• Äldre 23 Feb 13:19
    628 visningar
    6 svar
    6
    628

    1 månad och följer inte med blicken

    Min dotter blev 1 månad i torsdags (dvs 4,5 veckor)
    Hon har börjat fixera blicken på en sak, tex en leksak i babygymmet, men däremot upplever jag inte att hon följer en sak med blicken och inte heller våra ansikten. Första leendet har heller inte kommit än (svarsleende).
    Bör jag vara orolig?
    Är hon ovanligt sen?

  • Svar på tråden 1 månad och följer inte med blicken
  • Äldre 23 Feb 13:25
    #1

    Bara fortsätt att mysa och leka när barnet är vaket och inte äter, prata massor och ta med i sele eller vagnen när ni går ut.

    Det viktigaste för små barn är att bli uppmärksammade och stimulerade av människor, helst föräldrarna!

  • Äldre 23 Feb 13:53
    #2
    nnnnnnnn skrev 2019-02-23 13:25:58 följande:

    Bara fortsätt att mysa och leka när barnet är vaket och inte äter, prata massor och ta med i sele eller vagnen när ni går ut.

    Det viktigaste för små barn är att bli uppmärksammade och stimulerade av människor, helst föräldrarna!


    Jag pratar jämt med henne och myser och umgås. Hon har börjat "prata" lite men som sagt inget svarsleende och följer inte blicken så. Någon som vet om hon är ovanligt sen?
  • Äldre 23 Feb 13:54
    #3

    Min dotter blev 4 veckor i onsdags, och ger heller inget svarsleende och har nog precis börjat fixera blicken på saker som våra ansikten t.ex. Jag känner också att hon är lite senare än våra två andra barn, framför allt barn nr 2 (första barnet är 8,5 år så minns knappt när han började göra sånna små saker i början). Men barn nr 2 är född i v 41+6 medan trean föddes i v 38+5, och inbillar mig att dom hinner mogna en del inne i magen också. Tror dock inte man ska bli orolig än, barn utvecklas i olika takt, helt plötsligt kommer det

  • Otit
    Äldre 23 Feb 14:48
    #4

    Tycker inte heller du ska vara orolig. Som ovanstående skriver spelar det också roll när de är födda. Är man född fyra veckor innan bf så är man oftast inte lika långt fram i utvecklingen som någon som är född på bf. Mitt andra barn föddes 15 dagar efter bf. Hon kunde nästan hålla upp nacken själv efter någon vecka och fokuserade blicken direkt. Men hon blev nog lite överbakad i magen. Jag vet att man är orolig, jag var orolig över mitt första barn för att hon var sen i den motoriska utvecklingen jämfört med andra barn i samma ålder som vi kände. Men hon var aldrig sen så att BVC reagerade. Men hon kom ikapp och idag är hon en helt normal tvååring. Ångrar att jag la så mycket tid på att oroa mig. Alla barn utvecklas olika.

  • Äldre 23 Feb 15:15
    #5
    Otit skrev 2019-02-23 14:48:28 följande:

    Tycker inte heller du ska vara orolig. Som ovanstående skriver spelar det också roll när de är födda. Är man född fyra veckor innan bf så är man oftast inte lika långt fram i utvecklingen som någon som är född på bf. Mitt andra barn föddes 15 dagar efter bf. Hon kunde nästan hålla upp nacken själv efter någon vecka och fokuserade blicken direkt. Men hon blev nog lite överbakad i magen. Jag vet att man är orolig, jag var orolig över mitt första barn för att hon var sen i den motoriska utvecklingen jämfört med andra barn i samma ålder som vi kände. Men hon var aldrig sen så att BVC reagerade. Men hon kom ikapp och idag är hon en helt normal tvååring. Ångrar att jag la så mycket tid på att oroa mig. Alla barn utvecklas olika.


    Min dotter är född bf+2 så inte för tidigt född heller
  • Äldre 23 Feb 16:54
    #6

    Fler som inte klarat detta i den här åldern och ändå kommit ikapp utvecklingen senare?

Svar på tråden 1 månad och följer inte med blicken