• Äldre 19 Feb 10:51
    2969 visningar
    28 svar
    28
    2969

    Kan man bli gravid under mensen

    Hej, det är nämligen så att jag och min kille hade sex för ja lite mer än en vecka sen. Hade min mens då och ja han kom i mig, var två dagar kvar av mensen. Vill förtydliga att jag inte har något preventivmedel. 

    Min fråga är nu kan jag ha blivit gravid? trots att jag hade min mens? Jag själv har alltid trott att det inte är möjligt att bli det under mensen. Men nu är jag inte 100% säker på det.

    Jag har blandade känslor kring graviditetstestet , är arbetslös nu så hade ju inte varit en bra tajmning, men samtidigt nu när man tänkt mycket på det , så känns det som om jag skulle bli besviken om det visade sig vara negativt.

    Så ja vad tror ni kan jag blivit gravid? 

  • Svar på tråden Kan man bli gravid under mensen
  • Anonym (??)
    Äldre 19 Feb 11:10
    #1

    Det beror ju lite på när du brukar ha ägglossning. Och spermier kan leva ganska många dygn i din kropp, och därefter pricka in ägglossningen. Men det är nog inte så vanligt måste jag säga. Så sitt lugnt i båten ett par veckor till.

  • Anonym (Nja)
    Äldre 19 Feb 21:49
    #2

    Man kan inte bli gravid under tiden man har mens. Mens innebär att slemhinnan i livmodern lossnar och för att bli gravid krävs det att man har en rejält tjock slemhinna som dessutom ska vara treskiktad. Däremot kan man om man har en väldigt kort menscykel bli gravid p.g.a samlag man haft under mensen eftersom spermier kan leva uppåt 5 dagar. Torde dock vara ovanligt och kräver som sagt en väldigt tidig äl.

  • Äldre 20 Feb 01:58
    #3
    Smaragd91 skrev 2019-02-19 10:51:23 följande:

    Hej, det är nämligen så att jag och min kille hade sex för ja lite mer än en vecka sen. Hade min mens då och ja han kom i mig, var två dagar kvar av mensen. Vill förtydliga att jag inte har något preventivmedel. 

    Min fråga är nu kan jag ha blivit gravid? trots att jag hade min mens? Jag själv har alltid trott att det inte är möjligt att bli det under mensen. Men nu är jag inte 100% säker på det.

    Jag har blandade känslor kring graviditetstestet , är arbetslös nu så hade ju inte varit en bra tajmning, men samtidigt nu när man tänkt mycket på det , så känns det som om jag skulle bli besviken om det visade sig vara negativt.

    Så ja vad tror ni kan jag blivit gravid? 


    Det beror som tidigare har sagts på hur tidig ÄL du har - men även på hur länge du har mens, efter som det var näst sista dan på mensen ni hade sex. Brukar du t ex ha mens i en vecka innebär det att du var på dag 5 när ni hade sex, vilket i sin tur innebär att du kan ha blivit gravid om du har ÄL runt dag 10 (och alltså har en menscykeln på runt 24 dagar).  Om ni däremot hade sex på dag 2-3 (vilket ni skulle haft om man utgår från en genomsnittlig mens, som ligger på 4-5 dagar), och du har en genomsnittlig menscykeln på ca 28 dagar (vilket innebär ÄL runt dag 14) kan du inte ha blivit gravid, eftersom spermierna inte överlever så länge (endast i undantagsfall kan enstaka spermier överleva i upp till en vecka, och här snackar vi ju 10-12 dar). Jobbigt när man inte själv vet vilket man vill... oavsett vilket hoppas jag att det blir ett resultat ni kan känna er glada över.
  • Anonym (S)
    Äldre 20 Feb 02:08
    #4

    nej

  • Äldre 21 Feb 07:37
    #5

    Tack för era svar :) som två av er sagt så beror det på min menscykel och när jag får ägglossning. Det roliga är att jag ej har helt koll på det , mens veckan har skiftas vissa månader, i tre månader så började mensen en vecka tidigare å varrade i två veckor, sen så denna månaden kom det också en tidigare vecka , men mensen varade i normal längd i 7 dagar

    Sen ägglossning känner jag inte alltid av , så det är frågan de.

    Jag får helt enkelt vänta tills nästa mens vecka å se om mensen kommer eller ej , om det nu blir samma som denna månaden hehe.

    Sen får jag se vad min reaktion blir på resultatet på testet, får försöka tänka positivt hur det än blir:)

  • Äldre 21 Feb 09:57
    #6
    Smaragd91 skrev 2019-02-21 07:37:38 följande:

    Tack för era svar :) som två av er sagt så beror det på min menscykel och när jag får ägglossning. Det roliga är att jag ej har helt koll på det , mens veckan har skiftas vissa månader, i tre månader så började mensen en vecka tidigare å varrade i två veckor, sen så denna månaden kom det också en tidigare vecka , men mensen varade i normal längd i 7 dagar


    Oj.. det låter inte helt normalt... alltså, oregelbundna blödningar är ju inte i sig nåt ovanligt, men att du ibland blöder i två veckor..? Det i kombination med att blödningarna är så pass oregelbundna gör att jag skulle ta och kolla upp det hos en gynekolog om jag var du. Det behöver ju alls inte vara nåt fel, men bara för att vara på säkra sidan. 
  • Äldre 21 Feb 12:04
    #7

    Ah okej , det kanske jag skulle kolla upp då ja . Äh sen har jag räknat ut att min senaste menscykel va typ på 21 dagar om jag nu räknade rätt då :)

  • Äldre 21 Feb 12:32
    #8
    Smaragd91 skrev 2019-02-21 12:04:48 följande:

    Ah okej , det kanske jag skulle kolla upp då ja . Äh sen har jag räknat ut att min senaste menscykel va typ på 21 dagar om jag nu räknade rätt då :)


    Det tycker jag att du ska. 

    Frågan är ju också om du har ÄL öht - om du har en cykel på 21 dagar, där du blöder i två av de tre veckorna (så som det var cyklerna innan denna) så känns det inte helt orimligt att tänka sig att ÄL inte funkar som den ska. Men låt oss ändå utgå från att du har ÄL i vanlig ordning. Då inträffar ÄL runt dag 7-8 om cykeln är 21 dagar (tiden före ÄL kan variera utan att det är nåt konstigt, men tiden efter ÄL är normalt alltid mellan 10 och 14 dar, där 13-14 dar är det vanligaste). Om den här cykeln också blir 21 dagar, så innebär det alltså att du skulle kunna ha blivit gravid, eftersom ni hade sex dag 5, och spermierna generellt överlever i 5 dagar. Sen är det ju många andra faktorer som spelar in också, så klart - det blir ju inte alltid barn bara för att man prickar in ÄL... 
  • Äldre 21 Feb 15:20
    #9

    Okej tack då har jag fått en bättre inblick i det hela , har inte vart så noga med att kolla upp exakt hur min menscykel är å när ägglossningen är etc. Men va bra nu har jag mer koll på det:) :), och ja som du så där så är det inte 100% säkert att jag är med barn även om jag skulle prickat in äl. Får se hur det ser ut när det närmar sig mens veckan vad som händer å om jag får mens eller ej etc:) min hjärna är en mästare på att flyga iväg å tänka för mycket ibland ;)

  • Äldre 21 Feb 15:24
    #10
    Smaragd91 skrev 2019-02-21 15:20:51 följande:

    Okej tack då har jag fått en bättre inblick i det hela , har inte vart så noga med att kolla upp exakt hur min menscykel är å när ägglossningen är etc. Men va bra nu har jag mer koll på det:) :), och ja som du så där så är det inte 100% säkert att jag är med barn även om jag skulle prickat in äl. Får se hur det ser ut när det närmar sig mens veckan vad som händer å om jag får mens eller ej etc:) min hjärna är en mästare på att flyga iväg å tänka för mycket ibland ;)


    Haha då är din och min hjärna tvillingar ;) Uppdatera gärna om hur det går :)
Svar på tråden Kan man bli gravid under mensen