• Anonym (Vilsen)

    Flytta till Norge

    Hur funkar allt praktiskt om man skulle flytta till Norge?

    Vad är skillnaderna mellan Sverige o Norge när d kommer till olika myndigheter, skolgång mm

    Och hur funkar det med pensionen som man sparat ihop i Sverige? Kan det bli nåt krångel med utbetalning om man flyttar från landet?

  • Svar på tråden Flytta till Norge
  • Tiina87

    Det är inte något krångligt att flytta till Norge men det är bra om man har jobb och boende ordnat. Man måste också registrera sig när man kommer till staden man vill bo, detta gör man på Skatteetaten.

    Är också bra att ha en buffert med pengar eftersom första lönen kan dröja och det mesta är dyrare än Sverige.

    Tänkt på att ska man hyra boende så krävs deposition och då oftast 3 månaders hyra.

    Varken skola eller myndigheter inte så speciellt annorlunda mot Sverige. Dock har vi NAV, vilket är en blandning mellan försäkringskassan, arbetsförmedlingen och till viss del även socialen. Man betalar heller inte in till a-kassan utan för vem har av NAV när man är arbetslös.

    Man för även en fastleger tilldelad på det legesenter som ligger i området man bor. Denna är man fri att byta.

    På sjukhus är akuten/legevakta kommunal mens AMK (akutmottaning dit trauman etc kommer) är inte kommunal.

    Även förskola tycker dyrare. Och i skolan får man stå för lunchen själv.

    Svenska pensionen vet jag faktiskt inte exakt hur set blir, men jag har för mig att man för den utbetald även om man är bosatt i Norge. Men då är det nog lättast att man fortsätter att ha ett svenskt bankkonto.

    De flesta banker (bla Nordea)i Norge kräver att man ska ha jobba i minst 6 månader för att få öppna ett bankkonto. Dock finns det självklart undantag.

    Svårt att svara på meta då du inte ställt några specifika frågor.

  • Anonym (Vilsen)

    Det är kruxet att man måste fixa jobb, bostad o skola samtidigt känns det som.

    Jag har en bostadsrätt i Stockholm som jag kan sälja el kanske hyra ut ett år för att känna efter.

    Vart är bäst att söka jobb? Och bostad? Att köpa är väl väldigt dyrt har jag förstått.

    Är arbetslös nu så det är bra läge att flytta men vågar inte innan jag vet att jag har ett jobb. Har barn som ska börja 7:an till hösten oxå o har ingen aning om hur skolorna funkar. Är det som i Sverige att man är garanterad en plats inom visst avstånd? Men då måste man ju veta var man ska bo.

    Å vad händer med a-kassan? Är det bäst att ska jobb från Sverige så man inte missar den?

    Om man börjar jobba i Norge, får man pension från första dagen el måste man ha jobbat vissa år först?

  • Tiina87
    Anonym (Vilsen) skrev 2019-02-19 19:10:42 följande:

    Det är kruxet att man måste fixa jobb, bostad o skola samtidigt känns det som.

    Jag har en bostadsrätt i Stockholm som jag kan sälja el kanske hyra ut ett år för att känna efter.

    Vart är bäst att söka jobb? Och bostad? Att köpa är väl väldigt dyrt har jag förstått.

    Är arbetslös nu så det är bra läge att flytta men vågar inte innan jag vet att jag har ett jobb. Har barn som ska börja 7:an till hösten oxå o har ingen aning om hur skolorna funkar. Är det som i Sverige att man är garanterad en plats inom visst avstånd? Men då måste man ju veta var man ska bo.

    Å vad händer med a-kassan? Är det bäst att ska jobb från Sverige så man inte missar den?

    Om man börjar jobba i Norge, får man pension från första dagen el måste man ha jobbat vissa år först?


    Vet inte om man för skola inom nära avstånd från bostad. Dessutom går de tio år i grundskola och gymnasiet (de börjar vid 6) så 7 klass motsvarar 8dr klassen.

    Vilket stad ska du flytta till?

    Man får pensionsinbetalning efter ett visst antal månader inom kommunen och statligt.

    A-kassa får du troligen inte om du flyttar från Sverige. Allra bäst är att söka från Sverige och ordna både jobb och bostad innan du flyttar. Iallafall ordna någpt tillfälligt boende innan.
  • Anonym (Vilsen)

    Ja precis. Man vill väl ändå helst ha allt klart innan man packar flyttbilen :)

    Jag vill flytta till Oslo i så fall. Är programmerare så det borde väl inte vara nåt problem med jobb antar jag?

    Det som känns tyngst är hur det ska gå för min 13-åring men fördelarna i övrigt överväger.

  • Shameless

    Jag har bott i Norge sedan augusti 2008. Helt klart bättre land att bo i. En stor skillnad mot Sverige när det gäller hyresrätter är att det nästan är obefintligt med bostadsbolag, i stort sett alla lägenheter som hyrs ut av privatpersoner. Ska du du bo i Oslo så borde du flytta i utkanten då hyrorna är sinnessjuka. Dessutom så kräver de flesta 2-3 månaders hyror i depositionsavgift i förskott.

    De största sidorna att söka jobb på är finn.no samt nav.no. Det är faktiskt en fördel att vara svensk jobbsökare i Norge då vi svenskar är kända för hög arbetsmoral.

    Finns fördelar med att bo i Norge, t ex om man blir sjuk, låt oss säga 3 dagars frånvaro, så förlorar man inte en krona. I Sverige är väl första dagen karensdag och resterande får man 80% av lönen om jag minns rätt.

    Värt att tänka på är att mat och alkohol är galet dyrt i Norge och det lönar sig att ta sig en tur till Sverige för att storhandla emellanåt.

    I övrigt kan jag rekommendera Facebookgruppen Svenskar i Oslo. Är som regel mer yngre svenskar som hänger där men folk är välvilliga att hjälpa en om man har diverse frågor.

  • Tiina87
    Shameless skrev 2019-02-20 22:01:06 följande:

    Jag har bott i Norge sedan augusti 2008. Helt klart bättre land att bo i. En stor skillnad mot Sverige när det gäller hyresrätter är att det nästan är obefintligt med bostadsbolag, i stort sett alla lägenheter som hyrs ut av privatpersoner. Ska du du bo i Oslo så borde du flytta i utkanten då hyrorna är sinnessjuka. Dessutom så kräver de flesta 2-3 månaders hyror i depositionsavgift i förskott.

    De största sidorna att söka jobb på är finn.no samt nav.no. Det är faktiskt en fördel att vara svensk jobbsökare i Norge då vi svenskar är kända för hög arbetsmoral.

    Finns fördelar med att bo i Norge, t ex om man blir sjuk, låt oss säga 3 dagars frånvaro, så förlorar man inte en krona. I Sverige är väl första dagen karensdag och resterande får man 80% av lönen om jag minns rätt.

    Värt att tänka på är att mat och alkohol är galet dyrt i Norge och det lönar sig att ta sig en tur till Sverige för att storhandla emellanåt.

    I övrigt kan jag rekommendera Facebookgruppen Svenskar i Oslo. Är som regel mer yngre svenskar som hänger där men folk är välvilliga att hjälpa en om man har diverse frågor.


    Dock har de flesta arbetsgivare, bla kommunen och staten/landstinget att man ska ha jobbat 14 dagar sammanhängande i 3 månader (är lite osäker på om det är 3 månader) innan man kan ta egenmelding vid egen eller barnens sjukdom. Är man sjuk innan kan man dock försöka få sykemelding av läkaren.

    Upplever också att hos de flesta fastleger är det väldigt lätt att få sykemelding.
  • Utvandraren2

    Hej Vilsen!

    Jag bor i Norge sedan 2012. Fråga på.

    A-kassa kan du söka om att få ta med dig i upp till tre månader. Fråga af-utland, de vet mer. Men den blir omräknad till NOK, så det är bara en spottstyver. Men bättre än inget.

    Programmerare, som i dataingenjör? Mitt jobb söker dataingeniörer och frontendutvecklare i synnerhet. Arbetsmarknaden för dataingeniörer är väldigt bra i Norge, vi har svårt att få tag i folk.

    Skicka mig pm om du vill veta företagets namn. :)

    Lycka till och välkommen hit!

  • Shameless
    Tiina87 skrev 2019-02-20 22:57:34 följande:

    Dock har de flesta arbetsgivare, bla kommunen och staten/landstinget att man ska ha jobbat 14 dagar sammanhängande i 3 månader (är lite osäker på om det är 3 månader) innan man kan ta egenmelding vid egen eller barnens sjukdom. Är man sjuk innan kan man dock försöka få sykemelding av läkaren.

    Upplever också att hos de flesta fastleger är det väldigt lätt att få sykemelding.


    Tiina87 skrev 2019-02-20 22:57:34 följande:

    Dock har de flesta arbetsgivare, bla kommunen och staten/landstinget att man ska ha jobbat 14 dagar sammanhängande i 3 månader (är lite osäker på om det är 3 månader) innan man kan ta egenmelding vid egen eller barnens sjukdom. Är man sjuk innan kan man dock försöka få sykemelding av läkaren.

    Upplever också att hos de flesta fastleger är det väldigt lätt att få sykemelding.


    En stor fördel är ju om man har "fastlege" eller husläkare som det heter på svenska. Men då måste man ha ett riktigt personnummer och inte ett tillfälligt "D-nummer".
  • Shameless
    Utvandraren2 skrev 2019-02-20 23:26:21 följande:

    Hej Vilsen!

    Jag bor i Norge sedan 2012. Fråga på.

    A-kassa kan du söka om att få ta med dig i upp till tre månader. Fråga af-utland, de vet mer. Men den blir omräknad till NOK, så det är bara en spottstyver. Men bättre än inget.

    Programmerare, som i dataingenjör? Mitt jobb söker dataingeniörer och frontendutvecklare i synnerhet. Arbetsmarknaden för dataingeniörer är väldigt bra i Norge, vi har svårt att få tag i folk.

    Skicka mig pm om du vill veta företagets namn. :)

    Lycka till och välkommen hit!


    Nyfiken fråga, från en Norge-Svensk till en annan. Vart bor du? Och vad gillar du med Norge kontra Sverige?
  • Tiina87
    Shameless skrev 2019-02-21 00:12:31 följande:

    En stor fördel är ju om man har "fastlege" eller husläkare som det heter på svenska. Men då måste man ha ett riktigt personnummer och inte ett tillfälligt "D-nummer".


    För att ha en personlig fastleger ja. Men inte för att få en sykemelding.
Svar på tråden Flytta till Norge