• Äldre 11 Feb 15:15
    306 visningar
    4 svar
    4
    306

    Ung med stor barnlängtan

    Hej! Jag är en tjej på 26 år som de senaste åren verkligen velat bli mamma. För ett tag sedan träffade jag kvinnan i mitt liv och vi började ganska snart prata om barn och allt som kommer till. Hon vill dock vänta, jag känner att jag inte vill det. Innan jag träffade henne var jag i uppstarts tankar och planer på insemination och att vara självstående förälder. För mig är ett barn viktigare än ett förhållande just nu. Att ha pratat med henne om min barnlängtan har fått den att bli ännu större. Då hon vill vänta och jag förstår det helt så får hon gärna vara med mig som partner, men jag vill inte tvinga henne in i en föräldrar roll och kommer aldrig göra det heller. Min förhållande situation kanske inte är så himla relevant för er del, men kände att dela med mig av den kändes som ett fint sätt att börja denna tråden.

    Då jag vet att en som lesbisk/självstående kan vända sig till landstinget och få det betalat via den vägen så undrar jag hur jag ska gå till väga? Vem ringer jag? Mejlar man? Vilka papper ska jag printa ut för att ta med? Jag vet om vilka tester jag behöver ta, men ringer jag bara till gyn och säger ?hej jag har tänkt bli förälder, kan ni kolla?? Vet någon en bra och hbtq vänlig läkare/gyn runt Göteborg? Jag är inte den bästa Google undersökaren så kände att det var enklare att bara skriva och fråga! Har någon erfarenhet av allt detta och kan komma med goda råd så är jag enormt tacksam, har jag glömt något så ge gärna din åsikt! Hur startar jag processen till att bli förälder?

    Stor kram från mig!

  • Svar på tråden Ung med stor barnlängtan
  • Äldre 14 Feb 09:23
    #1

    Jag kan inte lova att de kan hjälpa dig, men du kan ju ringa och boka tid hos Partus i Göteborg (gyn) och prata med dem. Högkostnadsskyddet/frikortet gäller vid besök hos dem.

  • Äldre 15 Feb 12:12
    #2

    Som ett par kan ni ju söka hjälp via landstinget som ni tillhör och ställa er i kö där för assisterad befruktning.

    De brukar ha vissa vilkor för detoch tyvärr ofta lång kö innan man kommer fram.

    Alternativet till det är att ni betalar för det själva på någon lämplig klinik eller finner en privat donator för heminsemination.

    Jag har fungerat som privat donator tidigare och då även varit behjälplig med närstående adoptionen.

    Detta har gjort att det har gått både snabbt och smidigt för det paret samt även mycket billigare än att gå via en klinik.

    Är ni intresserade av att veta mer om det så hör gärna av er.

  • Äldre 15 Feb 16:59
    #3

    Som jag skrivit här över så är jag självstående i denna processen och kommer göra detta själv. Jag har en partner men hon kommer inte att agera som förälder utan som min partner :)

  • Äldre 15 Feb 17:51
    #4
    +1

    Tror du ska kunna skicka en självremiss via 1177 till IVF-klinik (Landstinget). Har hört från lesbiska vänner i Göteborg att det är lång kö (flera år) så kan vara värt att undersöka vad privat klinik kostar också. Vad jag förstod på dom så är kön för ensamstående och samkönade samma men är inte hundra på hur det funkar. Oavsett så tycker jag du ska påbörja processen nu så du är med i kön, din partner kanske kommer med på banan när det är dags eller så tar du beslutet själv.

Svar på tråden Ung med stor barnlängtan