• Anonym (bsk)

Lön barnskötare inom förskolan?

Jag är barnskötare och har arbetat i förskolan i 13 år (med ett avbrott på 1,5 år då jag var föräldraledig.) Min lön ligger nu på 23.000 kronor och jag tycker att det verkar vara lite, men jag vet inte säkert utan det är bara en känsla jag har. På min arbetsplats tar jag mycket ansvar samt periodvis stora delar av förskollärarens arbetsuppgifter eftersom denne har hög frånvaro och är sjukskriven längre perioder. 

Är det någon som vet vad ingångslönen idag ligger på? (så att man har något att jämföra med.)

Vad tjänar ni andra barnskötare? Med den lön ni har idag, gör ni då enbart "era" arbetsuppgifter eller gör ni typiska förskolläraruppgifter också och i så fall vilka?

• Svar på tråden Lön barnskötare inom förskolan?
  • Anonym (Stina)

Jobbar som barnskötare och har delat ansvar 50/50 av gruppen Med förskoleläraren plus att jag gör myclet annat som schema och så. Jobbat i 1,5 år och har en lön på 20.800:-

Är inte jättenöjd kan jag tillägga

• Anonym (Mamma)

Hej,

Jag är förskollärare men hoppar ändå in. Det beror ju lite på vart du bor det är ju skillna på om du bor i en storstad eller i en mindre stad. Men de barnskötarna vi har som är jättebra tjänar mellan 25-28000. Resten ligger mellan 20 och 24. Vill man få upp lönen är det tyvärr alltid bättre att byta jobb än att stanna kvar.

• Anonym (J)

Jag har 25.450 :- har varit utbildad i drygt 3 år och jobbat i 4,5 ungefär. Gör inte förskollärarens uppgifter men har två praktiska ansvarsområden (barnskötarna delar upp ansvar som närvarosamordning, beställning av förbukningsmaterial, arbetskläder osv). Hade 20.000 innan jag utbildade mig men bytte kommun när jag jag var färdigt med utbildningen och gick då upp till 24.000, har haft två höjningar sedan dess och tredje blir nu under våren.

Tror lönerna ligger väldigt olika beroende på var i landet man bor och vilken kommun man jobbar i.

• Anonym (Xenia)

Kollar man på SCB ligger medellönen för barnskötare på 23 100. Och de som tjänar mest är 55-64 åringar med en lön på 25 300 kr. Tror tyvärr inte du kan påverka din lön speciellt mycket om du fortsätter som barnskötare.

Ett alternativ är ju att plugga till förskolelärare dock. Där ligger medellönen på 29 500kr.

• Anonym (Tid)
    Anonym (Stina) skrev 2019-02-20 05:09:20 följande:

Jobbar som barnskötare och har delat ansvar 50/50 av gruppen Med förskoleläraren plus att jag gör myclet annat som schema och så. Jobbat i 1,5 år och har en lön på 20.800:-

Är inte jättenöjd kan jag tillägga

Hur lång tid tar utbildningen? 1;5 år? 
    måste en barnskötare skriva redogörelser?
  • Anonym (hamb)

Kolla med ditt fackförbund! De kan svara på lönestatistik!

Svar på tråden Lön barnskötare inom förskolan?