• Silvertråd

    Äggdonation?

    Hej!

    Nu funderar jag och min partner över äggdonation! Det jag funderar över är om det finns en möjlighet att framkalla en ägglossning m h a akupunktur, och sedan vända sig till en gynekolog som övervakar en varannan dag, och säger till när det är dags att ligga! Samt att gynekologen skriver ut de mediciner man ändå får vid äggdonation! Antar att dessa är östrogen, progesteron, fragmin, trombyl, m fl. Vad tror ni om detta? Tips på gynekolog i Göteborg som kan hjälpa till med detta? Vill inte ge upp hoppet om ett biologiskt barn!

    Mvh, Silvertråd

  • Svar på tråden Äggdonation?
  • Anonym (2)

    Progynon som man tar vid ÄD tar bort ens egna ägglossning. Övriga behövs just för att man inte har egen äl och för att hjälpa embryot fästa genom dämpat immunförsvar. Ha du drabbats av upprepade missfall eller? Både Fragmin och Trombyl lär bli svårt att få om du inte haft upprepade missfall. Prednisolon är så gott som omöjligt att få en svensk läkare att skriva ut eftersom de inte tror på den medicinen.

    Man behöver inte övervakas varannan dag om man "bara" ska ha vanliga samlag- det räcker med äl-test och kanske nåt VUL för att se att man verkligen har äl.

    Och du- får man barn via ÄD så får man ett biologiskt barn, men inte ett genetiskt. Du blandar ihop begreppen där.

  • Silvertråd

    Ja, jag har haft upprepade missfall. Därför jag skriver om de medicinerna. Man får ju dem vid ÄD, men inte annars i Sverige, vilket jag tycker är fel. Jag har tidigare upptäckt att jag kunnat bli gravid två alt. tre dygn efter ägglossningstestet visat positivt, och är endast fertil i 12 timmar, varför det är otroligt svårt att pricka! Med en man som inte klarar att vara aktiv mer än en gång i veckan, och att jag nu pga min dåliga AMH endast menstruerar var fjärde månad gör det otroligt svårt! Men tänkte att det skulle vara lättare då att få koll varje/varannan dag, så att man vet mer exakt när ägget kommer släppa! Jag är fertil 1-1,5 dygn innan det! Det måste ju vara otroligt mycket billigare att satsa på upprepade ultraljud, än att lägga pengar och smärta (och starka mediciner) på exempelvis IVF. Om man som jag kan bli gravid vid rätt tillfälle! Sedan är det ju dock så svårt att behålla, och därför jag behöver medicinerna. Så därför som sagt att jag undrar om någon läkare i GBG skriver ut dessa? Gällande biologiskt/genetiskt - Det har alltid kallats biologiskt tidigare, så därför jag skrev så.

  • Anonym (2)

    Man får visst de medicinerna annars i Sverige utom just Prednisolon. Det är bara mycket givmilda och öppensinnade privata läkare som skriver ut. Progynon motverkar inte m.f och hindrar som sagt egen äl dessutom så det skulle inte hjälpa dig. Har ni gjort nån missfallsutredning? Provat nån medicin? Med så sällan äl tycker jag ändå ni ska fundera på ÄD. Vi har 2 ED-barn och tänker aldrig nånsin på att de inte är våra rent genetiskt sett. Glad
    Chansen att bli gravid ligger på ca 55%.

  • Silvertråd

    Man måste väl kunna ta östrogen för att bli gravid/behålla graviditeten? M h a akupunktur kan man ju framkalla åtminstone en ägglossning! Kostar ca 700kr*3. Och då får man eget barn! Fortfarande, vart finns alla dessa läkare som gärna skriver ut?

  • Anonym (Menopaus?)

    Ett lågt AMH visar på att man har få ägg kvar. Ju färre ägg, desto närmare klimakteriet, och desto sämre äggkvalitet. Även med ägglossning kan äggen vara så trasiga att det inte kan bli ett barn. Många missfall kan också vara ett tecken på begynnande klimakterium, och det pga äggkvaliteten. Äggen som produceras är mest skräp, det kan dyka upp ett guldägg men chansen är liten jämfört med när man är 20.

    Jag fick första symtomen på klimakteriet vid 37 och slutade menstruera vid 42. Jag hade lågt AMH och långt mellan mens och antingen få ägg eller inga vid äggplock.

    Vid 40 gav jag upp de egna äggen och gjorde 2 ÄD, där nr 2 blev ett litet knyte i famnen och då insåg jag att vi borde gjort ÄD tidigare för att hinna med syskon. Nu är det för sent.

    Om du har möjlighet, kolla om du har börjat komma in i klimakteriet, vet du det så vet du också om det är värt att fortsätta med egna ägg eller inte. Äggkvaliteten går inte att påverka, det enda som hjälper är ungdom.

  • Anonym (Menopaus?)

    Östrogen räddar inte en graviditet med dåliga ägg, det blir missfall i alla fall. Om man har för låg östrogenproduktion så kan ett friskt foster sluta i missfall, men den vanligare orsaken till många missfall i 40-årsåldern är för gamla ägg.

  • Anonym (Finns tid)
    Anonym (Menopaus?) skrev 2019-02-21 22:45:09 följande:

    Ett lågt AMH visar på att man har få ägg kvar. Ju färre ägg, desto närmare klimakteriet, och desto sämre äggkvalitet. Även med ägglossning kan äggen vara så trasiga att det inte kan bli ett barn. Många missfall kan också vara ett tecken på begynnande klimakterium, och det pga äggkvaliteten. Äggen som produceras är mest skräp, det kan dyka upp ett guldägg men chansen är liten jämfört med när man är 20.

    Jag fick första symtomen på klimakteriet vid 37 och slutade menstruera vid 42. Jag hade lågt AMH och långt mellan mens och antingen få ägg eller inga vid äggplock.

    Vid 40 gav jag upp de egna äggen och gjorde 2 ÄD, där nr 2 blev ett litet knyte i famnen och då insåg jag att vi borde gjort ÄD tidigare för att hinna med syskon. Nu är det för sent.

    Om du har möjlighet, kolla om du har börjat komma in i klimakteriet, vet du det så vet du också om det är värt att fortsätta med egna ägg eller inte. Äggkvaliteten går inte att påverka, det enda som hjälper är ungdom.


    Ot, jag vet, men vill bara säga att om ni längtar väldigt mycket efter ett till barn så har kliniker i andra länder andra åldersgränser. I Ryssland tex är gränsen för äd 49 år.
  • Anonym (Menopaus?)
    Anonym (Finns tid) skrev 2019-02-22 01:00:05 följande:

    Ot, jag vet, men vill bara säga att om ni längtar väldigt mycket efter ett till barn så har kliniker i andra länder andra åldersgränser. I Ryssland tex är gränsen för äd 49 år.


    Jo jag vet, det är orken som tryter. Stress på jobbet och livlig 6-åring, det finns inte tid eller ork nu. För 15 år sedan var jag inte så blanksliten som jag är nu...
  • Anonym (Finns tid)
    Anonym (Menopaus?) skrev 2019-02-22 01:11:49 följande:

    Jo jag vet, det är orken som tryter. Stress på jobbet och livlig 6-åring, det finns inte tid eller ork nu. För 15 år sedan var jag inte så blanksliten som jag är nu...


    Förstår hur du känner. Jag väntar mitt första barn efter äd i Ryssland. Har försökt att få barn väldigt länge, nu vet jag inte hur jag ska orka. Önskar att jag var 15 år yngre.
Svar på tråden Äggdonation?