• Anonym (MARMORgumma)

Råd om schemaläggning, skiftgång

Vi har sex-veckors rullande schema på mitt jobb. Men nu har jag varit sjukskriven några veckor på heltid. Den sjukskrivningen löpte rakt in i en schemaperiod. Därefter har jag fått lov att gå upp på bara 25 % arbetstid perioden ut.

I snitt ska det vara 37 timmar per arbetsvecka, men det kan variera, 30 timmar där och 42 timmar där, osv.

De två veckor jag var sjuk på schemat var veckor med färre timmar. Så för att täcka upp behövs mer timmar på övriga veckor.

Borde inte sjukveckor räknas som 37 timmar per vecka även om det är schemalagt mindre? Går ju ut över kommande veckor sen. Ska ju inte ha för många timmar för då kan FK dra in sjukpenning har de hotat med.

Och cheferna ger mig bara idiotsvar att FK har fel. Vem ska man lyssna på???

• Svar på tråden Råd om schemaläggning, skiftgång
  • Anonym (flaskhals)

Det ska givetvis räknas på ett genomsnitt som du säger.

• Anonym (MARMORgumma)
    Anonym (flaskhals) skrev 2019-02-21 12:03:19 följande:

Det ska givetvis räknas på ett genomsnitt som du säger.

Menar du att hela perioden ska räknas på ett genomsnitt, alltså de två första veckorna blir olika timmar som när man är frisk? Eller att de inte ska gå ut över kommande veckor?

Vet inte om man ska gå vidare till facket med en sån här sak, kanske tycker man är för. petig. Men vet inte hur kinkiga FK är. Är det 25 % ska det ju vara 25 %. Ser ju folk som får betala tillbaka ersättningar till höger å vänster, å det är väl klart. Får jag 500 kr för mycket i månaden och samma sak händer för 10 000 andra individer, blir ju ganska mycket deg i slutändan...
  • Anonym (flaskhals)
    Anonym (MARMORgumma) skrev 2019-02-21 15:07:01 följande:
    Menar du att hela perioden ska räknas på ett genomsnitt, alltså de två första veckorna blir olika timmar som när man är frisk? Eller att de inte ska gå ut över kommande veckor?

Vet inte om man ska gå vidare till facket med en sån här sak, kanske tycker man är för. petig. Men vet inte hur kinkiga FK är. Är det 25 % ska det ju vara 25 %. Ser ju folk som får betala tillbaka ersättningar till höger å vänster, å det är väl klart. Får jag 500 kr för mycket i månaden och samma sak händer för 10 000 andra individer, blir ju ganska mycket deg i slutändan...
    Du skrev att din genomsnittliga arbetstid är 37 h i veckan, då ska du alltså vara sjukskriven 75% av 37 h i veckan, alla veckor.

Även om du ena veckan jobbar 42 h och andra veckan 30 h  så ska du jobba 25% av 37 h. INTE 25% av 42 eller 25% av 30.

75% av 37 h blir 9,25 h om jag räknat rätt.

Så du ska jobba 9,25 h i veckan som sjukskriven 75%.

Många gånger godkänner heller inte FK att dessa timmar görs samma dag. Alltså det är inte ok att jobba 9,25 h en dag i veckan, utan kanske mer 3 h om dagen 3 dagar i veckan, ca.
  • Anonym (MARMORgumma)

Skulle inte funka att jobba 9,25 timmar en dag i alla fall. Förstår din poäng dock. Men jag tänker att om jag nu skulle ha jobbat 9,25 timmar en vecka, och man planerar in mig på 12 timmar, då går det ju över tiden.

Sen när jag varit sjuk 100 %, då borde väl det räknas som 37 timmar snittet på de veckorna tänker jag, inte som de kanske 30 timmar som låg där enligt schemat, för då ska man lägga ut en massa timmar till på schemat när jag blivit deltidssjukskriven, och då blir det ju genast för många timmar i slutändan tänker jag... Eller är jag ute och fiskar?

Kanske bäst jag tar det här med facket. Är rörigt nog i huvudet som det är...

Svar på tråden Råd om schemaläggning, skiftgång