• Anonym (osäker)

Skicka kort på id till airbnb?

Jag ska boka privat hus att hyra under sommaren genom Airbnb. Jag har hyrt genom dem tidigare och vet att det är seriöst och har funkat bra. Men nu när jag ska boka så vill de att jag skickar in foto på mitt id/kört fram och baksida. man kommer inte vidare och kan inte boka om man inte göra så. Förstår säkerheten för de som hyr ut menkänns osäkert för mig som privat person att lämna ut foto på mitt körkort till aribnb. man avråds ju hela tiden från att lämna ut foto på sitt id med risk för idkapning, sms lån tagit i annans namn osv. Hade ni vågat lämna ut era uppgifter så? vet inte hur man ska kunna hyra? finns det andra sidor som  hyr ut sommarstugor/boende? jag har redan uppgivit mitt personnr och har ett foto på sidan. men det verkar inte räcka längre 

• Svar på tråden Skicka kort på id till airbnb?
  • M32

Good morning ms/sir. My parents runs airbnb and I often do the check ins for them as they are busy with work. Make sure that the host prepares a legitimate contract. Go to a stationary and get a copy of your passport and give it to the host. You should not at all have to provide them with your drivers license or ID. If the host for some reason uses the identification that you have provided him with then you have a contract to show in court. I hope this helps. 

• Duckan

Vi har hyrt genom homeaway och våra vänner genom airbnb och ingen av oss har skickat id-kopior.

Svar på tråden Skicka kort på id till airbnb?