• Anonym (Mamman)

Barn med högre normal kroppstemperatur?

Dottern hade periodisk feber som nyfödd. Hon fick 38-39 graders feber då och då. Övriga dagar låg hon på 37 grader eller strax därunder.

Numera (hon är 5,5 år) har hon en normaltemp på 37,5-37,7. Alla dagar. Oavsett tid på dygnet.

Hon är undersökt grundligt den första tiden pga den periodiska febern och läkarna anser allt vara normalt.

Är det fler med högtemperatur barn?

• Svar på tråden Barn med högre normal kroppstemperatur?
  • Anonym (vad)
    Anonym (Mamman) skrev 2019-02-19 09:58:00 följande:

Dottern hade periodisk feber som nyfödd. Hon fick 38-39 graders feber då och då. Övriga dagar låg hon på 37 grader eller strax därunder.

Numera (hon är 5,5 år) har hon en normaltemp på 37,5-37,7. Alla dagar. Oavsett tid på dygnet.

Hon är undersökt grundligt den första tiden pga den periodiska febern och läkarna anser allt vara normalt.

Är det fler med högtemperatur barn?

Vad jag inte fattar är varför du tar tempen på ditt barn hela dagarna? Vad är syftet med det och vad får du ut av att veta temperaturen dagligdags om hon inte visar symtom på feber eller infektion?
  • Anonym (G)

Har verkligen ingen aning vad mina fyra barn har för normaltemperatur. Har aldrig tempat dom om de inte uppenbart haft feber. Såklart.

• louisa83
    Anonym (vad) skrev 2019-02-19 10:00:45 följande:

Vad jag inte fattar är varför du tar tempen på ditt barn hela dagarna? Vad är syftet med det och vad får du ut av att veta temperaturen dagligdags om hon inte visar symtom på feber eller infektion?

Man måste ju veta om barnet konstant har en hög kroppstemperatur för att förstå hur hög feber barnet egentligen har när det är sjukt (hur mycket kroppstemperaturen höjts). Det är ju jättebra att veta, också för att det inte ska finnas några missförstånd på förskola/skola där de kanske tror att barnet har feber fast det inte har det
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (vad) skrev 2019-02-19 10:00:45 följande:

Vi har tempat henne efter kontakt med vården för att se hur hennes temp ligger normalt. Fyllt i schema och överlämnat till läkare. Där framkom att hon ligger på 37,5-37,7 i normaltemp dygnen igenom.

Så tar inte tempen dagligen på henne numera.
  • Anonym (Mamman)
    Ninjara skrev 2019-02-19 10:01:25 följande:

Min make har sen barnsben haft en normal temp på 38,5.

Oj!
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (G) skrev 2019-02-19 10:02:26 följande:

Har verkligen ingen aning vad mina fyra barn har för normaltemperatur. Har aldrig tempat dom om de inte uppenbart haft feber. Såklart.

Vår dotter har haft periodisk feber sedan födseln som jag skrev om och tempningen är gjord för att ha koll på henne.
  • Anonym (Mamman)
    louisa83 skrev 2019-02-19 10:11:49 följande:

Man måste ju veta om barnet konstant har en hög kroppstemperatur för att förstå hur hög feber barnet egentligen har när det är sjukt (hur mycket kroppstemperaturen höjts). Det är ju jättebra att veta, också för att det inte ska finnas några missförstånd på förskola/skola där de kanske tror att barnet har feber fast det inte har det

Precis!
  • Anonym (vad)
    Anonym (Mamman) skrev 2019-02-19 10:19:19 följande:
    Vi har tempat henne efter kontakt med vården för att se hur hennes temp ligger normalt. Fyllt i schema och överlämnat till läkare. Där framkom att hon ligger på 37,5-37,7 i normaltemp dygnen igenom.

Så tar inte tempen dagligen på henne numera.
    Men 37,5-37,7 är ju helt normal temperatur? Läs här lite om feber

www.babyhjalp.se/feber-hos-barn/

Och hög feber märks ju ffa på allmäntillståndet. Förskolan tar väl inte tempen på barnet utan utgår från hur barnet mår? En aktiv unge kan ju bli varm av leken men ändå inte ha feber, det måste ju även förskolan ha koll på. 
    louisa83 skrev 2019-02-19 10:11:49 följande:
    Men även där utgår man ju från allmäntillståndet. Är man pigg och dricker vid 39 i temp så mår man ok, men är man medtagen och påverkad och dricker dåligt vid 39 i temp så mår man sämre. 
  • Anonym (..)

Min son ligger runt 37.5-37.7 i normal vilotemp. Har han sprungit runt mycket och stojat så kan han ligga runt 38.0-38.2 i temp. Han är 9 år gammal

Svar på tråden Barn med högre normal kroppstemperatur?