Förmodligen gallbesvär, usel livskvalitet, får ingen hjälp
Hej!
Börjar bli lite less på min situation just nu. Har haft problem med magen sen förra sommaren. Tror på gallbesvär. Det blir bara sämre och sämre och min livskvalitet har nu blivit så usel att jag tappat all lust och energi och bara plågar mig igenom varje dag.
Det började under sommaren med diffusa magbesvär nästan konstant, dålig opålitlig mage. Under augusti eskalerande det, då började magsmärtorna, typiska gallkoliksmärtor efter måltid, samt smärtor som gick som ett band runt bröstkorgen och ut i armarna. Detta har kommit och gått hela hösten med någon bra vecka här och där. Nu har det varit konstant sen i januari. Kan inte äta någonting utan att få ont, och äter jag något med fett, ägg eller äpple blir det 100 gånger värre. Speciellt fett får jag ont av och ofta går det bara rakt igenom. Även uppsvälld konstant, samt illamående och yr. Känner mig förgiftad i flera dagar efter att ha ätit något med fett i. Är distinkt öm precis över gallblåsan.
Får börja varje dag med värktabletter, imodium och lergigan för att mildra värk, dålig mage och illamående. Ändå plågar jag mig igenom varenda dag. Mår konstant dåligt. Vissa dagar går jag nästan dubbelvikt och får anstränga mig för att inte kräkas. Klarar med nöd och näppe att jobba men har ingen kraft eller energi till något annat. Hela mitt liv är satt på paus och jag har ingen livskvalitet längre.
Vårdcentralen är allmänt sega och tjatar om annat hela tiden, som det inte är, ibs, magkatarr, ångest (vilket jag fått nu, pga detta). Har efter mycket tjat fått gå på ultraljud som inte visade någonting, tagit prover som inte visade någonting. Blir mer och mer frustrerad och önskar att jag kunde få ett svar bara på varför det är så här.
Försökt ändra kosten, med väldigt liten förbättring. Totalt fettreducerad kost är vad som funkar bäst, men även då kan jag få ont. Ingenting hjälper. Orkar inte leva så här, med konstanta smärtor och känsla av magsjuka dag ut och dag in och att inte kunna äta. Vårdcentralen verkar inte vilja göra mer nu.
Någon som har något tips på vad jag kan göra, vart jag kan få hjälp? Hur länge ska man behöva ha det så här? Min livslust sjunker för varje dag.