• pompom12

    Svårt att få barn - övervikt?

    Hej, 
    Jag är ny här på FL.


    Jag och min man har försökt i ca 2 år med att få barn. 


    Vi har även påbörjat en utredning och allt var normalt hos båda. 


    Det min barnmorska ville att vi skulle testa nu var hormonstimulerande. Men eftersom jag väger 85 kg och är 158 cm så får de inte skriva ut dessa än. 


    Det jag undrar mest är ju såklart om det verkligen kan bero på övervikt som gör att det blir svårt med att bli gravid? 
    Jag har regelbunden mens känner av ägglossningen till och från. 
    Dock har jag bytt jobb från ett aktivt stående butiksjobb till stillasittande kontorsjobb. 


    Här har vi ståbord så jag stå också lite då och då. Men det var också orsaken till min viktuppgång. 

    Vad har ni för erfarenheter? Har ni tips på vad som funkade för er? Har ni haft liknande erfarenheter?

  • Svar på tråden Svårt att få barn - övervikt?
  • Kronärtskockan

    För mig räckte det att köpa ägglossningstest som visar 4 fertila dagar. Trodde jag hade stenkoll på äl men tydligen inte. Blev gravid direkt efter det. Är också överviktig

  • pompom12

    Ägglossningstesten visade inga utslag :/
    Vet inte om den stämmer 100% men min barnmorska sa att man inte skulle lita på den alltid om man inte fick utslag. 

  • Kronärtskockan
    pompom12 skrev 2019-02-11 16:18:13 följande:

    Ägglossningstesten visade inga utslag :/

    Vet inte om den stämmer 100% men min barnmorska sa att man inte skulle lita på den alltid om man inte fick utslag. 


    Får du inga utslag någonsin? Har de kollat så din ägglossning fungerar som den ska? ????
  • tesselessan

    vi försöker få ett syskon till vår dotter och har försökt 1 år nu. Jag har för några mogna äggblåsor och vi väntar på vidare utredning. Men jag ligger 8 kilo ifrån maxgränsen för vad ens BMI får ligga på så jag behöver gå ned 8 kilo innan det är tal om att få vidare hjälp. 


    Med första barnet vägde jag 25 kilo mindre så en del av mig tänker att det är min vikt som gör att vi inte lyckas. Det plus att jag har för lite ägg kvar för min ålder. 
Svar på tråden Svårt att få barn - övervikt?