• Jerkerp

    Bonusförälder med krav på mina barn

    Känner mej rätt trött och uppgiven just nu. Har precis haft ett gräl med min sambo, tillika bonusförälder till mina barn. Hen kräver att jag ska ställa större krav på min barn vad gäller städning av sina rum. Det hen kräver går rakt emot min egen filosofi kring barnen och deras rum. Min syn på det hela är att barnen (14 & 16) år styr över sina rum och ansvarar för städning osv. I mitt tycke funkar det bra, de städar emellanåt och ibland rycker jag in å gör det lite noggrannare. Dock har det aldrig varit frågan om någon sanitär olägenhet.


    Dock, emellanåt ser deras rum rent bedrövliga ut, golvet fullt i kläder, skräp som inte hittat till papperskorgen, mm. Barnen har inga problem med det, jag har inga problem med det (även om det tidvis är bortom vad jag trivs med). Äldsta barnet protesterar nu och säger att hen vill ha hela ansvaret för sitt rum, hen säger också att hen tänker börja låsa sitt rum när hen inte är där (varannan vecka).

    Min sambo accepterar inte detta och kräver att barnen ska hålla en struktur som sambon tycker är acceptabel. Jag föreslår att vi kan stänga dörrarna till barnens rum men det funkar inte. Nu har hen fått nog och säger att hen vill flytta och även avsluta vår relation, pga att jag inte går sambon till mötes i detta. Vad göra?

  • Svar på tråden Bonusförälder med krav på mina barn
  • sextiotalist
    Jerkerp skrev 2019-02-07 13:12:19 följande:

    Känner mej rätt trött och uppgiven just nu. Har precis haft ett gräl med min sambo, tillika bonusförälder till mina barn. Hen kräver att jag ska ställa större krav på min barn vad gäller städning av sina rum. Det hen kräver går rakt emot min egen filosofi kring barnen och deras rum. Min syn på det hela är att barnen (14 & 16) år styr över sina rum och ansvarar för städning osv. I mitt tycke funkar det bra, de städar emellanåt och ibland rycker jag in å gör det lite noggrannare. Dock har det aldrig varit frågan om någon sanitär olägenhet.


    Dock, emellanåt ser deras rum rent bedrövliga ut, golvet fullt i kläder, skräp som inte hittat till papperskorgen, mm. Barnen har inga problem med det, jag har inga problem med det (även om det tidvis är bortom vad jag trivs med). Äldsta barnet protesterar nu och säger att hen vill ha hela ansvaret för sitt rum, hen säger också att hen tänker börja låsa sitt rum när hen inte är där (varannan vecka).

    Min sambo accepterar inte detta och kräver att barnen ska hålla en struktur som sambon tycker är acceptabel. Jag föreslår att vi kan stänga dörrarna till barnens rum men det funkar inte. Nu har hen fått nog och säger att hen vill flytta och även avsluta vår relation, pga att jag inte går sambon till mötes i detta. Vad göra?


    I det här fallet måste din sambo backa, det är faktiskt inte hans rum och hans bekymmer. Du får här stå upp för detta och inte ge dig.
  • Anonym (Tant Hedvig)

    Att det är stökigt i tonårsrum är inget konstigt, men nu beror det ju också så klart på hur stökigt det är och på vilket sätt. Golvet täckt av kläder och obäddad säng - helt ok, men om det blir problem med hygien ex som du skriver "skräp som inte hittat rätt" eller ex gamla matrester så möglet börjar växa inne i rummet. Då har din sambo en poäng - då måste ni ta tag i det.

    Annars är det väl en utmärkt lösning att barnen håller dörrarna stängda helt enkelt och det får då din sambo acceptera.

  • Sussie70

    Hej!
    Är själv bonusförälder och jag går absolut inte in i mina bonusbarns rum och städar. Det är upp till sambon och hans barn att hålla reda på där. I utrymmen där alla ska vistas är en annan sak. Verkar som din sambo har ett stort kontrollbehov och har städmani. Du får fråga hen varför det stör hen så mycket att ni måste gå skilda vägar. Kan det inte jämkas att låta barnen få ha sina rum som en fristad.

  • Anonym (mmm)

    Haha, mina tonårsgrabbar är inte den mest städande sorten men det tar sig så sakta. Klart din sambo måste lugna sig lite. Handlar det här om att det inte är hans egna barn, eller skulle han säga exakt samma sak om det vad hans egna? 

    Man kan ha en lägsta nivå. Här tex är reglen att man tar bort om man har matrester eller disk på rummet. Annat skräp som inte luktar kan de lägga i sina papperskorgar. Jag vill att de ska dammsuga en gång i veckan + torka av sitt skrivbord men om de inte gör det så får det väl vara så tills nästa vecka. 

    Jag hanterar detta med mina barn och min hanterar frågan med sina barn. 

  • Anonym (mmm)

    Sen skriver du väl inte allt i TS men jag har svårt att tro att ett så drastiskt beslut att man vill göra slut och flytta BARA beror på lite stökiga tonåringar? 

  • Sandraberg

    Klart barnen ska städa sina rum. Är det smutsiga kläder så ska de till tvättstugan och är de rena så ska de hängas in i gadrob ev hängas över en stol.

    Att slänga kläder på golvet är ju väldigt vårdslöst.

  • sextiotalist
    Sandraberg skrev 2019-02-07 13:40:19 följande:

    Klart barnen ska städa sina rum. Är det smutsiga kläder så ska de till tvättstugan och är de rena så ska de hängas in i gadrob ev hängas över en stol.

    Att slänga kläder på golvet är ju väldigt vårdslöst.


    Och så vanligt hos tonåringar. Men jag är nog mer som TS, ser det inte som något större problem.
  • No Logo

    Både jag och min man är som TS sambo och kräver att det ska vara städat (undanplockat) och hyfsat rent (dammtorka/dammsuga ett par gånger i månaden). När barnen själva betalar hyran får de göra som de vill (förhoppningsvis har vanan att hålla undan satt dig tills dess) men tills dess gäller våra regler (biobarn, tonåringar).

    Den stora skillnaden är att vi vuxna är överens. Hos TS är ju barnen och deras städning inte problemet utan att de vuxna inte är överens. Jag tycker inte det spelar någon roll att den ena är bonusförälder, det är de vuxna som gemensamt ska bestämma spelreglerna (men gärna tillsammans med barnen om möjligt). Det finns bara en vettig lösning: kompromiss!

  • No Logo

    Äsch, en passage föll bort:

    Det verkar ha blivit en maktkamp där TS retar sig på att sambon vill vara med och bestämma över barnen och sambon retar sig på att inte ha något att säga till om i sitt hem. Prata med varandra om varför ni känner som ni gör, snällt.

Svar på tråden Bonusförälder med krav på mina barn