• Anonym (Hur gör vi?)

    Eget rum - varannan helg

    Jag och min man har 5 barn, han har tre sedan tidigare och jag ett, samt en 2-åring gemensamt. De äldre barnen är mellan 9-14 år och har alla eget rum.

    Hans 14-åring har sedan 2 år tillbaka bott här varannan helg och de andra barnen bor varannan vecka.

    2-åringen bor i vårt lilla rum och har sina saker i vardagsrummet. Nu börjar jag känna att eget rum till honom kommer närmare och närmare.

    Men hur sjutton gör vi. Vi kan inte flytta och inte bygga om. Det finns ett rum extra men det är väldigt litet och har varken fönster eller dörr. De som bodde här tidigare hade ett barn där så jag har sett det möblerat med 90 cm säng. 14-åringen har en 160 cm.

    Yngsta kan inte dela rum pga mkt lägre ålder. Mellanbarnen har i tidigare boende delat rum men det var ingen bra lösning, de behöver varsitt.

    Vi har inte diskuterat det här hemma men vad tror ni. Sätta 2-åringen i det lilla rummet (en säng och byrå får plats) och fortsätta ha hans leksaker i vardagsrummet. Dock ligger rummet längst in i huset på övervåningen och vi föräldrar bor nere.

    Eller vågar jag föreslå att barnet som bor varannan helg tar lilla rummet? Han har ingenting här längre. Packar en väska med grejer när han kommer hit från mamman. Dock tror jag inte att han vill avstå sitt stora rum och byta säng.

  • Svar på tråden Eget rum - varannan helg
  • Anonym (A)
    Anonym (Hur gör vi?) skrev 2019-02-06 13:46:51 följande:

    Jag och min man har 5 barn, han har tre sedan tidigare och jag ett, samt en 2-åring gemensamt. De äldre barnen är mellan 9-14 år och har alla eget rum.

    Hans 14-åring har sedan 2 år tillbaka bott här varannan helg och de andra barnen bor varannan vecka.

    2-åringen bor i vårt lilla rum och har sina saker i vardagsrummet. Nu börjar jag känna att eget rum till honom kommer närmare och närmare.

    Men hur sjutton gör vi. Vi kan inte flytta och inte bygga om. Det finns ett rum extra men det är väldigt litet och har varken fönster eller dörr. De som bodde här tidigare hade ett barn där så jag har sett det möblerat med 90 cm säng. 14-åringen har en 160 cm.

    Yngsta kan inte dela rum pga mkt lägre ålder. Mellanbarnen har i tidigare boende delat rum men det var ingen bra lösning, de behöver varsitt.

    Vi har inte diskuterat det här hemma men vad tror ni. Sätta 2-åringen i det lilla rummet (en säng och byrå får plats) och fortsätta ha hans leksaker i vardagsrummet. Dock ligger rummet längst in i huset på övervåningen och vi föräldrar bor nere.

    Eller vågar jag föreslå att barnet som bor varannan helg tar lilla rummet? Han har ingenting här längre. Packar en väska med grejer när han kommer hit från mamman. Dock tror jag inte att han vill avstå sitt stora rum och byta säng.


    Klart du ska våga föreslå det, ni måste ju kunna prata om det hemma, med dom som berörs. Ja, inte 2-åringen naturligtvis.

    Är 14-åringens rum också på nedanvåningen?
  • Sharper

    Mina grabbar på 2,5 och 5 år delar rum. Hans barn på 8 och 10 år har varsitt. Hans bor varannan vecka och mina på heltid. Min man har sagt att skulle hans barn av någon anledning bara vara här varannan helg kommer de få dela rum och mina pojkar få varsitt. Han är av åsikten att om dom inte är här oftare har mina barn större behov av eget rum än dom. Men då även mina barn växer planerar vi nu att göra iordning ett rum åt äldsta i ett mindre hus som ligger på gården. Hon är jättetaggad på det och att få flytta ut dit om ca 2-3 år :)

  • Anonym (Jo)

    Känns som att 14 åringen bor inte hos er utan övernattar snarare. Så givetvis borde han ha det minsta rummet.

    Men vad är orsaken till att han är där så sällan? Trivs han inte så är det inte rätt väg att gå. Men tycker han bara att han har sitt riktiga liv hos mamman så är det en annan sak.

    Eller vänta ett år tills 14 åringen är 15. Då knske det bara är mammas ställe som gäller på heltid och då är problemet löst?

  • Akidoki

    Eget rum till en två åring är inte nödvändigt. Om jag var som ni skulle jag ta det lite lugnt med att alienera 14 åringen i onödan. Konflikter finns säkerligen så det räcker i en stor familj ändå.

  • Anonym (A 2)
    Akidoki skrev 2019-02-06 14:10:12 följande:
    Eget rum till en två åring är inte nödvändigt. Om jag var som ni skulle jag ta det lite lugnt med att alienera 14 åringen i onödan. Konflikter finns säkerligen så det räcker i en stor familj ändå.
    Håller med man får välja sina strider.
  • Anonym (Hur gör vi?)
    Anonym (Jo) skrev 2019-02-06 14:06:50 följande:

    Känns som att 14 åringen bor inte hos er utan övernattar snarare. Så givetvis borde han ha det minsta rummet.

    Men vad är orsaken till att han är där så sällan? Trivs han inte så är det inte rätt väg att gå. Men tycker han bara att han har sitt riktiga liv hos mamman så är det en annan sak.

    Eller vänta ett år tills 14 åringen är 15. Då knske det bara är mammas ställe som gäller på heltid och då är problemet löst?


    Det är lugnare och skönare hos mamman. Varannan vecka blir han då ensamt barn och allt anpassas efter honom istället för tre barn. Nu känns det som att han hälsar på hos oss säger han. Är dock här oftare på lov.
  • Anonym (Sun)

    Hej, vi kommer också ha platsbrist en kortare period. Vi har en gemensam ettåring och två tonåringar varannan vecka.

    Vi kommer vid behov inreda vinden för ena tonåringen, då det är viktigare för en liten att sova på samma våningsplan som sina föräldrar.

    Ni har ju många fler barn som ska samsas. Har ni alla varannan vecka-barnen samma vecka? Annars går det kanske att ha de lite omlott så att ni är färre i huset? Då kanske det inte känns lika jobbigt att dela rum.

  • Anonym (Hur gör vi?)
    Akidoki skrev 2019-02-06 14:10:12 följande:

    Eget rum till en två åring är inte nödvändigt. Om jag var som ni skulle jag ta det lite lugnt med att alienera 14 åringen i onödan. Konflikter finns säkerligen så det räcker i en stor familj ändå.


    Snart 3 år visserligen men förstår hur du tänker. Vi stör varandra på nätterna. Han vaknar av minsta lilla och det tär på oss. Det händer att vi vuxna sover på soffan för att slippa hans uppvak när vi (ljudlöst) lägger oss men det är inte hållbart.
  • Anonym (Hur gör vi?)
    Anonym (Sun) skrev 2019-02-06 14:12:12 följande:

    Hej, vi kommer också ha platsbrist en kortare period. Vi har en gemensam ettåring och två tonåringar varannan vecka.

    Vi kommer vid behov inreda vinden för ena tonåringen, då det är viktigare för en liten att sova på samma våningsplan som sina föräldrar.

    Ni har ju många fler barn som ska samsas. Har ni alla varannan vecka-barnen samma vecka? Annars går det kanske att ha de lite omlott så att ni är färre i huset? Då kanske det inte känns lika jobbigt att dela rum.


    Vi har diskuterat olika veckor men pga arbetstider går det inte tyvärr.
  • Anonym (Lilli)

    En 14 åring är rätt stor, börja med att prata med denne utan att kräva något. Berätta åt 14 åringen hur det ligger till och fråga hur den tycker ni tillsammans ska lösa det.
    Ett förslag kan ju vara att ni ger rummet åt 2 åringen och inreder med t.ex. en dagbädd som går att dra ut www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90349326/. De helger 14 åringen är där får den ta rummet och sova i dagbädden som bäddas ut. Kanske det just de dagar går att ha 2 åringen i erat rum eller det lilla rummet med en babyvakt så ni hör den. 

Svar på tråden Eget rum - varannan helg