• gabi1969

    Mattjuvar på jobbet.

    Jag arbetar ständigt nattskift och har smör pålägg bröd ketchup lingon senap mm i kylskåpet och i skafferiet på jobbet. Det finns någon några som stjäl min mat. Även andra blir bestulna. Känner ni igen detta beteende? Händer det även på era arbetsplatser. Svårt att veta vem det är när eftersom det även finns två skift till samt de som arbetar ständig dagtid.

  • Svar på tråden Mattjuvar på jobbet.
  • Hyllemor

    Vi har ett helt annat problem på mitt jobb och det är att många inte tömmer kylen på gamla rester. När jag och en kollega fick ett ryck och fick för oss att rensa ut kylen så hittade vi bland mycket annat en coca cola-flaska med utgångsdatum två år tidigare. Hos oss hade det nästan varit positivt om folk stal mat istället Flört


    Nåja, skämt å sido. Funkar det inte att skriva ditt namn med spritpenna på grejerna? Eller lägga allt i en matlåda som sedan stoppas ned i en påse med ditt namn på?

  • Fjäril kär

    Du har namn på sakerna?

    Kanske folk tror att sånt som ketchup etc är till för alla? Oftast därför sånt står i ett kylskåp som alla använder.

    Sätt upp en lapp på kylskåpet.

    Köp en plåtlåda på loppis och sätt på ett hänglås och stoppa in dina saker och lås.

  • Kusinen

    Har inte varit med om det själv, men tips för att markera att det är din mat:

    Märk maten

    Köp en plastkorg eller liknande som du mycket tydligt märker med ditt namn och ställer maten i.

    Lägg all mat i en plastkasse som du knyter för och skriver ditt namn på.

    Utöver det kan du sätta en lapp på kylskåpsdörren " var vänlig, respektera att maten i den röda korgen är min privata, Gabi".

  • Stephanie08

    Märk maten så som ovan inlägg tipsar om, dvs på ett sätt som inte går att missförstå.

    Jag hade ett sånt problem på ett tidigare jobb, mkt liten arbetsplats som gjorde det enkelt att förstå vem som var skyldig. Frågade den person på ett icke anklagande sett om den "råkat ta ketchupen från min hylla, för den är slut nu" typ. Personen blånekade. Nästa dag ställde jag dit en ny ketchup, märkt med mitt namn på min hylla, fast med laxermedel i. Den misstänka fick strax gå hem med orolig mage...

  • sextiotalist

    Min systerdotter hade det problemet (inte bara hon, utan många) på sitt förra jobb. Det spelade ingen roll att de namnmärkte lådorna, hade tejp runt eller knutit ett snöre, det var en som alltid nallade från andras lådor. Det var en kvinna som inte hade alla hästar hemma om man så säger.

    Sedan har det gnällts på mitt arbete lite på att mjölken/ketchup etc har tagit slut, men då visade sig att det inte var något namn på och folk trodde det var allmänna saker.

  • BigMami

    Så har vi också på jobbet! Sjukt irriterande att man inte får ha sakerna ifred fast det står namn på!

    Så hämnden är ljuv!!

    Funderar på att fylla ett smörpaket med nät extremt äckligt!! Har ni nåt bra tips så är det välkommet

  • BeautifulLiz
    BigMami skrev 2019-02-09 09:54:24 följande:
    Så har vi också på jobbet! Sjukt irriterande att man inte får ha sakerna ifred fast det står namn på!
    Så hämnden är ljuv!!
    Funderar på att fylla ett smörpaket med nät extremt äckligt!! Har ni nåt bra tips så är det välkommet smile1.gif
    Jag hällde citronsaft (pressad citron alltså) i mitt öppna, namnade, mjölkpaket.
    Har även hällt svartpeppar i burken med snabbkaffe.

    Sen fick jag ha mina saker i fred.
    Ingen kunde gnälla över det heller då de upptäckte det när de stal.
  • BigMami
    BeautifulLiz skrev 2019-02-09 09:59:02 följande:

    Jag hällde citronsaft (pressad citron alltså) i mitt öppna, namnade, mjölkpaket.

    Har även hällt svartpeppar i burken med snabbkaffe.

    Sen fick jag ha mina saker i fred.

    Ingen kunde gnälla över det heller då de upptäckte det när de stal.


    Haha! Det där med svartpeppar i kaffet var smart!
  • gabi1969

    En gång sa skiftledaren högt till alla att han hade kissat i sin äppeljuice. Vet inte om han hade gjort det. ????

    Han hällde diskmedel i sin ketchupflaska. ????????????

    Jag såg honom göra det.

    Vi tror att det är dagtiderna och de som arbetar tidigt skift som stjäl mat. Vi har fasta skift. Vi skiftar inte arbetstid.

    Dagtid 6-14:30 mån-fredag

    EM 14:30-23:30 måndag-torsdag

    Natt 23:15-06:15 söndag-fredag.

    Det jobbar många märkliga människor på dagtiderna.

  • Studentpappa
    gabi1969 skrev 2019-02-09 15:17:07 följande:

    En gång sa skiftledaren högt till alla att han hade kissat i sin äppeljuice. Vet inte om han hade gjort det. ????

    Han hällde diskmedel i sin ketchupflaska. ????????????

    Jag såg honom göra det.

    Vi tror att det är dagtiderna och de som arbetar tidigt skift som stjäl mat. Vi har fasta skift. Vi skiftar inte arbetstid.

    Dagtid 6-14:30 mån-fredag

    EM 14:30-23:30 måndag-torsdag

    Natt 23:15-06:15 söndag-fredag.

    Det jobbar många märkliga människor på dagtiderna.


    Annars brukar ju skummisarna jobba natt...
    Ride it like you stole it
  • Michael 310

    Testa krydda det som blir stulet med en rejäl dos Carolina reaper chili, bör vara lätt att identifiera tjuven då. Bara hålla till inne på toa och lyssna på vart gråten kommer ifrån dagen efter..

  • BeautifulLiz
    BigMami skrev 2019-02-10 15:16:50 följande:

    Av mig är det smöret som det snyltas på.

    Hur ska man få i något äckligt som inte syns/märks?


    Picka små hål och fyll med någon billig parfym när asken är ny, brev fint över smöret igen och in i kylen. Demon
Svar på tråden Mattjuvar på jobbet.