• Anonym (Sjuk)

Ni som har sjukersättning, vad har ni för sjukdom som gör att ni inte kan arbeta?

Ja, kan ni berätta? Och hur många procent har ni ersättning på?

• Svar på tråden Ni som har sjukersättning, vad har ni för sjukdom som gör att ni inte kan arbeta?
  • Anonym (Utbränd)

Hade 50% tidigare för utbrändhet men nu jobbar jag 75% och är ledig med barn utan ersättning resten.

• Anonym (100%)

Jag har sjukersätttning på 100%. Mina diagnoser. Depression, fobisk personlighetsstörning, tvångssymdrom, PTSD och social fobi. Jag fick diagnoserna i vuxen ålder och det har bara gått några år sen dess. Först var jag sjukskriven i 6 år och nu har jag full sjukersättning.

kramar

• Anonym (:-()

Jag har 100% har svår värk, 4 skadade kotor, diverse andra gamla skelettskador, ledinflammation, allvarlig leversjukdom och kronisk feber

Fick kriga och överklaga i 2 vår i samband med dom nya reglerna, vann till slut i länsrätten 2010

• Anonym (Sjuk)
    Anonym (100%) skrev 2019-02-23 18:54:20 följande:

Jag har sjukersätttning på 100%. Mina diagnoser. Depression, fobisk personlighetsstörning, tvångssymdrom, PTSD och social fobi. Jag fick diagnoserna i vuxen ålder och det har bara gått några år sen dess. Först var jag sjukskriven i 6 år och nu har jag full sjukersättning.

kramar

Ok jobbigt. Har själv varit sjukskriven i två år och har diagnosen schizoaffektiv. Trots det svårt få ersättning...
  • Anonym (Tess)
    Anonym ( ) skrev 2019-02-23 19:03:24 följande:

Jag har 100% har svår värk, 4 skadade kotor, diverse andra gamla skelettskador, ledinflammation, allvarlig leversjukdom och kronisk feber

Fick kriga och överklaga i 2 vår i samband med dom nya reglerna, vann till slut i länsrätten 2010

Min pappa vann oxå i länsrätten, fsk hade x-antal månader på sig att överklaga. Det gjorde dom... två dagar innan tiden gick ut.

Min pappa har en svår sjukdom och detta tog knäcken på honom. 2 år till fick han strida innan han blev helt knäckt och tog ut tidigare pension istället.
  • Anonym (Tess)

[quote=79464561][quote-nick]Anonym (100%) skrev 2019-02-23 18:54:20 följande:[/quote-nick]Jag har sjukersätttning på 100%. Mina diagnoser. Depression, fobisk personlighetsstörning, tvångssymdrom, PTSD och social fobi. Jag fick diagnoserna i vuxen ålder och det har bara gått några år sen dess. Först var jag sjukskriven i 6 år och nu har jag full sjukersättning.

kramar[/

Förlåt att jag frågar, men läser ganska ofta om människor som har ptsd, vad innebär det? Vad har man varit med om för att få det fastställt? Alltid funderat på det

• Anonym (Kanske inte angår trådens syfte men men)
    Anonym (Sjuk) skrev 2019-02-23 22:47:23 följande:

Ok jobbigt. Har själv varit sjukskriven i två år och har diagnosen schizoaffektiv. Trots det svårt få ersättning...

Tror jag har det tillståndet men de skyller på min Asperger syndrom. Har haft det sedan 2012 och är väldigt handikappad.

Exakt vilka symptomer har du?

Har du väldigt hög vilopuls?

Hur länge har du haft tillståndet?

Tar du mediciner och hur hjälper dom?
  • Anonym (:-()
    Anonym (Tess) skrev 2019-02-23 23:10:06 följande:

Min pappa vann oxå i länsrätten, fsk hade x-antal månader på sig att överklaga. Det gjorde dom... två dagar innan tiden gick ut.

Min pappa har en svår sjukdom och detta tog knäcken på honom. 2 år till fick han strida innan han blev helt knäckt och tog ut tidigare pension istället.

Ja jag var livrädd att dom skulle fortsätta men tack o lov fann dom sig i domen

Var 3e år får jag brev och förfrågan om jag har blivit arbetsför

Under överklagan ringde dom tom när jag låg inlagd och frågade när jag tänkte bli utskriven och om dom inte vara kunde byta min lever
  • Anonym (Tess)
    Anonym ( ) skrev 2019-02-23 23:46:17 följande:

Ja jag var livrädd att dom skulle fortsätta men tack o lov fann dom sig i domen

Var 3e år får jag brev och förfrågan om jag har blivit arbetsför

Under överklagan ringde dom tom när jag låg inlagd och frågade när jag tänkte bli utskriven och om dom inte vara kunde byta min lever

Vilka gamar!
  • Anonym (Utbränd)
    Anonym (Tess) skrev 2019-02-23 23:12:02 följande:

[quote=79464561][quote-nick]Anonym (100%) skrev 2019-02-23 18:54:20 följande:[/quote-nick]Jag har sjukersätttning på 100%. Mina diagnoser. Depression, fobisk personlighetsstörning, tvångssymdrom, PTSD och social fobi. Jag fick diagnoserna i vuxen ålder och det har bara gått några år sen dess. Först var jag sjukskriven i 6 år och nu har jag full sjukersättning.

kramar[/

Förlåt att jag frågar, men läser ganska ofta om människor som har ptsd, vad innebär det? Vad har man varit med om för att få det fastställt? Alltid funderat på det

Det är personer som varit med om eller bevittnat för närstående ett livshotande trauma där de fått bestående psykiska problem efteråt. Tex mordförsök, överfallsvåldtäkt, krig etc. De blir mkt lättskrämda, får flashbacks, sömnproblem, kan få depressiva problem eller fobier etc. Kan vara mkt handikappade. Googla på "ptsd dsm kriterier" så får du se exakt vad för symptom.

Har man inte varit med om en intensiv händelse utan många många mindre (tex återkommande barnaga och psykisk misshandel under uppväxten) räknas det som komplex ptsd. Svårare att behandla och få synliggjort av vården tyvärr.
  • Anonym (Mia)

Jag fick på 50% för schizoaffektivt syndrom 2013. Jag fick den direkt utan bråk eller krångel.

Nu är det så väl att jag läkt mot alla odds och jag arbetar därför heltid sedan 1,5 år!! ????

• Anonym (Sjuk)
    Anonym (Kanske inte angår trådens syfte men men) skrev 2019-02-23 23:13:35 följande:

Tror jag har det tillståndet men de skyller på min Asperger syndrom. Har haft det sedan 2012 och är väldigt handikappad.

Exakt vilka symptomer har du?

Har du väldigt hög vilopuls?

Hur länge har du haft tillståndet?

Tar du mediciner och hur hjälper dom?

Jag har haft tillståndet i 8 år ca. Tar mediciner och de hjälper men jag är fortf stressad, trött, tankerusningar, hög vilopuls ja, allmänt trög och stresskänslig..bland armar
  • Anonym (Tess)
    Anonym (Utbränd) skrev 2019-02-24 12:32:41 följande:

Det är personer som varit med om eller bevittnat för närstående ett livshotande trauma där de fått bestående psykiska problem efteråt. Tex mordförsök, överfallsvåldtäkt, krig etc. De blir mkt lättskrämda, får flashbacks, sömnproblem, kan få depressiva problem eller fobier etc. Kan vara mkt handikappade. Googla på "ptsd dsm kriterier" så får du se exakt vad för symptom.

Har man inte varit med om en intensiv händelse utan många många mindre (tex återkommande barnaga och psykisk misshandel under uppväxten) räknas det som komplex ptsd. Svårare att behandla och få synliggjort av vården tyvärr.

Jag förstår, tack för att du tog dig tid att förklara :)
  • Ms H
    Anonym (Utbränd) skrev 2019-02-23 17:55:48 följande:

Hade 50% tidigare för utbrändhet men nu jobbar jag 75% och är ledig med barn utan ersättning resten.

Sjukersättning för utbrändhet? Du tänker möjligen inte på sjukpenning?
  • Anonym (hen vän)

Har en vän som har 100% för en komplicerad autoimmun sjukdom med diverse följdsjukdomar som uppstod pga den kraftiga medicineringen. 

Svar på tråden Ni som har sjukersättning, vad har ni för sjukdom som gör att ni inte kan arbeta?