• Anonym (Ts)

3 åring sociala svårigheter

Hade idag utv samtal på sonens fsk.

De såg enorm utv hos honom. Kommit in bra i gruppen (ny där sedan höstas) trivs med pedagoger osv.

Jättenyfiken i allmänhet, vetgirig, och nyfiken på barnen, intresserad av vad de gör osv. Men verkar inte riktigt förstå de sociala koderna.

Han är väldigt omtyckt och blir inkluderad o vill vara runt barnen alltid osv. Men kommer inte in i leken. Och kommunicerar inte så mkt med barnen. Utan framförallt med pedagogerna. Inga kommuninationssvårigheter. Språkligt begåvad och berättar och frågar saker och för dialog. Men inte så jättemkt med barnen.

De kommer så klart hjälpa honom med detta. Men är det någon som känner igen detta? Någon som haft barn som funkat likadant? Någon som har tips på hur vi kan hjälpa honom? Vi har inte jättemkt barn kring oss. Men många på fsk vill gärna leka med honom på fritiden så jag ska styra upp lite träffar här framöver.

Men ja, vad innebär detta? Fsk ska ta hjälp av specialpedagog.

• Svar på tråden 3 åring sociala svårigheter
  • Anonym (Ts)

Någon...?

• Johnnyorange

Skulle kunna vara autism.

• Anonym (Ts)
    Johnnyorange skrev 2019-02-22 05:01:00 följande:

Skulle kunna vara autism.

Också tänkt på det. Har du erfarenhet av det? Vi har några i bekantskapskretsen med barn som har autism. Men dessa barn pratar överhuvudtaget inte alls, ena har börjat lite nu. Vet att autism kan te sig på många olika sätt men tycker ändå vår son ger o tar i kommunikation, vill dela glädje med oss o visar oss saker. Vill att vi ska berömma o kommentera och blir megastolt när han gjort något och visar oss och ser glädjen hos oss och de han har nära.

Men det är just till barnen han verkar ha svårt. Han kommunicerar med dom med men inte på samma sätt sim med vuxna. Han verkar bli lite ?stum? typ när barn är nära. Han ler och gläds med dom men verkar inte veta hur han ska ta steget vidare. Som jag skrev i TS vill han dock vara med dom och är med i aktiviteter osv tillsammans med barnen men just leken och samspelet där har han inte greppat än...
  • Johnnyorange
    Anonym (Ts) skrev 2019-02-22 08:35:28 följande:

Också tänkt på det. Har du erfarenhet av det? Vi har några i bekantskapskretsen med barn som har autism. Men dessa barn pratar överhuvudtaget inte alls, ena har börjat lite nu. Vet att autism kan te sig på många olika sätt men tycker ändå vår son ger o tar i kommunikation, vill dela glädje med oss o visar oss saker. Vill att vi ska berömma o kommentera och blir megastolt när han gjort något och visar oss och ser glädjen hos oss och de han har nära.

Men det är just till barnen han verkar ha svårt. Han kommunicerar med dom med men inte på samma sätt sim med vuxna. Han verkar bli lite ?stum? typ när barn är nära. Han ler och gläds med dom men verkar inte veta hur han ska ta steget vidare. Som jag skrev i TS vill han dock vara med dom och är med i aktiviteter osv tillsammans med barnen men just leken och samspelet där har han inte greppat än...

Jag har själv högfungerande autism, och då kan man prata och studerar och jobba m.m. och har/hade samma problem som din son. Det innebär även en hel del annat. Jag råder dig starkt att kontakta habiliteringen. Läsa även på om asperger syndrom.
  • Johnnyorange

Jag har själv högfungerande autism, och då kan man prata och studerar och jobba m.m. och har/hade samma problem som din son. Det innebär även en hel del annat. Jag råder dig starkt att kontakta habiliteringen. Läsa även på om asperger syndrom.
  • McIris

Det finns olika slags diagnoser inom autismspektrat. Högfungerande autism/Asperger skulle det kunna vara. Men svårt ibland att se på så små barn, blir mer tydligt med åren. Har elever som fått diagnos på högstadiet för att de ofta med åren medför psykisk ohälsa och då blur det fokus på det istället för den eg diagnosen. Han kan ju också vara särbegåvad, det yttrar sig liknande.
  • Anonym (Ts)
    Johnnyorange skrev 2019-02-22 11:05:44 följande:

Vi har en psykologkontakt. Men hon tyckte inte att det hon hörde lät jättealarmerande då. Vi sågs för några månader sen. Men ska kontakta henne igen.

Förskolan verkar inte heller tycka det är något jätteproblem men menar att de ser så mkt framsteg inom alla andra områden och även inom socialt samspel men inte så att koden knäckts än. Därför vill se först o främst koppla in spec ped för att se om det är något de missar, något de kan hjälpa honom med ännu mer. Andra

Redskap så att säga.
  • Anonym (Ts)
    McIris skrev 2019-02-22 11:49:12 följande:

Det finns olika slags diagnoser inom autismspektrat. Högfungerande autism/Asperger skulle det kunna vara. Men svårt ibland att se på så små barn, blir mer tydligt med åren. Har elever som fått diagnos på högstadiet för att de ofta med åren medför psykisk ohälsa och då blur det fokus på det istället för den eg diagnosen. Han kan ju också vara särbegåvad, det yttrar sig liknande.

Min mamma pratar ofta om honom som speciellt begåvad. Visst kan vi också se att han har mkt kunskap som inte de flesta barn i hans ålder har. Han kunde räkna till 10 strax innan 2 års ålder. Och inte långt därefter till 20. Kunde peka ut alla färger vid 20 mån ålder, kunde geometriska former runt 2 år, alfabetet när han blev 2 år. Befäster kunskap snabbt. Duktig i språk. Har relativt stort engelskt ordförråd. Kan basic lagar/normer (vad gör man när en bil kommer? Vad ska man göra vid övergångsställe? Osv). Mkt vetgirig och vill veta allt. Frågar om allt känns det som.

Kan och har kunnat ett tag basic matte (om jag har 2 äpplen och du har ett hur många har vi tillsammans?).

Men också mkt energi i sig. Som väl är helt åldersadekvat för en 3,5 åring.

Mamma jobbar inom barnomsorgen och menar att många av dessa saker är avancerade för åldern.
  • McIris
    Anonym (Ts) skrev 2019-02-22 15:48:56 följande:

Min mamma pratar ofta om honom som speciellt begåvad. Visst kan vi också se att han har mkt kunskap som inte de flesta barn i hans ålder har. Han kunde räkna till 10 strax innan 2 års ålder. Och inte långt därefter till 20. Kunde peka ut alla färger vid 20 mån ålder, kunde geometriska former runt 2 år, alfabetet när han blev 2 år. Befäster kunskap snabbt. Duktig i språk. Har relativt stort engelskt ordförråd. Kan basic lagar/normer (vad gör man när en bil kommer? Vad ska man göra vid övergångsställe? Osv). Mkt vetgirig och vill veta allt. Frågar om allt känns det som.

Kan och har kunnat ett tag basic matte (om jag har 2 äpplen och du har ett hur många har vi tillsammans?).

Men också mkt energi i sig. Som väl är helt åldersadekvat för en 3,5 åring.

Mamma jobbar inom barnomsorgen och menar att många av dessa saker är avancerade för åldern.

Ja, verkligen! Det är nog ngt ni ska ha i beaktning. Står tydligt att särbegåvning ofta feldiagnostiseras som Asperger. Kontakta BUP om ni vill veta.
  • Anonym (Ts)
    McIris skrev 2019-02-23 13:51:54 följande:

Ja, verkligen! Det är nog ngt ni ska ha i beaktning. Står tydligt att särbegåvning ofta feldiagnostiseras som Asperger. Kontakta BUP om ni vill veta.

Ska tänka på detta.

Jag bara känner att jag inte i ?onödan? vill koppla på bup och liknande. Förstå mig rätt. Jag vill att min son får rätt stöttning osv. Men tänker att stöttning för det sociala ska han kunna få via förskolan o centrala elevhälsan. Skulle det visa sig att de så småningom bedömer att utredning är aktuellt då tänker jag att alla dessa alternativ ska tas i beaktning. Och tänker inte de själva på det så kommer jag att lyfta det.

Jag tycker ju att utredningar är något man gör när man verkligen fastnat och ser att barnet hindras i sin vardag på något sätt. Just nu tycker jag inte han gör det. Men jag kanske är ?blind? o för nära för att avgöra det... :-/
  • Aniiee

TS, du beskriver mig. Så pass att "det är skrämmande". Jag har asperger. 

Men ha inte för bråttom att söka en ev diagnos. Han är ju dels liten och just i den åldern när mycket av "det sena" kommer igång också, och han är ny på förskolan vilket också spelar in.

I have a growing lack of disgust for you
  • Piff

Mitt ena barn betedde sig typ så som du beskriver när hon bör avd på fsk. Hon var med på samling osv, var med i sammanhangen, men var inte delaktig i leken. Hon kunde stå och titta på de andra barnen när de lekte. Gick ifrån efter en stund.

Hon sa ofta att hon inte hade några kompisar på dagis. Jag trodde ju att allt var bra, för det sa fröknarna jämt när jag hämtade. Förstod sen att hon liksom flöt brevid de andra, fröknarna tyckte väl inte att det var nåt problem då hon inte var ledsen eller så. De arbetade med att få in henne i leken en period, och sen blev det bättre. Tror att de andra barnen var mindre utvecklade och pratade mindre, lekte lekar som inte utmanade henne, och sen kände hon sig nog inte inkluderad heller. Det blev bättre efter ett tag när de andra barnen började prata mer. Min dotter lekte alltid med storasystern som lekte andra lekar, hon lärde sig snabbt att prata, gick vid 8-9 månader. Gissar att hon vr snabb, men det planade liksom ut sen när de andra kom ikapp :)

• Anonym (Ts)
    Aniiee skrev 2019-02-23 14:50:10 följande:

TS, du beskriver mig. Så pass att "det är skrämmande". Jag har asperger. 

Men ha inte för bråttom att söka en ev diagnos. Han är ju dels liten och just i den åldern när mycket av "det sena" kommer igång också, och han är ny på förskolan vilket också spelar in.

Får jag fråga hur det varit för dig? När fick du diagnos?

Fick du stöd i fsk/skola? Kunde du skapa kamratrelationer. Han är som sagt väldigt

Omtyckt. Några som frågat om de får leka med honom osv o ser att han alltid har många kring sig när jag hämtar. Men ser också att samspelet inte är långvarigt dom emellan såvida de inte spelar spel, bygger, leker med play doh osv.
Svar på tråden 3 åring sociala svårigheter