• SweetJune

    Sjukskrivning - hur går det till?

    Hej

    Är gravid i v 25 och har fått onda sammandragningar, mkt foglossning och har känt mig väldigt stressad på jobbet. Sover knappt om nätterna. Ska till läkaren för känner jag inte klarar jobba mer. Om jag skulle bli sjukskriven; hur går en sådan process till? Från början när jag lämnar läkaren. Vad anmäla till vem/skicka in? Tänker jag är förberedd. Tror min arb.givare betalar första 2 v.

    Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Sjukskrivning - hur går det till?
  • Fjäril kär

    Läkaren skickar automatiskt in till Försäkringskassan. Du tar papperskopian och ger din arbetsgivare. Klart!

  • Corujinha

    Blir du sjukskriven får du ett sjukintyg av läkaren, då brukar läkaren skicka in det elektroniskt sen får du en kopia att ge till din arbetsgivare. Sen ska du fylla i o skicka ansökan på försäkringskassans hemsida(för att ansöka om sjukpenning) , kommer inte ihåg vad blanketten heter fast det bara var en månad sen jag fyllde i den själv. Kolla fk hemsidan o ring dem om du inte hittar det :) sen väntar man på handläggning om man får rätt till sjukpenning.

  • SweetJune

    Tack för era svar

    Brukar det ta lång tid med handläggning? Tänker om man får avslag så kan man inte gå utan inkomst hur länge som helst.

Svar på tråden Sjukskrivning - hur går det till?