• Anonym (Anna sjuksköterska)

Ersättning vab lön 43 000 kr i mpnaden

Har precis ansökt och fått beviljat vab för en dag. 668 kr netto.

Har 40 timmars vecka och en lön på 43 000 kr. Gissar att jag får avdrag på mer än 668 kr netto. Stämmer det med min ersättning eller? Känns spontant lite lågt?

• Svar på tråden Ersättning vab lön 43 000 kr i mpnaden
  • Emma41

Det är tak i föräldraförsäkringen. Max-ersättning är baserad på 28000 kr. Det kvittar vad du tjänar över det, blir inte mer för det. Därav högavlönade vana att "vobba" dvs jobba hemifrån med sjuka ungar eller ta med halvkrassliga kids till jobbet.

• Anonym (K)

Enligt kassakollen på FK?s hemsida får du 1041 brutto, så 668 kr netto är väl rimligt. Du har slagit i taket för ersättning för vab, detta är max. Vissa arbetsgivare fyller på vid vab, så avdrager därifrån kanske inte blir så stort.

Emma41 skrev 2019-02-08 21:20:58 följande:

Det är tak i föräldraförsäkringen. Max-ersättning är baserad på 28000 kr. Det kvittar vad du tjänar över det, blir inte mer för det. Därav högavlönade vana att "vobba" dvs jobba hemifrån med sjuka ungar eller ta med halvkrassliga kids till jobbet.

Jo det vet jag, men tycker fortfarande att det känns som jag har en låg ersättning. Har bytt tjänst och dels gått upp i kön men har alltså även bytt arbetskvot.
  • Anonym (Ja)

Max beloppet vid VAB är 1019 kr (innan skatt). Spelar ingen roll att du tjänar mer.

Anonym (Anna sjuksköterska) skrev 2019-02-08 21:25:05 följande:

Jo det vet jag, men tycker fortfarande att det känns som jag har en låg ersättning. Har bytt tjänst och dels gått upp i kön men har alltså även bytt arbetskvot.

Min man tjänar ungefär detsamma som jag men har en annan kvot då han jobbar skift och han har en högre dagersättning än vad jag fick nu.
  • Anonym (K)
    Anonym (Anna sjuksköterska) skrev 2019-02-08 21:26:39 följande:

Min man tjänar ungefär detsamma som jag men har en annan kvot då han jobbar skift och han har en högre dagersättning än vad jag fick nu.

Frånförsäkringskassan?
    Anonym (K) skrev 2019-02-08 21:28:03 följande:

Frånförsäkringskassan?

Ja.

Kollar kassakollen nu och det ser ut som jag ligger fel i just kvot. 1041 kr ska bli mer efter skatt än vad jag fått här.

Får ringa dem i morgon.
  • Anonym (K)
    Anonym (Anna sjuksköterska) skrev 2019-02-08 21:30:51 följande:

Ja.

Kollar kassakollen nu och det ser ut som jag ligger fel i just kvot. 1041 kr ska bli mer efter skatt än vad jag fått här.

Får ringa dem i morgon.

Jag vet inte vad du menar med kvot. De har dragit 35,8% i skatt. Du är över brytpunkten för statlig skatt så det låter väl inte så orimligt?
  • Anonym (K)

Fast det är klart, är taket 28? är deg för mycket drager. Glöm min förra kommentar!

Anonym (K) skrev 2019-02-08 21:41:17 följande:

Jag vet inte vad du menar med kvot. De har dragit 35,8% i skatt. Du är över brytpunkten för statlig skatt så det låter väl inte så orimligt?

Ja fast försäkringskassan brukar generellt inte dra så mycket skatt.

Kvot, eller kanske rättare sagt årsarbetstid
Svar på tråden Ersättning vab lön 43 000 kr i mpnaden