• Smulan

Inkubationstid för magsjuka

Ja, min fråga är alltså om det är någon som vet inkubationstiden för magsjuka.

Hade barnen hos faster i helgen, över natt. När vi kom och hämtade dom hade faster blivit magsjuk på natten Inte kul alls. Nu går vi här hemma och väntar på den bomb som tickar....

När kan vi börja slappna av??????

• Svar på tråden Inkubationstid för magsjuka
  • mysiss

Magsjuka smittar med en gång oftast så jag tror du kan slappna av nu.

• Loren

Vi hade här hemma hos oss för några veckor sedan. Och det var jättemärkligt - jag har hört upp till 48 h men det tog längre tid. Min man blev sjuk efter två dagar, och sonen med, men för mig tog det fyra dagar innan det bröt ut....Tyvärr..

• LovleyMamma

Det är inte säkert.
    Jag var hos en väninna i förra veckan (typ måndag el tisdag) Och jag blev magsjuk natten till lördag.

• Smulan

Jag har hört upp till 4 dygn men skulle gärna vilja veta från någon som kan. Någon????

• Loren

ahh. sorry, 48 h gäller ju hur länge man är smittsam efter sista kräkning el diarré. 4 dygn stämde ju på mig, men jag är inte sjukvårdsutbildad!

• Smulan

Är det efter sista kräkningen man ska räkna. Kan jag då räkna efter att jag hämtade barnen?

• Maggen

Inkubationstiden för vinterkräksjukan är 12-48 timmar, sen finns det olika virus som kan orsaka magsjuka så det beror lite på. men oftast är det kort inkubationstid, från timmar upp till 2 dygn. Räkna ifrån när du hämtade barnen, man är smittsam även när man inte kräks, och upp till 3 dygn efter man haft vinterkräksjukan. //Mammaledig sjuksköterska

• Smulan

Tackar så mycket! Då kan vi börja känna oss lite trygga nu i alla fall. Jag hämtade dom mitt på dagen i söndags och än har vi inte märkt av någonting. Vinterkräksjukan tror jag inte att det var faster hade för hon är tillbaka i arbete igen.

Svar på tråden Inkubationstid för magsjuka