• Sadaf

    Beslagtaget id kort

    Hej! En person hade tagit mitt id kort för att gå ut på krogen (utan att jag visste) och hade sedan tänkt att lämna tillbaka det. När hon skulle in så sa ordningsvakten att detta inte var hon på bilden och han ropade på ägaren. Ägaren ber henne gå in på sin instagram och då förstår de att personen på legget inte är hon. Ägaren ringer hennes mamma och säger vad som har hänt. Sedan säger han att han inte kommer att ringa polisen men att han ska behålla id kortet och antagligen kommer han slänga den. Tjejen ringer mig och berättar allt som har hänt. Lite senare går jag till baren och berättar till ordningsvakten att det är jag på legget och undrar ifall jag kan få tillbaka det. Han ber mig vänta åt sidan och kommer och säger att jag ska komma tillbaka imorgon och att de öppnar klockan 12. Jag och tjejen som tog mitt kort går dit dagen efter exakt klockan 12. Bartendern säger att vi ska vänta på att ägaren kommer eftersom det är han som måste ge tillbaka det. Vi väntar tills 14.30 och sedan drar vi, då vi var tvungna att hinna till tåget eftersom vi bor i en annan stad. Vi smsar ägaren och ringer honom samt kontaktar honom på instagram men han svarar inte.

    Min fråga är nu har ordningsvakten rätt till att stå utanför baren och fråga om legg? Då jag har för mig att han inte har den rätten.

    Min andra fråga är har ägaren rätt till att beslagta legget för att sedan slänga det? Isåfall måste det väll lämnas in till polisen, han får väll inte ta den bara så?

  • Svar på tråden Beslagtaget id kort
  • Minimalen

    Det var ju vidrigt gjort. Fattade han inte att en oskyldig blev lidande. Han borde lämnat kortet till polisen men han tyckte väl att det var för jobbigt eller att han var snäll mot tjejen. Men att man måste visa leg är kutym om stället har åldersgräns.

Svar på tråden Beslagtaget id kort