• Skärvan

    Vad ska jag göra?

    Hej!
    Har hamnat i en väldigt jobbig situation, min sambo sedan 3 år tillbaka har skulder upp över öronen. Det började med att hon hade stora skulder på en massa smålån med en galen ränta. Hon betalade ca 10 000:-/mån på lånen och så hyra och annat på det så räckte inte pengarna till. När vi blev ett par så berättade hon inget om det men det gick inte lång tid innan jag började undra hur det stod till med hennes ekonomi. Efter mycket om och män så berättade hon hur det låg till. Det visade sig att hon hade skulder på ca 380 000:- och utöver det 75 000:- till sin pappa. Jag ville hjälpa henne så jag tog ett lån på mitt hus på 400 000:- (vet att det inte är så smart men så blev det) hon är min stora kärlek och vi känner varandra sedan vi var små, våra föräldrar umgicks med varandra tidigare.

    Hon fick ner sina kostnader med ca 3600:- och hon lovade att ta tag i sitt liv och betala räkningar mm. 

    Nu till min fundering, jag har märkt av ett underligt beteende en tid tillbaka med mycket räkningar som hamnar i vår brevlåda. Jag har ställt frågan om allt är ok med hennes ekonomi och svaret är att hon har koll. Jag kände på mig att något var fel och tittade lite i hennes papper och fan att hon har tagit ytligare ett banklån samt ett anat lån med hög ränta på 30 000:- bakom min rygg. Jag frågade henne vid tillfälle återigen hur det var med ekonomin och hon tittar mig i ögonen och säger att allt är under kontroll. Jag bli besviken och berättar att jag vet hur det ligger till och känner mig förd bakom ljuset. Mina känslor har svalnat då hon ljuger för mig vilket gör mig ledsen. Hon har erkänt att hon ljugit för mig och vill göra bättring. Hon har alltså nu lån på 460 000:- då hon betalt lite på det andra sedan tidigare. Hon får ca 2000:-/mån kvar när hon betalt alla räkningar.

    Jag går nu och tänker hur jag skall orka att leve med henne då vi aldrig kommer kunna göra något kul, typ resa eller annat. Hon kommer att sitta med skulder i ca 10 år och det kommer jag inte klara av att leva med. Så ska jag lämna henne för jag vet att det kommer att bli jobbiga tider framöver. Jag är så ledsen för detta så jag vet inte hur jag skall tänka eller göra?

  • Svar på tråden Vad ska jag göra?
  • Skärvan
    Långbenopluto skrev 2019-02-07 17:26:46 följande:

    Hon har stora problem.. vad gör hon med pengarna? Handlar hon kläder, spelar hon eller vad gör hon?


    Ja hon har ju det. Allt började med att hon skiljde sig och sålde sitt hus och att hon tagit ett lån åt en vän. För mig är det ändå en gåta att man kan lyckas dra på sig så stora skulder på bara ca 1 år. Ja hon handlar en del också har jag märkt.
  • Långbenopluto
    Skärvan skrev 2019-02-07 18:15:25 följande:
    Ja hon har ju det. Allt började med att hon skiljde sig och sålde sitt hus och att hon tagit ett lån åt en vän. För mig är det ändå en gåta att man kan lyckas dra på sig så stora skulder på bara ca 1 år. Ja hon handlar en del också har jag märkt.
    Då behöver hon hjälp av en psykolog eller liknande, har hon sökt det?
  • Skärvan
    Långbenopluto skrev 2019-02-08 06:11:51 följande:
    Då behöver hon hjälp av en psykolog eller liknande, har hon sökt det?
    Hon har tagit kontakt med en psykolog via telefon. Är ytterst tveksam till en sådan kontakt. Jag tror man behöver ses och bli satt i jobbiga situationer och samtala mellan fyra ögon.
  • Anonym (12345)

    Det sista lånet som hon tog, vad har hon gjort med dom pengarna?
    Måste fråga angående lånet du tog på 400 000kr och fick ned hennes kostnader, vad har ni avtalat om detta 400k är ju mer än hennes skuld på 380k, ska hon betala tillbaka och hur?
    Antar att du betalade hela skulden?

    Nu har hon säkert satt sprätt på pengarna på extra lånet hon tog men har hon något kvar så måste du se till hon löser lite av det lånet med pengar som är kvar.

Svar på tråden Vad ska jag göra?