:
    Nja men det blev så när jag kastade tärningarna
    Fast då tror jag att du har gjort fel. Om jag förstår uppgiften rätt så sönderfaller "kärnan" om man slår en sexa, dvs. det är 5/6 sannolikhet att den är kvar efter ett kast.
    Vid t= 0 finns 60 tärningar.
    Vid t =1 finns 60* 5/6 = 50 tärningar.
    Vid t = 2 finns 50*5/6 = 250/6 = 125/3 tärningar.
    Vid t = 3 finns 125/3*5/6 = 625/18 tärningar.
Svar på tråden Fysik (halveringstid)