• Anonym (Anonym)

    Pappan boendeförälder?

    Mitt ex föder vårat barn om ca 3 månader . Hon har 2 barn sedan innan som hon nu efter våran separation förlorat vårdnaden om. Varför har jag inte fått svar på men hon och hennes ex har varit i vårdnadstvist 2år. Jag misstänker att hon vägrar sammarbeta extremt mycket och vägrat låta honom träffa deras 2 barn .

    Nej. Det var inte en planerad graviditet men hon var beslutsam att behålla och jag tar givetvis mitt ansvar som blev en längtan efter första hjärtslagen man fick höra .

    Iaf. Det som är problemet är att hon nu flyttat in hos en familjemedlem med dokumenterad alkoholmissbruk. Och hon vägrar flytta eller inse faran i det här.

    Jag har inspelade samtal när hon berättar hur illa det är när hon inte ens kan åka hem ibland med sina barn .

    Hon har senaste månaderna varit extremt elak mot mig som jag har sparat sms osv på. Hon vägrar sammarbeta och vägrar mig att vara med eller ens få bli meddelad när vårat barn är rätt . Hon kommer vägra gemensam vårdnad . Detta blev ett "straff" från hennes sida när jag börjat ifråga sätta hennes boende .

    Samtidigt bor jag stort och rymligt . I ett lungt villa område

    Har utbildning och ett fast jobb sedan flera år tillbaka . Har ett barn sedan tidigare som bor hos mig på heltid då han är nog gammal och här fått välja själv hur han vill göra .

    Jag och hennes ex har bra kontakt och kommer väl överens och hon gör precis det som hon gjorde mot honom när dom väntade barn. Och enligt honom är det därför han blev boende föräldern och fick ensam vårdnad direkt vid födsel men det är senast nu det har blivit officiellt . Har tidigare varit interimistiskt beslut .

    Jag har all sms kontakt och inspelade telefon samtal jag och hon här haft när hon säger helt vansinnigt sjuka och elaka saker .Och hon själv beskriver sin misära boende situation osv.

    Jag tänker inte låta mitt barn växa upp i missbruk .det finns inte en chans på jorden .

    Vad bör jag göra ? Känner mig så maktlös och grundlurad .

    Finns det chans att jag kan bli boende förälder till barnet ?

    Den hon bor hos har tappat körkortet pga grov rattfylla i dagarna och har ett flertal anmälningar mot sig gällande misshandel och anade problem

  • Svar på tråden Pappan boendeförälder?
  • Krickis

    Vore jag du skulle jag ringa socialtjänsten och familjerätten. Dom kan hjälpa dig. Lycka till och hoppas det löser sig.

  • Anonym (ybbb)

    Ge henne en chans att reda upp sitt liv.
    Du kan inte ta hennes nyfödda från henne.

  • Anonym (Svea)

    Innan barnet är fött och faderskapet är fastställt så har du ingen rättighet att träffa henne eller att ställa några krav på boendet osv. Efter att faderskapet är godkänt kan du stämma henne eller testa med samarbetssamtal. Att den andra pappan fick vårdnad interimistiskt betyder inte att även du kommer att få det. Situationen kommer att utredas om du stämmer eller gör en orosammälan.

  • Anonym (Pi)

    Prata med familjerätten. I din hemförsäkring ingår det förmodligen juridisk hjälp..

    Lycka till TS.

  • Anonym (Pi)
    Anonym (ybbb) skrev 2019-02-22 23:57:35 följande:

    Ge henne en chans att reda upp sitt liv.

    Du kan inte ta hennes nyfödda från henne.


    Men hon kan ta hans nyfödda från honom?
  • Anonym (ybbb)
    Anonym (Pi) skrev 2019-02-23 00:10:04 följande:
    Men hon kan ta hans nyfödda från honom?
    Hon är gravid, hon föder, hon ammar. 
    En födande kvinna står närmare barnet än en man som bara bidragit med spermier.
  • Bibbidi
    Anonym (ybbb) skrev 2019-02-23 00:11:37 följande:

    Hon är gravid, hon föder, hon ammar. 

    En födande kvinna står närmare barnet än en man som bara bidragit med spermier.


    Det där stämmer inte. En myt. Allt beror på anknytningen.

    För övrigt är det för mig självklart att barnet ska tas från henne, även som nyfödd, om barnet är i en miljö som inte är bra!

    Ts, som övriga skriver är det socialtjänsten du får prata med om hon inte flyttar därifrån och skärper sig efter att faderskapsutredning är gjord. Lycka till.
  • Anonym (ybbb)
    Bibbidi skrev 2019-02-23 00:18:31 följande:
    Det där stämmer inte. En myt. Allt beror på anknytningen.

    För övrigt är det för mig självklart att barnet ska tas från henne, även som nyfödd, om barnet är i en miljö som inte är bra!

    Ts, som övriga skriver är det socialtjänsten du får prata med om hon inte flyttar därifrån och skärper sig efter att faderskapsutredning är gjord. Lycka till.
    Du har fel i det första.

    Jag tycker personligen att du har fel i det andra också.

    Det tredje håller jag dock med om.
  • Anonym (Anonym)

    Det som måste poängteras är att hon har gjort exakt samma sak mot hennes ex som mot mig.

    Även samma alkolist hon flyttat in med igen . Som har anmälningar på sig mot främlingarfrämlingars barn .

    Hon har kedjerökt hela graviditeten och röker än idag så jag tycker inte amning är nödvändigt. Barnet har fått nog med nikotin i sig.

    Det är ur barnens bästa man ska kolla .inte att mamman kan bli upprörd .

    Allt är dokunterat .

    Faderskapet är redan påskrivet av mig. Då vi fick göra bort det när vi var hos familjerätten sist

  • Anonym (Sofie)
    Anonym (ybbb) skrev 2019-02-23 00:11:37 följande:

    Hon är gravid, hon föder, hon ammar. 

    En födande kvinna står närmare barnet än en man som bara bidragit med spermier.


    Vill du bara provocera, eller? Självklart är barnet lika mycket pappans som det är mammans. Om det är bättre för barnet att bo hos sin pappa, är det ju så det ska vara.
Svar på tråden Pappan boendeförälder?