• Hejohå5324

    Jag behöver hjälp, ang utvisning trots permanent uppehållstillstånd

    Hej, jag vet inte riktigt under vilken kategori detta kan läggas under men denna kändes mest rimlig. Det är så att min pojkvän har bott i Sverige i ca 13 år, och har ansökt om svenskt medborgarskap men nyligen fått avslag. Idag fick han hem ett brev om att migrationsverket ska inom 2 veckor besluta om han får stanna här eller bli utvisad. Han bor här med permanent uppehållstillstånd och har hela sitt liv här med vänner, familj och jobb och har aldrig blivit dömd för något och har betett sig som vilken svensk medborgare som helst. Är det någon här som kan mycket om detta ämnet som kan lugna både mina och hans tankar?

    Vi har varit tillsammans i 3 år o liksom planerat för barn och flytta ihop och sånt o nu ligger vårt öde på detta beslutet.. är sannolikheten stor att en blir utvisad efter ett sådant brev? Finns det något man kan göra för att få stanna om nu beslutet skulle bli det värsta tänkbara?

    Jag kommer att flytta med honom om det skulle bli så men det är liksom inget tryggt land för mig att bo i egentligen och det är verkligen inte det ultimata, men vill inte leva utan honom så jag gör vadsomhelst för att vi ska få leva tillsammans..

  • Svar på tråden Jag behöver hjälp, ang utvisning trots permanent uppehållstillstånd
  • Ellie

    Vet ni grunden till avslag på svenskt medborgarskap? Det är ju mest en formalitet som brukar bli godkänd utan problem.
    Är du helt säker på att han inte förekommer i brottsregistret? Har skulder?

    Ett permanent uppehållstillstånd kallas egentligen bara tillbaka om personen döms för brott som kan leda till fängelse, eller har ljugit vid första ansökan.

    Något är det nog som du inte vet om.

  • Anonym (Anoo)

    Han har inte varit ärlig mot dig, ser du verkligen inte det själv?
    Vilket land är du på gång att flytta till?

  • Hejohå5324
    Ellie skrev 2019-02-18 21:00:38 följande:

    Vet ni grunden till avslag på svenskt medborgarskap? Det är ju mest en formalitet som brukar bli godkänd utan problem.

    Är du helt säker på att han inte förekommer i brottsregistret? Har skulder?

    Ett permanent uppehållstillstånd kallas egentligen bara tillbaka om personen döms för brott som kan leda till fängelse, eller har ljugit vid första ansökan.

    Något är det nog som du inte vet om.


    Ja jag är helt säker, det värsta han ?gjort? är o köra för fort. Och jag sökte runt på det o såg också att det bara dras in vid såna tillfällen så tycker det är konstigt att dem ens skickat ett sådant brev till honom?

    Stod ingen specifik anledning till varför han inte fick medborgarskap, stod bara att det avslås. Samma med beslutet..

    Han har inga skulder och han tillsammans med hans familj äger ett privat personlig assistans företag då hans storasyster har en hjärnskada. Både han och hans familj är helt vanliga människor som kom hit för ett bättre liv helt enkelt vilket dem byggt upp jättebra. Det som är konstigt är också att hans syskon och mamma har fått medborgarskap men hans ansökningar har blivit avslagna om och om igen utan nån specifik anledning.
  • Anonym (Anoo)
    Hejohå5324 skrev 2019-02-18 21:26:40 följande:
    Ja jag är helt säker, det värsta han ?gjort? är o köra för fort. Och jag sökte runt på det o såg också att det bara dras in vid såna tillfällen så tycker det är konstigt att dem ens skickat ett sådant brev till honom?

    Stod ingen specifik anledning till varför han inte fick medborgarskap, stod bara att det avslås. Samma med beslutet..

    Han har inga skulder och han tillsammans med hans familj äger ett privat personlig assistans företag då hans storasyster har en hjärnskada. Både han och hans familj är helt vanliga människor som kom hit för ett bättre liv helt enkelt vilket dem byggt upp jättebra. Det som är konstigt är också att hans syskon och mamma har fått medborgarskap men hans ansökningar har blivit avslagna om och om igen utan nån specifik anledning.
    Du är förd bakom ljuset.
  • Ellie
    Hejohå5324 skrev 2019-02-18 21:26:40 följande:
    Ja jag är helt säker, det värsta han gjort är o köra för fort. Och jag sökte runt på det o såg också att det bara dras in vid såna tillfällen så tycker det är konstigt att dem ens skickat ett sådant brev till honom?
    Stod ingen specifik anledning till varför han inte fick medborgarskap, stod bara att det avslås. Samma med beslutet..
    Han har inga skulder och han tillsammans med hans familj äger ett privat personlig assistans företag då hans storasyster har en hjärnskada. Både han och hans familj är helt vanliga människor som kom hit för ett bättre liv helt enkelt vilket dem byggt upp jättebra. Det som är konstigt är också att hans syskon och mamma har fått medborgarskap men hans ansökningar har blivit avslagna om och om igen utan nån specifik anledning.
    Det finns ju helt klart en anledning till att hans ansökan blir avslagen. Vistades han för länge i Sverige illegalt innan han ansökte om uppehållstillstånd? Har du kollat upp honom på lexbase?
  • Hejohå5324
    Ellie skrev 2019-02-18 22:02:24 följande:

    Det finns ju helt klart en anledning till att hans ansökan blir avslagen. Vistades han för länge i Sverige illegalt innan han ansökte om uppehållstillstånd? Har du kollat upp honom på lexbase?


    Har själv sett breven så nej, dem säger inte varför det avslås. Nej, hans mamma kom till Sverige först och ansökte om att han skulle få komma till henne när han va 12-13 år, när han fick klartecken från migrationsverket att han fick komma och fick uppehållstillstånd så åkte han från hemlandet till sin mamma här i Sverige.

    Alltså nu vet vi ju inte om han blir utvisad eller inte, ville mest veta hur stor sannolikheten är efter man fått hem ett sånt brev. Både han o jag är väldigt oroliga. Ni kan se det som att han ljuger för mig eller som att jag är blåst det är upp till er, men ni känner inte heller honom eller mig så att göra personliga antydanden är inte riktigt något ni har grund till eftersom ni inte känner någon av oss personligen.
  • Ellie
    Hejohå5324 skrev 2019-02-18 22:36:11 följande:
    Har själv sett breven så nej, dem säger inte varför det avslås. Nej, hans mamma kom till Sverige först och ansökte om att han skulle få komma till henne när han va 12-13 år, när han fick klartecken från migrationsverket att han fick komma och fick uppehållstillstånd så åkte han från hemlandet till sin mamma här i Sverige.

    Alltså nu vet vi ju inte om han blir utvisad eller inte, ville mest veta hur stor sannolikheten är efter man fått hem ett sånt brev. Både han o jag är väldigt oroliga. Ni kan se det som att han ljuger för mig eller som att jag är blåst det är upp till er, men ni känner inte heller honom eller mig så att göra personliga antydanden är inte riktigt något ni har grund till eftersom ni inte känner någon av oss personligen.
    Jag vet att jag inte känner någon av er eller känner till hans bakgrund, men det är inte svårt att få medborgarskap om allt stämmer. Min man ansökte om att bli svensk medborgare efter ca 6 år här, och det tog inte mer än någon vecka innan allt var godkänt.

    Jag förstår att de inte skriver anledning till avslagen ansökan i breven. Det betyder inte att de inte har någon anledning. Det finns ett skäl till att de inte vill godkänna honom, samt att de nu granskar honom närmare, ifall han ens skall få lov att stanna i Sverige. Hur det går, beror såklart på vad deras skäl är.

    Skulle alla papper vara helt i sin ordning, och han levt ett problemfritt liv här, ser jag inte varför de skulle vilja utvisa honom nu. Något har fått migrationsverket att ana oråd - på sanna grunder, eller inte.

    Har han försökt få reda på anledningen av dem? Har han bett dem om skriftligt svar?
  • Anonym (Ring)

    Varför inte bara ringa Migrationsverket och fråga?

    För övrigt ska alla myndighetsbeslut vara motiverade, både positiva och negativa, så det här låter inte jättesannolikt.

  • Hejohå5324
    Ellie skrev 2019-02-18 23:00:50 följande:

    Jag vet att jag inte känner någon av er eller känner till hans bakgrund, men det är inte svårt att få medborgarskap om allt stämmer. Min man ansökte om att bli svensk medborgare efter ca 6 år här, och det tog inte mer än någon vecka innan allt var godkänt.

    Jag förstår att de inte skriver anledning till avslagen ansökan i breven. Det betyder inte att de inte har någon anledning. Det finns ett skäl till att de inte vill godkänna honom, samt att de nu granskar honom närmare, ifall han ens skall få lov att stanna i Sverige. Hur det går, beror såklart på vad deras skäl är.

    Skulle alla papper vara helt i sin ordning, och han levt ett problemfritt liv här, ser jag inte varför de skulle vilja utvisa honom nu. Något har fått migrationsverket att ana oråd - på sanna grunder, eller inte.

    Har han försökt få reda på anledningen av dem? Har han bett dem om skriftligt svar?


    Nej, förstår inte heller det, tycker också allt kommer så plötsligt och från ingenstans.. Han är sån som ger upp och deppar ihop så fort något blir negativt eller verkar negativt, han har inte riktigt samma kämparanda som jag har som hade gjort allt i min makt för att få svar o få rättvisa..

    Om beslutet skulle komma att han får lämna kommer jag att anlita en advokat och gå till botten med vad det är som har gjort att det blivit så, ska även försöka pusha honom att ringa dit så han får veta varför dem gett honom avslag 2 gånger dem åren han bott här. Han fick vänta 2 år på att få detta avslaget, jag va till och med med honom när han skrev ansökan och hjälpte honom o lämna in den och sånt för 2 år sen. Allt jag kan göra nu är väl att försöka få han att kontakta dem och vänta på att beslutet ska skickas till han så vi kan komma underfund med vad vi ska göra härnäst.
Svar på tråden Jag behöver hjälp, ang utvisning trots permanent uppehållstillstånd