• Mailo

Får man ekonomisk hjälp?

En fundering o hoppas någon kan svara.

Jag är gift med två små barn. Min man jobbar och jag har varit hemma med barnen sen första kom, nu i snart fem år. Har pluggat och jobbat enbart lite.

Om vi skulle skilja oss nu och jag står utan inkomst helt. Har jag rätt då till försörjning stöd? Eller räknar de tre månader tillbaka för hans inkomst på mig med?

• Svar på tråden Får man ekonomisk hjälp?
  • Lilyje

Eftersom ni har barn så har ni väl ändå 6 månaders betänketid innan skiljsmässan går igenom? Och under den tiden är ni fortfarande gifta och han är försörjningsskyldig för dig.

M 2010 | B 2017 | A 2019
  • Anonym (V)
    Mailo skrev 2019-02-11 23:38:35 följande:

En fundering o hoppas någon kan svara.

Jag är gift med två små barn. Min man jobbar och jag har varit hemma med barnen sen första kom, nu i snart fem år. Har pluggat och jobbat enbart lite.

Om vi skulle skilja oss nu och jag står utan inkomst helt. Har jag rätt då till försörjning stöd? Eller räknar de tre månader tillbaka för hans inkomst på mig med?

Vad är frågan egentligen? Vad menar du med 3 månader?
  • Anonym (123)

Han har ansvar för din och barnens försörjning fram till att skilsmässan går igenom. Du får räkna med att du måste vara inskriven på AF och stå som arbetssökande på heltid och att du måste söka arbeten på heltid.

• Anonym (..)

Precis som ovanstående säger är han i första hand skyldig att försörja dig till en eventuell skilsmässa gått genom. Får du i bodelningen tillgångar ska dessa först levas upp innan du kan få försörjningsstöd.

För att vara berättigad ska du sedan ha sökt ev. underhåll, bostadsbidrag, stå till arbetsmarknadens förfogande samt ha ordnat förskoleplats på heltid för barnen. Innan dess får du inte en krona.

Svar på tråden Får man ekonomisk hjälp?