• Anonym (kan jag göra dem?)

våga att göra godis till diabetiker och vegan?

Ja, de kommer hit i morgon bitti, men de har ju så klart sina egna begränsningar? Jag skall bjuda på fika, och tänkte att göra chokladbollar, med arraksarom. Men när jag kollar på alla recept. så är det en massa margarin, och det vill de inte ha.

Så tänkte jag, om det kanske finns ett recept, där man man kan byta ut margarinet mot äpplemos?  Klart att jag skall söta det med stevia, blir det bra?

Har googlat för länge sedan, men hittar inget just nu på nätet.Solig

• Svar på tråden våga att göra godis till diabetiker och vegan?
  • Anonym (eee)

Det bästa är väl att bara fråga dem? De kanske inte ens gillar chokladbollar, bra att veta liksom. 

• neverpreggo

Du kan inte handla mjölkfritt smör bara? Dekorera med hackad nötter?

jo de älskar just chokladbollar, jag undre bara om det fanns ett resppt, där man kan använda äpplemos i stället för margarin?

• nnnnnnnn

Tror det går bättre med mosad banan.

Annars är det väl bara att prova?

Söker du på tex Raw Food eller liknande får du säkert upp recept med dadlar istället för margarin.

mjölkproteiner, nej.. jag menar veganska? ? diabetes. Jag frågade efter ett recept som veganskt, och utan socker, Ja, jag har stevia hemma. men hur gör jag? Chokladbollar på havregryn, Kan man ersätta smöret med äpplemos, blir det gott?

• nnnnnnnn

recept:

Ingredienser
    10 stycken
    2 mogna bananer 2 msk kakao 3 dl havregryn 1 dl kokos 1 msk kaffe Garnering 1 dl kokos Mosa bananerna. Blanda bananmoset med kakao, havregryn, kokos och kaffe. Gör bollar av smeten och rulla i kokos. Ställ i kylen för att stelna något.
  • nnnnnnnn
    Ingredienser
    8 stycken
    2 dl ekologiska havregryn 7 färska dadlar 3 msk kallpressad, rå kokosolja 1/2 dl kokosflingor 1 krm vaniljpulver (eller en vaniljstång) 1 krm salt 1 msk raw kakao kokosflingor (att rulla i)
    Så här gör du 15 minuter Mixa allt till en stor boll. Går inte smeten ihop späd med lite kaffe eller vatten. Börja med 1 tsk. Vill inte att smeten ska bli lös. Ta upp och rulla valnötsstora bollar. Rulla i kokos och ställ kallt. Håller upp till 1 vecka i kylen.
  • nnnnnnnn

Recept Chokladbollar med hallon

250 g färska dadlar
    1 enkel espresso
    1 dl äppelmos (osötad)
    5 msk kakao av god kvalitet
    2 msk chiafrön
    1 1/2 dl riven kokos
    2 dl glutenfria havregryn
    4 skopor staygood vegansk måltidsersättning Skinnyshake
    1 msk kokosolja
    en nypa salt.

Riven kokos och frystorkade hallon att rulla i.

Gör så här

Börja med att kärna ur dadlarna och lägg dom i en bunke. Häll på kaffet och äppelmos, vispa ihop till en smet.

Tillsätt riven kokos, kakao, chiafrön, en nypa salt, havregryn och ev protein. Rör runt.

Om smeten blir för lös är det bara att tillsätta mer havregryn.

Rulla bollar i valfri storlek och rulla dom i riven kokos blandat med frystorkade hallon. Om du inte äter alla med en gång går de bra att förvara i kylen.

• Askungen842

Deg skulle nog bli gott med äppelmos men tyvärr tror jag inte konsistensen blir bra. Varför inte bara använda mjölkfritt margarin och stevia?

• neverpreggo

Mjölkfritt är ju veganskt. Skulle köra på bananbollar istället.

• trollhona
    Anonym (kan jag göra dem?) skrev 2019-02-09 17:53:09 följande:

Ja, de kommer hit i morgon bitti, men de har ju så klart sina egna begränsningar? Jag skall bjuda på fika, och tänkte att göra chokladbollar, med arraksarom. Men när jag kollar på alla recept. så är det en massa margarin, och det vill de inte ha.

Så tänkte jag, om det kanske finns ett recept, där man man kan byta ut margarinet mot äpplemos?  Klart att jag skall söta det med stevia, blir det bra?

Har googlat för länge sedan, men hittar inget just nu på nätet.Solig

Det finns mjökfritt smör och margarin, går att köpa på ICA.

Annars om du vill bjuda veganer på fika kan du köpa Delicatos chokladbollar eller vanliga Oreos. Det kan gå snabbare.

För diabetiker är jag inte lika insatt men det finns säkert någon genväg där med.
  • Anonym (H)

Nu har du kanske redan haft bjudningen, men om du vill bjuda på vanliga chokladbollar är mjölkfritt margarin den bästa ersättninggen för veganen. Om man inte vill ha margarin eller smör går det inte att göra vanliga chokladbollar. Det är ju en av huvudingrediemserna.

Det finns ju dock annat godis som går att forma som bollar som tex dadelbollar som ör gjorda på nötter, dadlar, havregryn och kakao. Det är pckså gott, men smakar inte alls samma som vanliga chokladbollar tycker jag.

Om chokladbollar eller dadelbollar är bra fika för diabetikern har jag dock ingen aning om. De få personer jag känner med diabetes äter vanligt fika på kalas. Så vad gäller cad personen kan/inte kan äta måste du förstås prata direkt med denne om

Äppelmos med kakao och havregryn tycker jag personlogen inte låter gott och inte heller som att det ger bra konsistens. Tror du behöver fett, som tex nötter.

• Anonym (H)

Jag tror inte heller att du kan byta ut strösocker not stevia i chokladbollarna och få rätt konsitens. Men om du gör dadelbollar innehåller de ju inget tillsatt socker så då behöver du heller inte stevia. Men som sagt om dadlar skulle vara bättre än socker för diabetikern vet jag inte. Det är ju också extremt sött.

• Anonym (..)

Både dadlar och bananer höjer blodsockret. Det är jättemycket socker i båda. Fruktsocker höjer blodsockret precis som vitt socker. Du kan lika gärna ge vanliga chokladbollar till diabetikern i så fall. Så får den ta medicin för at överleva din fika. 

Eller så ger du något som håller blodsockret stabilt. Ägg. Smör. Lax. Grädde. bär. 

Svar på tråden våga att göra godis till diabetiker och vegan?