• Thrillofit

    Vän vägrar att betala skulder

    Hej!
    Detta är angående en familjemedlem. Det är nämligen så att flera år tillbaks har en familjemedlem tagit lån åt sin vän. Efter flera år kom det fram ett par månader sedan från idag ett inkasso brev där det står att dem kräver pengar tillbaks. Familjemedlem ber sin vän att lösa detta genom att prata med banken och dem hade löst det tillsammans med tidsplanering hur mycket som ska betalas från vännen till banken per månad. Tyvärr så kom det nyligen brev från kronofogden att dem kräver en summa på drygt 200.000:- där dem kräver pengarna tillbaks. Det visade sig att vännen har helt enkelt inte brytt sig och vägrar att betala det då hen känner sig drygt nog då hen är medveten att familjemedlem har tillräckligt med pengar att betala tillbaks. Däremot vill inte familjemedlem betala det eftersom det egentligen är vännens problem. Dock så bryr sig inte kronofogden om det och jag försöker hjälpa min familjemedlem över vad hen kan göra vidare ifrån den här situationen? Kan min familjemedlem kräva regressrätt för borgensman för totala summan då vännen vägrar att betala överhuvudtaget? 
  • Svar på tråden Vän vägrar att betala skulder
  • Kerubmamman

    Jag får ingen klar bild över hur skulderna ser ut. Dessa är de varianter jag kommer på:
    A. Både familjemedlemmen (F) och vännen (V) står på lånet
    B. Endast F står på lånet så är det i praktiken fråga om två lån/skulder: 1. (Banken - F) samt 2. (F - V).

    Vid A kan F använda regressrätten eftersom de är solidariskt ansvariga för skulden. Då kan F vända sig till kronofogden för att får hjälp att driva in Vs halva av lånet.
    Vid B kan F ta hjälp av Kronofogden att driva in skulden, men då måste F kunna bevisa att det finns en skuld.

    Jag antar att det finns en kombination också:
    C. De är solidariskt ansvariga. Men det finns bevis för att hela lånet gick till V/att V skulle betala av hela lånet, så borde F kunna få hjälp av kronofogden för att driva in hela skulden.


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • tjockobbe

    Tyvärr är det så den bittra verkligheten ser ut. Din vän är ansvarig för lånet och att betalningarna kommer in eftersom han/Hon står på det. Nu ska det betalas. Gör det innan en prick kommer.

    Därefter kan man ta tag i den andra vännen som inte betalat. Finns papper på att han eller hon skulle betalat? Ett avtal mellan dem? Annars finns inget att göra om han eller hon inte erkänner muntligt.

Svar på tråden Vän vägrar att betala skulder