• Anonym (Ledsen)

    Komma över att relationen med sin pappa är körd pga hans nya sambo

    Ja kände bara att jag behövde skriva av mig. Kanske är det någon mer som varit med om samma på något vis?

    Jag är 29år och har 3 barn i åldrarna 1 - 9 2 st döttrar och en son.

    Jag har alltid varit "pappas pojkflicka" under hela min uppväxt och alltid haft en betydligt bättre kontakt med min pappa än mamma. Vi har alltid pratat dagligen osv.. När jag fick min son som idag är 9 år så föll mitt liv i 1000 bitar på vägen, jag fick reda på att sonens pappa varit otrogen under hela min graviditet och jag valde att lämna direkt. Pappa och hans dåvarande sambo tyckte att jag skulle flytta hem till dom en stund så dom kunde hjälpa till och att jag kunde spara pengar till att köpa egen bostad osv. Så så blev det. Jag jobbade rätt mycket för att komma igång med ett ordentligt sparande och min pappa som kör lastbil och har eget företag tog rätt mycket ansvar över sonen, han hade ofta med honom i lastbilen eller vad han nu än gjorde. Jag bodde där i ca 3 år innan jag flyttade ihop med min nuvarande sambo. Min pappa hade fortfarande sonen rätt ofta speciellt om jag jobbade helg. Och dom hade verkligen super bra kontakt man verkligen såg hur morfar var sonens idol. Det gick ett tag,jag och sambon fick vår äldsta dotter som också älskade att vara där. Pappa och hans sambo gick isär och han träffade en ny straxt därefter. Och allt vändes upp o ner. Hon och hennes äldre barn (över 17 år)flyttade väldigt fort. Helt plötsligt fanns det inte alls tid för barnbarnen längre,dom fick inte sova där, inte va där om jag inte va med och en hel del annat. Han slutade även ringa till mig. Sonen speciellt va helt förstörd och jag visste inte alls vad jag skulle säga. Han ringde morfar och frågade konstant om han fick komma till honom, om dom kunde åka lastbil. Varenda gång fick han ett nej eller att han inte hade tid. Sonen ringde i stortsätt varje dag i 9 månader och fick aldrig ett ja. Tillslut var det dags för sonens födelsedag och morfar kom inte för hans nya sambos mamma fyllde den dagen. På kvällen kom han in till oss för att han inte kunde sova och sa rakt upp o ner mamma jag vill inte ringa till morfar längre. Han vill inte vara med mig längre jag kan lika gärna försvinna och han skulle inte leta efter mig. Det gjorde så ont i hela mig.

    Det är nu 2 1/2 år sen och min pappa har inte ens träffat våran senaste dotter som fyller 1 nu i mars. Vi har alltid firat födelsedagar och högtider ihop men han har inte ens ringt och sagt grattis. Han fyllde 50 i höstas men vi var inte bjudna. Barnen har väldigt bra kontakt med pappas gamla sambo så vi träffas rätt ofta fortfarande.

    För mig känns det helt sjukt hur en pappa kan välja bort sitt barn och barnbarn för en ny tjej. Jag kan förstå att man är nykär osv och inte har "tid" i början. Men mina äldsta barn har träffat sin morfar 1 gång på 2 1/2 år. På min farfars begravning och då fick som inte ens åka i samma bil som med morfar till stället vi skulle fika på. Jag har inte heller pratat med honom på evigheter. Jag kan tillägga att Jag varken sagt eller gjort något opassande mor varken min pappa eller hans nya sambo jag har träffat henne någon enstaka gång. Utan det här är ett beslut han tagit av nån helt galen anledning.

    Jag är fortfarande väldigt deppig över det här. Jag mår riktigt dåligt då det kommer dom dagarna som speciellt sonen pratar om att han inte har någon morfar längre.

    Dotter bryr sig inte så mycket då hon var rätt liten men ändå.

    Pappa har fortfarande jätte bra kontakt med min bror som också ställer sig väldigt frågande till varför pappa gjort som han gjorde och på pekar fortfarande att han förlorar hela barnbarnens uppväxt.

    Jag har gett upp en del av mig är så ledsen å saknar han och våran kontakt och andra delen fullkomligt hatar honom för vad han har gjort . Jag kommer aldrig kunna förlåta honom och det kommer aldrig bli detsamma.

    Så hur går man vidare ?

  • Svar på tråden Komma över att relationen med sin pappa är körd pga hans nya sambo
  • Ess

    Är du säker på att det inte var hans förra sambo som var den drivande till att de tog hand om sonen?

    Denna sambon har troligen inget intresse av att ta hand om hans barnbarn och då blir det heller inget.

    Han har kanske fått ett mer aktivt liv med nya och har inte samma tid att lägga på din son.

    Själv tror jag mest på de första alternativen, men det du kan göra är ju att fråga honom.

  • Anonym (Pia)

    Se till att få komma till en psykolog.

    Ring pappa och fråga om kvinnan utpressar honom på nåt sätt. Om inte, be honom dra åt helvete.

  • Pope Joan II
    Ess skrev 2019-02-08 07:57:21 följande:

    Är du säker på att det inte var hans förra sambo som var den drivande till att de tog hand om sonen?

    Denna sambon har troligen inget intresse av att ta hand om hans barnbarn och då blir det heller inget.

    Han har kanske fått ett mer aktivt liv med nya och har inte samma tid att lägga på din son.

    Själv tror jag mest på de första alternativen, men det du kan göra är ju att fråga honom.


    Rimlig teori. Så kan det mycket väl vara. Illa oavsett förstås, att gå från ett, i mitt tycke tämligen extremt, engagemang till inget alls. Förstår att det är mycket sårande för ts och det barn som kommit i kläm.

    Verkar vara en löjlig karl det är fråga om. Att gå på sin gamla svärmors födelsedag i stället för att fira barnbarnet är ett, för mig, obegripligt val att göra. 

    Ts, jag tycker att du får försöka komma förbi det här och trösta dig och din son med att morfar var alldeles strålande bra under många år och till väldigt stor hjälp i ett skede av ditt liv när du verkligen behövde honom men att det nu blivit på ett helt annat sätt som ni inte kan påverka. Nu får ni vara varandras bästa och största stöd i stället. Er egen familj får ta över allt ni tidigare kunde få hjälp med och om det behövs söka alternativa lösningar för avlastning. Kanske din bror och du kan byta tjänster med varandra?
  • Anonym (Ledsen)
    Ess skrev 2019-02-08 07:57:21 följande:

    Är du säker på att det inte var hans förra sambo som var den drivande till att de tog hand om sonen?

    Denna sambon har troligen inget intresse av att ta hand om hans barnbarn och då blir det heller inget.

    Han har kanske fått ett mer aktivt liv med nya och har inte samma tid att lägga på din son.

    Själv tror jag mest på de första alternativen, men det du kan göra är ju att fråga honom.


    Nej det tror jag iallafall inte . Hon hade oftast hand om dottern och pappa sonen. Och det var oftast pappa som ringde och frågade om jag inte ville lämna sonen en stund så han kunde få åka lastbil eller så. Pappa fortsatte även ha sonen efter det tog slut med dom .

    Han har snarare fått mindre att göra och tillomed börjat tagit ut semester osv enligt min bror och det hände inte ens när vi var små.
  • Anonym (Ledsen)
    Pope Joan II skrev 2019-02-08 09:03:41 följande:

    Rimlig teori. Så kan det mycket väl vara. Illa oavsett förstås, att gå från ett, i mitt tycke tämligen extremt, engagemang till inget alls. Förstår att det är mycket sårande för ts och det barn som kommit i kläm.

    Verkar vara en löjlig karl det är fråga om. Att gå på sin gamla svärmors födelsedag i stället för att fira barnbarnet är ett, för mig, obegripligt val att göra. 

    Ts, jag tycker att du får försöka komma förbi det här och trösta dig och din son med att morfar var alldeles strålande bra under många år och till väldigt stor hjälp i ett skede av ditt liv när du verkligen behövde honom men att det nu blivit på ett helt annat sätt som ni inte kan påverka. Nu får ni vara varandras bästa och största stöd i stället. Er egen familj får ta över allt ni tidigare kunde få hjälp med och om det behövs söka alternativa lösningar för avlastning. Kanske din bror och du kan byta tjänster med varandra?


    Ja det är ju som sagt 2 1/2 år sen kontakten avslutades så det är ju helt klart bättre. Jag tror inte ens äldsta dottern nämnt ordet morfar senaste året. Som tur är har jag en gammal barndomsvän som också kör lastbil och har med ett lantbruk så det är precis som hemma hos morfar. Han reagerade iallafall på att sonen aldrig var med längre och hörde tillomed av sig själv för att kolla vad som hänt, och erbjöd sig snart nog att sonen gärna fick vara med honom om han ville så han är där lite då och då så det betyder mängder för sonen och så klart även för mig.

    Jag behöver inte direkt någon avlastning till barnen längre utan har bytt jobb osv så både jag och sambon jobbar bara dagtid :) äldsta dotter brukar vilja åka till pappas gamla sambo eller sin mormor lite då och då. Och mormor har med alltid stått jätte nära barnen och vill gärna göra saker med dom så det går inte direkt någon nöd på dom utan det var mest tragiskt att han dels sårade sonen så himla mycket och även mig. :)
  • Anonym (marre)

    Har du pratat med din pappa på tu man hand och frågat honom varför han gör såhär? 

  • Anonym (Louise)

    Usch vad tråkigt TS!

    Din bror verkar ha kontakt med pappan, de pratar aldrig om dig?

    Skulle du kunna ringa din pappa och fråga rakt ut vad som hänt? Eller bjuda hem honom (och bara honom, ej nya sambon) på fika eller nåt och tala ut? Din bror kanske kan vara med då som stöd. Jag tycker inte att barnen ska vara med då ifall det inte går bra.

    Skriva ett mail eller brev kan ju vara ett alternativ också.

    Men ja, det är tyvärr inte mycket att göra annars. Det är jäkligt tråkigt och faktiskt förjävligt. Men du får försöka tänka att det är han som förlorar på det. Han mister både barn och barnbarn. Kanske kan du och din bror vara ett stöd för varann istället.

  • Anonym (Me)

    Tror att du oavsett vad det mynnar ut i behöver få ett svar från honom. Om du åker hen till honom ensam sätter dig vid bordet och pratar med honom. Vad händer då?

  • Ess
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-02-08 09:51:32 följande:
    Nej det tror jag iallafall inte . Hon hade oftast hand om dottern och pappa sonen. Och det var oftast pappa som ringde och frågade om jag inte ville lämna sonen en stund så han kunde få åka lastbil eller så. Pappa fortsatte även ha sonen efter det tog slut med dom .

    Han har snarare fått mindre att göra och tillomed börjat tagit ut semester osv enligt min bror och det hände inte ens när vi var små.
    Det verkar som han har gjort en rejäl förändring av sitt liv. Att han inte ställer upp som barnvakt kan jag förstå, men att han inte grattar dem fattar jag inte. Kolliderar det med en annan födelsedag så brukar man ju gratta före eller efter istället.
Svar på tråden Komma över att relationen med sin pappa är körd pga hans nya sambo