• Anonym (Ak)

    Orosanmällan

    Hej. Är det någon som vet var man ska vända sig om man behöver hjälp.Kanske någon jornalist , advokat , myndighets person?

    Jag har en åttaårig son som blivit knivhotad i skolan. Min son är nu så rädd så han vill inte gå till skolan. Han har nu under en längre tid blivit trakasserad av den andra eleven. Skolan verkar inte ta det på allvar för inge förändring skett som på påverkar min son. Vad Göra?

  • Svar på tråden Orosanmällan
  • Lilliejag

    Jag skulle kontaka polisen på 11414 och rådfråga dom hur man ska gå tillväga. 
    Sedan skulle jag ta ett rejält snack med skolan, samt föräldrarna till det barn som utfört hoten. 

  • Anonym (Ak)

    Hej. Har gjort polisanmälan. Men nu är det frågan vad skolan gör. Hittills har det inte hänt något vad jag vet. Skolan bara skyller ifrån sig och undrar varför jag har så låg förtroende för rektor.

  • Anonym (Hmm)

    I staden vi bor finns "råd och stöd", som kommunen håller i. Här kan man få familjerådgivning mm. Vi gick och pratade där när vår son ej mådde bra och ej trivdes i skolan, för att få tips om hur vi skulle handskas med det. Då kunde de erbjuda en socionom som går ut i skolor där barn är mobbade, de presenterar sig som att de är där för att se hur klassen arbetar och så, men han är där för att observera vad som pågående den utsatta, barnen vet inget utan bara fröknarna och den utsattas föräldrar. Sedan rapporterar han vad han uppmärksammat och kan vara behjälpliga för skolan Hur de ska ta tag i saker. Vi tog aldrig den hjälpen, men tänkte om det kanske skulle vara ett komplement om skolan inte förstår innebörden.

  • Anonym (Byt skola!)

    Du gjorde helt rätt som polisanmälde!
    Många skolor är dåliga på att hantera sådant här. Mitt råd är att byta skola så snart som möjligt. Om det är långt till andra skolor forsök att få byta klass. Ditt barn har rätt att känna sig trygg i skolan oavsett vilka svårigeter (t ex funktionshinder eller problem hemma) det andra barnet har.

  • Bestemor

    Anmäl.

    Det har varit flera artiklar i tidningar nu i veckan om våld i skolor i Göteborg.

    Ingen vuxen hade accepterat att ha det så på jobbet.

  • Anonym (M)
    Anonym (Ak) skrev 2019-02-21 19:54:01 följande:

    Hej. Har gjort polisanmälan. Men nu är det frågan vad skolan gör. Hittills har det inte hänt något vad jag vet. Skolan bara skyller ifrån sig och undrar varför jag har så låg förtroende för rektor.


    berätta det för polisen och be polisen prata med skolan och rektorn
  • Anonym (ursh)

    sånt där är så sjukt.. man tycker att personen som knivhotade självklart skulle få byta skola.. hade detta hänt mitt barn  hade jag aldrig låtit ungen gå t illbaka om inte personen hade kommit bort från skolan, hade bytt skola.. inte ok nånstans! vad är det för fel på dagens sverige!

  • Anonym (P)

    Fördomsfullt så utgår jag från att det är en kommunal grundskola.

    Vänd dig då med fördel till din kommun! De är nämligen huvudman för skolverksamheten, om det gäller en kommunal skola.

    Dvs, känner du att du inte får gehör för dina frågor, din oro hos skolan, rektor, eller skolledningen så vänder du dig till kommunen. Förslagsvis barn, ungdom, utbildningsförvaltningen i din kommun.

  • Anonym (Humanus)

    Anmäl till skolinspektionen. Det är de som har tillsynsansvaret för skolan och som i slutändan kan besluta om vite för skolan och skadestånd till sonen om de inte löser situationen.
    Information finns på skolinspektionens hemsida hur du praktiskt går tillväga.

Svar på tråden Orosanmällan