Influencer och vanliga människor - kan någon ta kritik idag?
Kan influencer alls ta kritik? Och har folk helt tappat förmågan att se skillnad på kritik/feedback/åsikter och rena påhopp?
Läser en känd blogg där det i veckan blivit kraftiga diskussioner. Halva kommentarsfältet skriver konstruktiva förklaringar till vad de reagerat på, hur de reagerat, vad det är de gillar hos bloggen och vad som de upplever har förändrats. Riktigt få är på något sätt minsta elaka. Men så andra hälften av kommentarsfältet är hysteriskt på temat "buhu vad ni är taskiga, hur kan ni ge stackars bloggaren kritik, kvinnor ska minsann stå upp för varandra, det är så typiskt avundsjuka att kommentera på det här viset."
Som en konstruktiv person skriver:
"Det är skrämmande att diskussioner, olika åsikter och kritik är så hemskt för så många."
Eller en annan:
"Jag upplever att de flesta är sakliga och konstruktiva. Jag ser inte ”hat” eller ”shitstorm” utan följare som är engagerade och berättar vad de tycker."
Medan de som inte klarar minsta åsikt skriver:
"ta inte åt dig av dig av avundsjuka människor." "Strunta i de elaka, missunnsamma kommentarerna!"
Vad är det som gör att kvinnor direkt ska ropa avundsjuka, direkt tycker att minsta kritik är en hatstorm osv. Får folk aldrig kritik på sina jobb numera så ingen förstår att man faktiskt utvecklas och blir bättre av att inte alla bara håller med och gulligullar med en?
Jag ser ju samma tendenser hos flera stora bloggar. Bloggaren kan inte ta kritik utan använder nya inlägg till att tala om hur elaka läsarna är och hur ledsen hon blir. Istället för att ta ett steg tillbaka, utvärdera, "jaha ni uppfattade det så".
Jag tror det är en jättefarlig väg att gå för samhället om det inte finns något mellanting mellan "åh vad du är bra fina människa" till hatstorm.