Är något "fel" om man är ointresserad av människor?
Hej på er! Efter en del diskussioner irl skapar jag denna tråd för att se vad utomstående tänker om denna situation.
Jag är en tjej på 23 år som i allmänhet är ganska ointresserad av människor, och det är något som vissa i min omgivning reagerat på och kallat mig konstig för. Eller jo föresten, jag är intresserad på det sättet att jag är nyfiken på hur det går för folk i livet, t.ex. om den och den precis separerat eller om den och den bytt jobb/flyttat/blivit gravid. Skvaller, kan man väl säga, kan jag finna intressant eftersom jag vill vara uppdaterad om vad som händer med folk i min umgängeskrets. Jag är också en sån som gillar att analysera och spekulera och se samband när det gäller andra människor och deras agerande, vad som får en människa att agera si eller så. Jag är dock inte intresserad av människor på ett djupare plan, d.v.s att själv skapa en relation till andra. Att skapa en relation, och sen upprätthålla den, känns mest bara krävande för mig, och jag får inte ut något av det egentligen. Jag har t.ex. pluggat de senaste 4 åren och inte blivit vän med en enda av mina 25 klasskamrater. Vi är bekanta, visst, men jag har inget intresse av att bli vän med någon av dem eller skapa någon djupare, privat relation med någon. Samtidigt vet ja att flera av dem påstått sig hittat "vänner för livet" där. Har också utövat en viss sport tillsammans med en grupp människor i ca 6 år nu, och inte heller där skapat annat än ytliga bekantskaper. Inte heller i onlinevärlden, där jag t.ex. spelat med samma grupp av människor i flera år, har jag skapat någon personlig kontakt till någon.
Jag är själv helt nöjd med min situation och ser inga problem med den, men som sagt är det andra som reagerat på mitt totala ointresse för andra människor. De tycker det är konstigt. De kan inte ens föreställa sig hur man INTE kan skapa relationer med människor man umgås med regelbundet i olika sammanhang. För andra verkar det ske av sig självt på något sätt. För mig krävs det ansträngning, jobb och motivation för att orka initiera och upprätthålla, och är ärligt talat inte värt det. Så, har mina vänner rätt, är det konstigt? Är jag störd på något sätt? Eller bara osocial? Känner du igen dig själv, eller någon du känner?