• Simwi0

    5,4mm nackspalt

    Hej alla fina!

    Som rubriken lyder fick jag ett tråkigt resultat på mitt KUB test för några veckor sedan. Nackspalten mättes till 5,4mm bred. Vi fick en risk på 1:28 på DS och 1:97 på trosomi 13 & trisomi 18. Vi är väldigt chockade och ledsna eftersom det kom som en fot i ansiktet. Vi är båda väldigt unga (22 år är jag och sambo är 24). Vi fick direkt tid till moderkaksprov och har fått svar på snabbanalysen att det var normalt. Nu väntar vi på djupanalys/långtidsanalys.

    Jag har både läst positivt och negativt. Hur har det gått för er andra?

  • Svar på tråden 5,4mm nackspalt
  • närkommertrean

    Jag vet precis hur det känns och vad ni går igenom! Jag gjorde kub i början av januari och fick 1:2 för ds och 1:267 på trisomi 13 och 18. Nackspalten var 3,7 mm. Jag fick också tid för mkp direkt men då moderkakan låg i bakvägg gick det inte att genomföra provet. Vi fick vänta i ytterligare 2 veckor på att kunna göra fvp. Till oss sa läkaren att korta analysen var den mest kritiska, att om någonting var fel skulle det med största sannolikhet vara någon av de trisomierna. Både korta och långa analysen var normala för oss. Vi fick även reda på att en bred nackspalt ökar risken för olika typer av missbildningar och bland dem är det oftast hjärtat de hittar fel på. Jag gjorde rul förra veckan och då var det en läkare som gjorde det istället för bm och vi hade längre tid på oss för att kunna titta ännu mer grundligt än normalt. Inte heller där kunde hon hitta några som helst avvikelser. Så vi väntar ett helt friskt barn (så friskt som man kan veta innan barnet är fött) trots dåliga resultat på kub. Jag hoppas att det går lika bra för er, lycka till!

Svar på tråden 5,4mm nackspalt