• Äldre 21 Feb 11:36
    235 visningar
    2 svar
    2
    235

    Jobb eller sjukskrivning?

    Hej!

    Jag förstår att den här frågan egentligen är bättre att ställa till en barnmorska, vilket jag också kommer göra när jag ska dit på måndag.

    Men jag skulle vilja ha lite input från er som varit i samma situation, höra hur ni har gjort.

    Jag är gravid i sjunde månaden, går in i vecka 29 i morgon. Jag jobbar inom träindustrin, ett jobb jag trivs väldigt bra med. Just nu jobbar jag bara tre timmar om dagen, är halvtidssjukskriven från min tjänst på 75% pga graviditetsdepression. Depressionen är dock mycket bättre och sjukskrivningen har egentligen mest fortlöpt eftersom min läkare inte tyckte att jag skulle gå upp i tid under graviditeten.

    Nu börjar dock till och med de tre timmarna om dagen bli jobbiga. Jag har en del foglossning som ger mig hemsk värk i ryggslutet och bäckenbotten även vid väldigt lätt ansträngning. Känner även av magen så fort jag gör något, i form av lätta sammandragningar och väldigt lindrig värk.

    Inget av det är väl några konstigheter när man är gravid, men jag känner att jag har svårt att veta var gränsen går mellan "inget att bry sig om" och "det är dags att lägga av". Har två barn sen tidigare och med dem märkte jag knappt att jag var gravid. Med den första gick jag en mils långpromenad dagen innan förlossningen satte igång och med det andra möblerade jag ensam om ett rum i nionde månaden utan att känna av det ett dugg. Därför tänker jag att jag kanske är extra känslig för symtomen, att det kanske inte är nån fara och att det bara är att gilla läget och köra på trots värken.

    Jag gillar verkligen mitt jobb och mår bra av att gå dit, annars hade jag inte tvekat att sjukskriva mig. Tyvärr finns det inga arbetsuppgifter som inte innebär fysisk ansträngning i någon grad, så valet står helt enkelt mellan att ha ont eller sjukskrivning. Att ha ont kan jag leva med, så länge det bara påverkar mig. Men jag är så klart rädd att det ska påverka barnet.

    Hur hade ni gjort?

  • Svar på tråden Jobb eller sjukskrivning?
  • Äldre 21 Feb 14:48
    #1

    Jag hade låtit en läkare avgöra.

  • Äldre 21 Feb 14:59
    #2
    Långbenopluto skrev 2019-02-21 14:48:02 följande:

    Jag hade låtit en läkare avgöra.


    Jo, det kan ju vara rimligt. Får väl boka en tid och se vad de säger.
Svar på tråden Jobb eller sjukskrivning?