• Äldre 20 Feb 14:22
    306 visningar
    1 svar
    1
    306

    Ni som inte blivit gravida och sökt hjälp, berätta var ni började och hur det gått

    Jag och min sambo har försökt få till en graviditet ett tag nu. Jag börjar undra om det är dags för någon typ av kontroll eller liknande då det gått över ett år. Men jag vet inte var jag ska vända mig eller vad jag kan begära. Jag måste kontakta gyn via 1177s hemsida i min kommun och man kan klicka i "ofrivilligt barnlöshet" men undrar om man verkligen ska gå den vägen först? Hur gjorde ni? Jag skulle önska ett besök och en typ kontrollbesiktning (skratt) men jag vet inte hur det funkar och det gör mig nervös och får mig att dra ut på det. Är rädd att inte bli tagen på allvar riktigt... 

    Jag har använt NC hela tiden och min cykel är oregelbunden vissa perioder och haft tre gånger utan ÄL enligt den på 12 månader. Är 32 år så jag börjar få lite småpanik över det också då jag har hört att väntetiden är lång om man ska behöva IVF. Vi kör inga ÄL-stickor för det får mig att bli stressad så hellre varannan till var tredje dag med mys under större delen av min cykel. Jag har ett BMI på 36 idag vilket gör mig också rädd att dom bara kommer vifta av och säga åt mig att banta utan att hjälpa mig. Jag mår bra och är frisk i övrigt och varit lite överviktig hela livet och har svårt att gå ner i vikt. 

    Någon mer som är lika förvirrade eller några som har tagit hjälp och kan berätta vad man vanligtvis börjar med om man får någon medicin osv samt vilka krav och frågor jag kan ställa... Berätta gärna er historia! kram

  • Svar på tråden Ni som inte blivit gravida och sökt hjälp, berätta var ni började och hur det gått
  • Äldre 20 Feb 14:40
    #1

    Om man försökt bli gravida i 12 månader utan plus så kan man få göra en infertilitetsutredning genom Landstinget. Börja med att ringa Kvinnokliniken på närmaste sjukhus och säg att ni vill göra en sådan utredning. Det kan vara några månaders kö, så ring redan nu och se till att ni får ställa er i kön.

Svar på tråden Ni som inte blivit gravida och sökt hjälp, berätta var ni började och hur det gått