• Juliaisabell95

    Svårt att bli med barn eller normalt ?

    Jag har alltid velat ha barn och har de senaste månaderna försökt hålla koll på ÄL så bra som möjligt, men inte kanske aktivt försökt utan tänkt mer " händer det så händer det". 

    Jag fick i Augusti/september ett väldigt tidigt MF efter ca 2 veckor och har sen dess fått en såååån stark vilja att få barn. Har haft sex dagar innan, dag innan, på ÄL , efter ÄL men det tar sig inte? 


    Jag är snart 24 så jag vet att jag "fortfarande är ung" men jag känner att bör det inte ha tagit sig om man har sex så nära inpå ÄL? 

  • Svar på tråden Svårt att bli med barn eller normalt ?
  • cleoeme

    Jag är snart 26. Fick MA i november. Men är gravid nu. Jag har använt mig av appen Flo för att hålla reda på ÄL

  • Juliaisabell95
    cleoeme skrev 2019-02-22 12:10:56 följande:

    Jag är snart 26. Fick MA i november. Men är gravid nu. Jag har använt mig av appen Flo för att hålla reda på ÄL


    Jag har också en app , inte flo men vet inte vilken det är exakt men har koll på min ÄL, ändå tar det sig inte. 

    Vet att min syster hade problem att bli med barn tills hon var 24... 

    Känns inte som att de skulle vilja göra någon slags koll på mig då jag är så ung .. 
  • Erla

    Normalt tar det upp till ett år av aktiva försök, att bli gravid. Upp till två år om man inte aktivt försöker pricka äl. Detta är förstås individuellt och beror helt på hur långa cykler du har. Ju längre cykler desto längre blir "normaltiden". Blir du gravid men får missfall börjar man räkna om på ett år igen. Tre missfall eller försök i minst ett år krävs oftast för att man ska få någon slags hjälp.

  • UndrandeSökare
    Juliaisabell95 skrev 2019-02-22 12:04:48 följande:

    Jag har alltid velat ha barn och har de senaste månaderna försökt hålla koll på ÄL så bra som möjligt, men inte kanske aktivt försökt utan tänkt mer " händer det så händer det". 

    Jag fick i Augusti/september ett väldigt tidigt MF efter ca 2 veckor och har sen dess fått en såååån stark vilja att få barn. Har haft sex dagar innan, dag innan, på ÄL , efter ÄL men det tar sig inte? 

    Jag är snart 24 så jag vet att jag "fortfarande är ung" men jag känner att bör det inte ha tagit sig om man har sex så nära inpå ÄL? 


    Om man har försökt bli gravid i 12 månader utan plus eller haft 3 missfall i rad så kan man få göra en utredning genom Landstinget (Kvinnokliniken).

    Jag kan rekommendera att du köper och använder Clearblue digitala ägglossningstester. De har jag använt, och haft sex en gång per dag från blinkande smiley visas, tills när fast lysande smiley visas. Jag blev gravid varje gång vi gjorde så.
  • Jagochdublirvi

    Som det sagts så är det normalt att det tar ett tag innan det lyckats. Läste någonstans att i snitt tar det sju aktiva försök innan man får positivt geavtest, både fler och färre gånger är helt normalt och inget att oroa sig för, vilket är lättare sagt än gjort när det gått några försök.

    När vi sökte hjälp för att bli gravida rekommenderade läkaren på ivf-kliniken oss att inte ha sex för ofta, varannan, var tredje dag är en ganska bra riktlinje. Har man sex oftare finns det risk för att det inte hinner mogna några spermier och då är det ju inte konstigt att det inte går vägen!

    Innan vi blev utredda så hann jag få två missfall under de 1,5 år som vi försökt. Både dessa graviditeter hade vi sex fyra-fem dagar innan ägglossningsstickorna visade max utslag. Vid både tillfällena hade vi inte sex förrän tidigast tre dagar efter maxutslag så både gångerna trodde jag att det inte fanns en chans att vi skulle lyckas just den gången

  • SvenOlsson

    När kvinnan står på toppen av sin fertilitet, såvida det inte finns medicinska problem som pcos, är det i genomsnitt en chans på fyra att bli gravid vid varje ägglossning. Det vill säga att det är vanligast att kvinnor får göra fyra försök innan de blir gravida, men det är först när man ser statistiken över många graviditeter som mönstret framträder. För det är 25% chans för dig att bli gravid under första ägglossningen - men det är också 25% den fjärde ägglossningen, den femte, den sjätte och så vidare. Därför har de satt en gräns att man måste försöka naturligt i ett år, för då är det ganska sannolikt att det är något som krånglar.

Svar på tråden Svårt att bli med barn eller normalt ?