• Bladet

    IVF, SENT missfall & deppig. Nån med solskenshistoria?

    Hej alla på FL. Jag har tänkt länge på om jag ska skriva detta eller inte men here it goes.

    Jag och min sambo som båda är under 30 år håller på med vår IVF resa.

    Vi började för ca 2 år sen, såhär såg det ut då,

    IVF 1, sprutor, äggplock, endast 1 ägg som vart befruktat ovh återfört till mig. Blev minus.

    IVF 2, sprutor, äggplock, endast 2 ägg vart befeuktade, ett till mig o ett till frysen, testade även här minus.

    Blev ett FET, 5dagars, testade minus.

    IVF 3, sprutor, äggplock, här blev 4 ägg befruktade, fick i ett tredagars och resten odlades till 5 dagars o så in i frysen. Testade PLUS för första gången, lyckan var TOTAL!

    Från och med v6 började jag blöda, jag och min sambo levde på akuten, blödde så otroligt mycket att jag måste haft sån blodbrist, hade sån smärta varje dag att jag knappt kunde gå. Det läkarna kunde se var ett hematom i livmodern, allfså en blodansamling. Jag och bebisen krigade fram till v20, då gav min kropp upp och valde att stöta ut bebisen. Det är den värsta dagen i mtt liv. Att få föda fram en perfekt liten flicka. Sorgen. Smärtan. Går inte att beskriva.

    Efter några månader gjorde vi en återföring igen. Ville bara fortsättta o bli gravid så fort så möjligt, testade minus.

    Och nu denna månad gjorde jag ett till FET med vårt näst sista embryo.

    Jag är så deprimerad och mår så dåligt, känner mig psykiskt uttömd, känns som att detta aldrig kommer ta slut, är det NÅN som gått igenom liknande o fått ett happy ending? Är livrädd för o bli gravid igen o börja blöda igen...

  • Svar på tråden IVF, SENT missfall & deppig. Nån med solskenshistoria?
  • gammelpysen

    Hej vännen!

    Har inte haft missfall så sent och beklagar verkligen att det slutade så. Kan inte tänka mig smärtan och sorgen. Däremot har jag äntligen blivit gravid efter sammanlagt 7 återföringar och 3 äggplock, därav ett tidigt missfall, så jag vill ändå försöka ge dig lite hopp.

    Har man funderat på att ändra lite mellan återföringarna? Inför förra fet som blev missfall men ändå tog sig så valde de att bygga upp slemhinnan i stället för att trigga fram ägglossning. Inför sista försöket bytte jag till menopur.

    Sedan hoppas jag att du får stöd från sjukvården. Efter flera års ivf vet jag precis hur dåligt man mår. Det går inte att inbilla sig för någon som är utomstående, speciellt när man gång på gång misslyckas.

    Det enda jag kan försöka säga till tröst är att fortsätta kämpa. Vi höll på att kasta in handduken. Hade inte sista gången gått vägen hade vi nog vänt blad och gått vidare utan barn. Det har varit så tufft, både fysiskt och psykiskt.

    Har ni någon hjälp från vänner och bekanta?

    Stor stor kram!!

  • Bladet

    Hej, jag beklagar det tidiga missfallet <3, det är nog jätte svårt när man än får missfall, speciellt när man kämpar o kämpar.

    Dem senaste gångerna har dem gjort återföring i min normala cykel, alltså helt naturligt, inga hjälpmedel. Dem säger alltid att allt ser perfekt ut på mig, livmodern, slemhinnan är tjock osv.

    Jag vet inte vad jag ska göra om dagarna, allt känns så hopplöst och jag kan inte sluta tänka på hur gärna jag vill ha en bebis, men varje månad är som ett så stort slag i magen.

    Ja familj vet ju men det finns inte så mycket dem kan säga då dem själva inte gått igenom det...

    Kram

Svar på tråden IVF, SENT missfall & deppig. Nån med solskenshistoria?