• Anonym (Söker jobb.)
    Äldre 18 Feb 10:34
    3853 visningar
    4 svar
    4
    3853

    Vad innebär det att arbeta i en politiskt styrd organisation?

    Jag håller på och söker jobb och tänker ev söka en tjänst inom en kommun. Det står i platsannonsen att det är meriterande att ha erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation.

    Men vad menas med det egentligen? Fördelar/nackdelar? 

    Behöver hjälp med info.

  • Svar på tråden Vad innebär det att arbeta i en politiskt styrd organisation?
  • Äldre 18 Feb 11:53
    #1

    Alla som jobbar inom kommun, stat eller landsting jobbar i en "politiskt styrd organisation".

    Så svaret på din fråga har nog mer att göra med på vilken nivå i denna politiskt styrda organisation du jobbar. Ska du jobba direkt mot politikerna?

  • Anonym (Söker jobb.) Trådstartaren
    Äldre 18 Feb 12:04
    #2
    Flash Gordon skrev 2019-02-18 11:53:54 följande:

    Alla som jobbar inom kommun, stat eller landsting jobbar i en "politiskt styrd organisation".

    Så svaret på din fråga har nog mer att göra med på vilken nivå i denna politiskt styrda organisation du jobbar. Ska du jobba direkt mot politikerna?


    Hmm... är okunnig i detta område men det är på tjänstemannanivå vad jag kan förstå, utföra mindre utredningar, säkerställa att riktlinjer följs mm.
  • Äldre 18 Feb 12:24
    #3
    Anonym (Söker jobb.) skrev 2019-02-18 12:04:06 följande:
    Hmm... är okunnig i detta område men det är på tjänstemannanivå vad jag kan förstå, utföra mindre utredningar, säkerställa att riktlinjer följs mm.
    Tjänstemannanivå ... OK ...

    Som tjänsteman förväntas du vara opartisk/opolitisk.

    Jag gissar att det som de avser med erfarenhet är att du förstår att det kan vara tvära kast. Byter kommunen politiskt styra i ett val kan allt det du jobbat för i fyra år kastas i sopkorgen och du får nya direktiv som är precis tvärtom.

    Dessutom finns ett element av att du inte nödvändigtvis ska ta fram underlag som visar på den BÄSTA lösning utan ibland handlar det om att presentera politiskt "RÄTT" lösning.

    Jag har varit med om att politiker har LOVAT någonting inför ett val som det sedan visar sig är i stort sett omöjligt att genomföra. Då måste du ÄNDÅ få fram ett förslag som politikerna kan klubba genom utan att de tappar FÖR mycket ansiktet. Till exempel.

    Du måste också vara beredd på att du står under medias granskning på ett helt annat sätt och om du yttrar dig, till media eller privatpersoner, blir det med ens "kommunen har sagt" av det.

    Lite sådant kan jag tänka mig att man bör ha i bakhuvudet när man söker en kommunal tjänstemanna-tjänst.
  • Anonym (Iris)
    Äldre 18 Feb 12:45
    #4

    Jag jobbar som tjänstemän på en kommun och det tog inte lång tid förrän jag insåg hur mycket vi påverkas av politiken. Vi har precis fått nytt styre från rött (v+s+mp) till något slags ljusblå koalition och det var tvära kast. Nya majoriteten satte ny budget, vill verkligen få igång sina prioriterade områden och lade om kommunstyrelsens mål på första fullmäktige typ. Sen har nämnderna utifrån dessa satt sina mål som spiller över ner på respektive kontor/förvaltning och sen styr vi om skutan. Man vill sänka skatten och ta bort så mycket 'lull-lull' som möjligt så att kommunen ägnar så mycket tid och pengar som det går på det som är kärnverksamheter. Bort med sånt som det inte är lag på, minska ner på stödet centralt.

    Så det har stor påverkan, från en dag till annan kan det beslutas att vi ska börja med något vi inte gjort förr, börja utreda nya ärenden utifrån politikens mål eller sluta med saker som någon annan ska göra.

Svar på tråden Vad innebär det att arbeta i en politiskt styrd organisation?