• Äldre 10 Feb 12:35
    138 visningar
    2 svar
    2
    138

    Provera?

    Hej! 
    Jag har haft mellanblödningar under en lång tid i livet, och jag brukar se mellanblödningen som ett tecken på att det inte blivit nån graviditet. Samma sak hände efter vårt första IVF försök. 
    Eftersom vårt "fel" ligger i spermierna tror jag att läkarna har struntat i mitt problem med mellanblödningar. Jag har frågat om det, men det är som att ingen (som vanligt) bryr sig om dom. Har vart hos gynekologer tidigare som bara ryckt på axlarna åt saken. Men eftersom jag är övertygad om att det är bidragande så gick jag till en annan gynekolog som tog detta problemet på allvar. Han skrev ut provera, 10 mg, som jag skulle börja äta direkt när jag kom hem och sedan i tio dagar i tre sjok.

    Nu till frågan - tror ni att vi kan fortsätta göra ett till IVF - försök trots att jag äter provera mot mellanblödningarna - eller att vi borde vänta? Eller kanske att jag bara borde sluta med provera? Är det någon som har blivit av med sina mellanblödningar efter en proverakur? Och sedan kanske tom blivit gravid?

    Supertacksam för svar!!

  • Svar på tråden Provera?
  • Äldre 18 Feb 18:21
    #1

    Mellanblödningar kan bero på för högt Prolaktin och/eller för lågt Progesteron. Så be en läkare ta blodprov på dig för att mäta dessa 2.

  • Äldre 18 Feb 18:27
    #2

    Om du har för högt Prolaktin så behöver du recept på Norprolac eller Pravidel (tabletter).

    Har du för lågt Progesteron kan man få Lutinus eller Crinone utskrivet på recept. Får man inte det kan man köpa Progesterall (recepfri progesteronkräm) man kan köpa på nätet.

Svar på tråden Provera?