• sisley

Kan man ha för snabb ämnesomsättning?

Är det möjligt att ha för snabb förbränning? Jag läser ibland om folk som har en för långsam ämnesomsättning men jag upplever det som tvärtom för mig. Jag måste ngt äta var tredje/fjärde timme om jag ska må bra och slarvar jag så straffar det sig med blodsockerfall och yrsel.
    Jag hann inte äta så mkt lunch idag men ändå mer än vad många bekanta till mig äter. Jag kompleterade dessutom med en ostmacka kort efteråt men nu sitter jag här ändå med otäck yrsel och känner mig svag i kroppen.
    Jag klagar inte över detta då det tillåter mig att äta vad jag vill utan att gå upp i vikt men det är stressande att alltid behöva planera måltider/mellanmål/fruktstund om jag vill må bra. Slarvar jag så tappar jag i vikt på en gång och jag väger fyra kg mindre än vad jag gjorde innan jag fick barn och den vikten får jag kämpa lite för att hålla så jag inte tappar fler kilon.

Alltså-är det möjligt att kroppen har för snabb ämnesomsättning?

• Svar på tråden Kan man ha för snabb ämnesomsättning?
  • sweetheart med felicia

Japp det kan man ha. Kontakta din vårdcentral för provtagning så du får veta.

• sweetheart med felicia

Jag har tvärtom. Så jag äter levaxin för det och måste alltid göra det.
    När det gäller en överproduktion så kan jag inte så mycket. Tycker du ska kontakta en läkare och rådgöra med dom.
    Det som är sjukt med mig då är att jag har låg ämnesomsättning men har samma symptom som du. Läkarna vet inte varför det är så, men så är det iaf.
    Jag ätr en tablett om dagen.
    Sök på google om sköldköteln så hittar du en massa info

• Vindruvan

Visst kan du det ! Jag har haft det och fick behandling för det. Jag tycker att du ska gå till vårdcentralen och be om att få ta ett blodprov så får du svaret. Och ja det kan bli allvarligt. Läs gärna på den här sidan thyroid.se

• Lycklig med Grodd

Japp!
    Se pa mig.
    Jag förbränner maten paa nagon timma och är redo att käka direkt igen.
    Jag kan inte gaa upp i vikt.
    Men jag har heller inget fel paa skölskörteln, det har de kolat redan.
    Ni som tar tabletter, är det p.g.a sköldkörteln eller vaddaa?

• Maijan

Är likadan som dig. Märker direkt om jag slarvar med maten o mår pissigt. Har normal sköldkörtelfunktion.

Svar på tråden Kan man ha för snabb ämnesomsättning?