• Anonym (Ts)

Influencer och vanliga människor - kan någon ta kritik idag?

Kan influencer alls ta kritik? Och har folk helt tappat förmågan att se skillnad på kritik/feedback/åsikter och rena påhopp?

Läser en känd blogg där det i veckan blivit kraftiga diskussioner. Halva kommentarsfältet skriver konstruktiva förklaringar till vad de reagerat på, hur de reagerat, vad det är de gillar hos bloggen och vad som de upplever har förändrats. Riktigt få är på något sätt minsta elaka. Men så andra hälften av kommentarsfältet är hysteriskt på temat "buhu vad ni är taskiga, hur kan ni ge stackars bloggaren kritik, kvinnor ska minsann stå upp för varandra, det är så typiskt avundsjuka att kommentera på det här viset."

Som en konstruktiv person skriver:

"Det är skrämmande att diskussioner, olika åsikter och kritik är så hemskt för så många."

Eller en annan:

"Jag upplever att de flesta är sakliga och konstruktiva. Jag ser inte ”hat” eller ”shitstorm” utan följare som är engagerade och berättar vad de tycker."

Medan de som inte klarar minsta åsikt skriver:

"ta inte åt dig av dig av avundsjuka människor." "Strunta i de elaka, missunnsamma kommentarerna!"

Vad är det som gör att kvinnor direkt ska ropa avundsjuka, direkt tycker att minsta kritik är en hatstorm osv. Får folk aldrig kritik på sina jobb numera så ingen förstår att man faktiskt utvecklas och blir bättre av att inte alla bara håller med och gulligullar med en?

Jag ser ju samma tendenser hos flera stora bloggar. Bloggaren kan inte ta kritik utan använder nya inlägg till att tala om hur elaka läsarna är och hur ledsen hon blir. Istället för att ta ett steg tillbaka, utvärdera, "jaha ni uppfattade det så".

Jag tror det är en jättefarlig väg att gå för samhället om det inte finns något mellanting mellan "åh vad du är bra fina människa" till hatstorm.

• Svar på tråden Influencer och vanliga människor - kan någon ta kritik idag?
  • Anonym (Y)

Så kallade influencers är deras fans är oftast ovanligt korkade människor , så du ska inte jämföra dem med människor rent allmänt.

• Anonym (H)

Har märkt att flera och flera människor har svårt att ta kritik, ser det ofta på jobbet och tyvärr mina barns far,

• Fiona M

Ibland är konstruktiv kritik inte så konstruktiv som man tror.

Ja, folk är dåliga på att ta kritik, men de är generellt dåliga på att GE den också.

• Anonym (Ts)
    Fiona M skrev 2019-02-23 10:40:37 följande:

Ibland är konstruktiv kritik inte så konstruktiv som man tror.

Ja, folk är dåliga på att ta kritik, men de är generellt dåliga på att GE den också.

Kan du ge exempel?
  • Fiona M

I alltför många fall förs det fram tyckande, och ofta snudd på personangrepp, som personerna verkar tro mildras av att de lägger till "i mitt tycke" / "ta inte illa upp, men" / "jag är ju bara ärlig".

Sån kritik är inte konstruktiv, och den egna oförskämdheten tas inte heller bort av fraser som ovan.

• Fiona M

Kan du ge exempel på konstruktiv kritik dessa influencers fått? (Har ingen koll på dem men är lite nyfiken på fenomenet pch skulle gärna se hur en komflikt av slaget du beskriver utvecklas.)

Just influencers är nog en kategori för sig, inte bara vad gäller kritik. De lever på sin personlighet och den persona de skapar, och jag tror generellt det är svårare att bli kritiserad för den du upplever att du ÄR jämfört med vad du GÖR.

• Anonym (Tänk om)

Såhär:

De får VISST hat, speciellt blondinbella och Bianca Ingrosso. Säg inget annat. Det utesluter inte att dom OCKSÅ får kritik.

MEN. Frågan är varför det läggs sån jävla energi på att skälla ut influencers just på nätet för att dom flyger, äter fel mat, inte säger att dom är feminister eller whatever.

Varför sätter sig inte samma internet-haters/riddare/självutnämnda poliser och skriver argt till Alex Schulmann, Ernst Kirschteiger, Jonas Gardell osv?!

Dessa män flyger också! Och är dom bättre feminister själva?

Grejen är att unga kvinnor som har en plattform på nätet får ta emot oproportionerligt mycket så kallad kritik jämfört med alla andra.

Skriver du och skäller offentligt på dina gamla kurskamrater när dom lägger ut selfies från sin weekend i London? Eller din gamla lärare som uppdaterar att hon flugit till Kina? Skriver du till en massa gubbar inom näringslivet som skiter att betala skatt, tjänar pengar på skitdåliga vårdboenden och skolor som går i konkurs och som flyger stup i kvarten till Åre, Thailand, Bali, USA osv?!

Nej. Det är ENBART skitsnygga och unga kvinnor som ska brännas på bål för minsta pyttegrej trots att ?kritikerna? garanterat inte kan kasta första stenen.

• Anonym (Ts)
    Fiona M skrev 2019-02-23 10:54:12 följande:
    Kan du ge exempel på konstruktiv kritik dessa influencers fått? (Har ingen koll på dem men är lite nyfiken på fenomenet pch skulle gärna se hur en komflikt av slaget du beskriver utvecklas.)

Just influencers är nog en kategori för sig, inte bara vad gäller kritik. De lever på sin personlighet och den persona de skapar, och jag tror generellt det är svårare att bli kritiserad för den du upplever att du ÄR jämfört med vad du GÖR.
    Ja exemplet i tråden kommer från Ebba von sydows blogg. Den första diskussionen i veckan där allt startade var från detta inlägg: Där anses då Ebba få gigantiska mängder skit.

ebbavonsydow.com/2019/02/17/jippie-bildregn/

Och sen fortsätter diskussionen här:
    ebbavonsydow.com/2019/02/21/att-andra-kurs-lite-grand/

och här:
    ebbavonsydow.com/2019/02/21/ebba-jag-kanner-mig-lurad/

Och sen avrunda med att försvara sig (och egentligen inte visar alls att hon förstår den kritik som kommit utan bara att hon upplever den som orättvis och hon svarar inte på diskussionen alls om reklam, om perfekt yta, om bloggens utveckling eller så. Utan bara vill gosa med de som skrivit gulliga kommentarer (och ger därmed en känga till till de som skrivit någon form av kritik)

ebbavonsydow.com/2019/02/23/att-omge-sig-med-ja-sagare/
  • Anonym (U)

Jag har svårt att ta kritik och det beror på dålig självkänsla. I ett samhälle där vi förväntas ta hand om oss själva utan att tänka på andra så är det lätt att många hamnar utanför och därmed också får dålig självkänsla. Så det är min teori.

Sen är influencers oftast väldigt speciella människor så de ska du nog inte jämföra med andra.

Svar på tråden Influencer och vanliga människor - kan någon ta kritik idag?