• Anonym (Suki)

Jag vill göra slut men han tar inte in det

Anledningen till att jag vill avsluta relationen är ju just pga detta. Han maler på hur mycket han älskar och respekterar mig, men agerar precis omvänt genom att helt enkelt inte alls ta in vad jag faktiskt säger. Han har kvävt ihjäl mig med sin villkorslösa kärlek som inte alls var varken villkorslös eller respektfull och hans oförmåga att inse det själv är otroligt frustrerande och just nu känns det som att sparka på en valp vilket bekräftar mitt beslut ännu mer.

Jag har sagt klart och tydligt att jag inte har de rätta känslorna och att jag inte vill vara kvar i relationen, att jag nu gör slut med honom.
    Men han är kvar i sin egen vision, hur bra vi haft det, hur han ser något stort och fint i framtiden för oss och att han är villig att kämpa för det.
    Han missar helt enkelt när jag säger att jag inte känner samma sak, jag ser inte vad han ser och jag är inte villig att kämpa (mer). Vi har varit tillsammans i drygt 6 mån och han föreslår att vi ska se en samtalsterapeut som kan hjälpa oss förstå varandra, medan jag vill att den förståelsen redan ska finnas, att för mig är det en självklarhet i en bra relation för mig och jag vill inte kompromissa med det. 

Han är fortfarande kvar i hoppet med 100 sätt hur han ska ändra sig, som om det ens var något jag önskade, vilket han verkar tro.
    Jag vet inte hur jag ska ta mig ur detta på ett fint sätt som känns bra och tydligt för honom, jag har förstått att den här separationsångesten redan grundades i hans barndom och jag vill varken knäcka honom eller såra. Samtidigt som frustrationen över hur han vägrar ta in gör mig rätt arg och till slut otroligt otrevlig på ett sätt jag inte vill, men hur kan jag göra annorlunda?

• Svar på tråden Jag vill göra slut men han tar inte in det
  • sebbe420

Om han har känslor för dig, så går det inte att göra slut utan att såra. Du får släppa den här tanken om att det ska göras på ett "fint sätt". Du får göra det med både ord och handling, och utan att linda in orden i bomull. Det betyder ju inte att du ska vara otrevlig, utan bara rak och tydlig med att det är slut.

Lättare sagt än gjort, jag vet.

• fornminne

Problemet ligger i det här fallet hos honom. Att bli dumpad är jobbigt. Att bli dumpad efter flera år tillsammans, eller många år, kan vara fruktansvärt. MEN ni har bara varit tillsammans i ett halvår. Att han är så här klängig redan efter 6 månader, samt vägrar acceptera att du vill gå vidare utan honom, tyder på att han har problem. Särskilt om han har "kvävt" dig. Förmodligen kommer han kväva nästa tjej också. Han borde söka hjälp. Men om han inte inser det, vad göra? För egen del tror jag att du måste vara tydlig. Här funkar det inte att vara finkänslig, eller försöka "skona" honom. Det tar han bara som en förhoppning och då lämnar han dig aldrig ifred. Ta inga diskussioner med honom, det är ingen ide. Säg bara att det är slut, jag känner inte på samma sätt osv. Nu vill jag inte prata mer om saken för du lyssnar ändå inte. Säg inget mer än så. Bryt sedan kontakten tills han har lugnat ner sig, kanske för alltid.

• Anonym (cgh)

Måste du göra mer än det du har gjort? Du har försökt göra slut men han vägrar lyssna. Då är det bara att säga att vi ska inte träffas mer, punkt. Sedan slutar du höra av dig, slutar svara på hans kontaktförsök, blockerar hans nummer mm om du måste. Jag antar att ni inte bor ihop? Eftersom ni bara har träffats i 6 månader. Som skrevs ovan, här kan du inte vara snäll. Du har redan försökt och det funkar inte. Killen behöver professionell hjälp, men om han vägrar inse det finns det inget du kan göra.

• Anonym (klara besked)

Tala om för honom att du inte vill vara tillsammans med honom längre och att er relation därför är slut, och bryt sedan kontakten! Ett tydligt avslut kan kännas förjävligt just där och då, men i längden är det det bästa. Att dra ut på det blir bara tortyr för er båda.

• Anonym (A)
    Anonym (klara besked) skrev 2019-02-09 11:52:47 följande:
    Tala om för honom att du inte vill vara tillsammans med honom längre och att er relation därför är slut, och bryt sedan kontakten! Ett tydligt avslut kan kännas förjävligt just där och då, men i längden är det det bästa. Att dra ut på det blir bara tortyr för er båda.
    Håller med, att dra ut på det blir bara jobbigt.
  • Anonym (Going out on a limb here)

Menar ej att döma eller vara elak, men denna förväntan på storslagen/villkorslös kärlek gör mig något misstänksam. Har TS möjligen borderline? Måhända långsökt men ändock.

• Anonym (Typ samma)

Låter typ precis som min situation! Förutom att min man och jag är gifta.

Jag sa till honom för ett par månader sedan att jag vill skiljas, men pga en del orsaker måste vi ändå bo ihop några månader till. Men han vägrar tro att jag var seriös. Förstås var han jätteledsen de första dagarna, men efter det är det som om han lever i sin lilla bubbla, o låtsas som om jag aldrig nämnt skilsmässa. Han har höga förväntningar och säger hur fantastisk jag är, hur mycket han älskar mig osv. Jag har vägrat kyssa eller ha sex med honom ända sedan jag sa att jag ville skiljas, han har visserligen försökt men jag har sagt nej (tidigare var vi intima ca 1-2 ggr per dag, så är en stooor förändring för honom). Trots mina protester verkar han inte förstå. Orkar inte heller varje dag dra upp skilsmässan då det bara skulle skapa dålig stämning hemma, så är lite knepigt...

• Anonym (Suki)

Tack för svaren ni gett.

Nu är det gjort på ett väldigt definitivt sätt och även om jag vet att det var rätt känns det väldigt ledsamt att det behövde bli så här.

Han är helt ensam nu, och jag har lagt tid och energi på något som inte blev :(

Svar på tråden Jag vill göra slut men han tar inte in det