• Anonym (Hjälp_mig)

Att operera bort livmodern och livet efter

Hej!

Jag är en kvinna på 36 år och av olika anledningar har min läkare bett mig överväga att operera bort livmodern.

Finns här andra kvinnor som gått igenom en hysterektomi och hur mår ni idag? Har ni några besvär och hur är ert sexliv?

• Svar på tråden Att operera bort livmodern och livet efter
  • Anonym (J)

Jag har opererat bort livmodern för 2,5 år sen pga cancer. Inga problem efter op alls. Gjorde robotkirurgi med små snitt.

• Anonym (A)
    Anonym (J) skrev 2019-02-20 13:06:37 följande:
    Jag har opererat bort livmodern för 2,5 år sen pga cancer. Inga problem efter op alls. Gjorde robotkirurgi med små snitt.
    Samma här.
  • Anonym (Hjälp_mig)
    Anonym (A) skrev 2019-02-20 18:53:07 följande:

Samma här.

Måste ni alltid göra knipövningar och läcker ni urin?
  • Anonym (BFS)

Opererade bort livmodern akut efter min första och enda förlossning till min mycket stora sorg.

Rent fysiskt inga som helst problem efteråt, inget urinläckage och ingen påverkan på sexlivet. Ingen skillnad alls alltså.

• Anonym (Hjälp_mig)
    Anonym (BFS) skrev 2019-02-20 21:36:14 följande:

Opererade bort livmodern akut efter min första och enda förlossning till min mycket stora sorg.

Rent fysiskt inga som helst problem efteråt, inget urinläckage och ingen påverkan på sexlivet. Ingen skillnad alls alltså.

Vad tråkigt att höra att du fick operera dig akut och jag förstår att du mår dåligt över det.

Förstår dig på ett sätt, har ett barn sedan tidigare men har inte kunnat bli gravid igen och läkarna säger att chanserna för mig att bli gravid ser inte bra ut. Detta med att ta bort livmodern är också en stor sorg för mig men ur hälsoperspektiv så hade det varit bättre.
  • Anonym (Anna)

Så otroligt skönt att slippa kraftiga menstruationer och värk.

Ingen förändring i sexlivet förutom att vi måste använda glidmedel då jag inte blir naturligt våt trots upphetsning.

• Anonym (Hjälp_mig)
    Anonym (Anna) skrev 2019-02-20 23:54:00 följande:

Så otroligt skönt att slippa kraftiga menstruationer och värk.

Ingen förändring i sexlivet förutom att vi måste använda glidmedel då jag inte blir naturligt våt trots upphetsning.

Är det vanligt efter en sådan operation att man inte blir naturligt våt eller det är från person till person?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Hjälp_mig) skrev 2019-02-21 00:02:59 följande:

Är det vanligt efter en sådan operation att man inte blir naturligt våt eller det är från person till person?

Jag vet faktiskt inte. Jag opererade bort äggstockar, äggledare och livmoder. De sa att slemhinnorna kunde bli torra. Det har jag inte haft några problem med. Endast lite extra glidmedel som behövs vid sex.

Inga inkontinensproblem som jag såg att du frågade om.

Är du färdig med barnafödande så ska du fundera vidare på läkarens förslag.

Har läst att några känner sig mindre kvinnliga efter operationen. Det har jag inte gjort det minsta. Tvärtom, nu när jag slipper mens och värk har vi det väldigt bra och då tänker jag inte bara på sexlivet utan förhållandet i stort. Jag mår bättre hela månaden och det smittar av sig på familjen.
  • Houdini

Tog bort min livmoder när jag var 27 eller 29 kommer inte ihåg när. Och det var det bästa jag gjort.

Gjorde det av medicinska skäl.

Inga problem alls efter operationen. Jag valde att ta bort den pga av ständiga blödningar och hade mensvärk från helvetet tre veckor av fyra. Så jag fick ju tillbaka livet efter operationen.

Har kvar äggstockarna äggledare och livmodertappen.

De av mina väninnor som också opererat bort livmodern tycker också det är det bästa de gjort. Ingen har dock tagit bort den så tidigt som mig.

• Anonym (A)
    Anonym (Hjälp_mig) skrev 2019-02-20 21:26:31 följande:
    Måste ni alltid göra knipövningar och läcker ni urin?
    Inga problem med urinläckage.
  • Anonym (M)

Jag är 37 år och fick min livmoder bortopererad för exakt 4v sedan. Jag var gravid i v 8+1 när det på vul upptäcktes att bebisen fäst över mitt tidigare kejsaranittärr. Livmoderväggen var då bara 1mm tjock på det stället och jag akutopererades för att min livmoder inte skulle spricka. Tyvärr gjorde den det precis när de ôppnat mig och jag blödde i buken så de tog bort min livmoder för att rädda mitt liv. Som tur har jag redan 3 barn så jag är tacksam över det även om vi ville ha ett fjärde barn.

Jag har inte haft nagra problem efter operationen. Ingen inkontinens och slemhinnorna i slidan är precis som vanligt då jag har mina äggstockar kvar. Tar man bort äggstockarna går man igenom klimakteriet och kan då få symptom pga den ändrade hormonhalterna. Hur sexetlivet påverkats för mig vet jag inte än då jag inte får ha sex förrän om 2v.

Svar på tråden Att operera bort livmodern och livet efter