• Ensamma pappan

Underhållsstöd

Hej!

Nu ska mitt barn som har bott varannan vecka hos mig och den andra föräldern stanna 2 dar längre varje gång. Kan det vara aktuellt med något underhåll från den andra föräldern då ? Och ändras studiebidraget då (Vi har hälften var) och barnet är 17.

• Svar på tråden Underhållsstöd
  • Anonym (Snitt)
    Ensamma pappan skrev 2019-02-23 15:39:49 följande:

Hej!

Nu ska mitt barn som har bott varannan vecka hos mig och den andra föräldern stanna 2 dar längre varje gång. Kan det vara aktuellt med något underhåll från den andra föräldern då ? Och ändras studiebidraget då (Vi har hälften var) och barnet är 17.

Om den andra föräldern har 12 dagar eller mer i snitt varje månad så räknas det som växelvis boende. Studiebidraget delas väl inte av Fk utan betalas ut till boendeföräldern och sen till den unga själv när denne fyllt 18 år.
  • Ensamma pappan

Aha. 

Jag trodde det klassades som växelvist boende om man hade barnet boendes lika mycket.

Försäkringskassan betalar ut hälften var till oss som sen väljer hur det ska betalas ut till barnet är 18.

• Mia86a

Hej!

Bor barnet 9 dagar i streck hos den ena föräldern och 5 dagar i streck hos den andra har den förälder som har barnet 9 dagar rätt till underhållssröd från den andra föräldern. Gör ni ingen egen aktiv ändring av barnbidraget fortsätter det att betalas ut hälften var.
  • Mia86a

Hej!

Bor barnet 9 dagar i streck hos den ena föräldern och 5 dagar i streck hos den andra har den förälder som har barnet 9 dagar rätt till underhållssröd från den andra föräldern. Gör ni ingen egen aktiv ändring av barnbidraget fortsätter det att betalas ut hälften var.
  • mammatill6
    Ensamma pappan skrev 2019-02-23 15:56:32 följande:

Aha. 

Jag trodde det klassades som växelvist boende om man hade barnet boendes lika mycket.

Försäkringskassan betalar ut hälften var till oss som sen väljer hur det ska betalas ut till barnet är 18.

FK betalar inte ut nåt studiestöd alls. Det är CSN.
  • Ensamma pappan

Tack för svaret.

Vet inte om jag ska strunta i det eller ej. Men kan ju vara bra att veta då tyvärr inte alla föräldrar kommunicerar så bra.

• Ensamma pappan
    mammatill6 skrev 2019-02-23 16:28:39 följande:
    FK betalar inte ut nåt studiestöd alls. Det är CSN.
    Du har rätt. Blandade ihop det. Dom tog uppgifterna från försäkringskassan när dom började betala ut.
Svar på tråden Underhållsstöd