• latten

    Säga upp mig.

    Jag har bokat en längre semesterresa på 9 veckor som jag har fått beviljat ledighet av min arbetsgivare för 7-8 månader sedan.


    Jag kommer att ta ut några veckor semester och resten kommer jag att vara föräldraledig.


    Nu har jag blivet erbjuden ett nytt arbete som är i både lön och arbetsuppgifter något som jag inte kan tacka nej till, detta är inget som jag hade en tanke om eller hade planerat. Och jag vet att detta inte är juste mot min arbetsgivare, men jag måste tänka på mig själv.


    Så mitt dilemma nu då, jag har nu 1 månaders anställning, men 1 mars så ändrar det sig till 2 månader (eftersom jag då har varit anställd i 3 år)


    Min tanke är att jag ska börja mitt nya arbete 1 maj(2 maj), så då borde jag säga upp mig 1 mars. Men då är jag ju inte hemma utan ute på resa.


    Har man möjlighet att lämna sin uppsägning, säg 22 februari där man skriver att jag säger upp mig f.o.m 1 mars och avser att avsluta min anställning 30 april?


    Då har jag också 2 dagar att arbeta på mitt nuvarande jobb efter min resa.


    Vanligtvis är ju att man lämnar sin avskedsansökan och den gäller från samma dag, men de vill jag ju inte eftersom jag vill ha mina 2 månaders uppsägningstid för att de ska passa ihop med föräldraledigheten och semestern jag ska ta ut.


     


     

  • Svar på tråden Säga upp mig.
  • MrsAJ88

    Det är klart man kan, uppsägningstiden är bara ett minimum på hur länge man måste arbeta från att man säger upp sig. Du kan redan idag säga ?jag säger upp mig från och med 1 maj? eller vilket datum du nu önskar sluta.

  • snöblask

    Det allra schystaste du kan göra mot din nuvarande arbetsgivare är att berätta pronto att du säger upp dig från ett visst datum. Det ger den nuvarande arbetsplatsen en större möjlighet att hitta en ersättare för dig.

  • latten

    De låter ju bra detta.


    För arbetsgivaren kan väl inte förkorta min uppsägningstid?


    Jag kommer att skriva på de nya anställningsavtalen på onsdag eftermiddag, så efter det (onsdag kväll eller torsdag morgon) kommer jag säga upp mig.


    Kruxet är att min chef är ute på tjänsteresa hela veckan, så jag tänker att jag får ta de per telefon och samtidigt lämna en skriftlig uppsägning på hans skrivbord som han får ta del av veckan efter (25/2)

  • Hans28
    latten skrev 2019-02-16 09:26:04 följande:

    De låter ju bra detta.


    För arbetsgivaren kan väl inte förkorta min uppsägningstid?


    Jag kommer att skriva på de nya anställningsavtalen på onsdag eftermiddag, så efter det (onsdag kväll eller torsdag morgon) kommer jag säga upp mig.


    Kruxet är att min chef är ute på tjänsteresa hela veckan, så jag tänker att jag får ta de per telefon och samtidigt lämna en skriftlig uppsägning på hans skrivbord som han får ta del av veckan efter (25/2)


    Jo de kan gå med på att "släppa" dig tidigare.
Svar på tråden Säga upp mig.