• Anonym (Anonym)

Är min dejt skitzofren?

Hej! Det är så att jag nydligen börjat dejta en tjej, allt verkar bra. Hon är lite försiktig men det kan man ju förstå, vi har bara träffats i några månader. Till saken - igår, låg vi i soffan och kollade på film. Så upptäckte jag 3 olika kartor med medicin på hennes vardagsrumsbord, lite undangömt under ett papper, frågade inte då jag vet det kan vara känsligt men, jag tänkte höra med er! Vad brukar man ta dessa för? Googlade på en och stod att den används för skitzofreni? Blir lite orolig. (Även dåligt påläst om denna sjukdom)

Medicinerna var

Escitalopram Teva

Aripiprazole Accord

Mirtazapin Alternova

• Svar på tråden Är min dejt skitzofren?
  • Anonym (Inte smygtitta)

Taskig att du tjuvtittade.

• Duppedu

Hon kan ha haft en psykos, det är omöjligt att veta utan att fråga henne men Aripiprazole är antipsykotiskt och stämningsstabiliserande. Ecitalopram och mirtazapin är antidepressiva. Jag har nummer ett och två och har en schizoaffektiv diagnos.

• Anonym (Anonym)

Tack för svar

• Chattisen
    Duppedu skrev 2019-02-24 11:39:12 följande:

Hon kan ha haft en psykos, det är omöjligt att veta utan att fråga henne men Aripiprazole är antipsykotiskt och stämningsstabiliserande. Ecitalopram och mirtazapin är antidepressiva. Jag har nummer ett och två och har en schizoaffektiv diagnos.

Är det inte detsamma som bipolär?
  • Anonym (Anonym)

Undrar också

• Duppedu
    Chattisen skrev 2019-02-24 23:26:55 följande:

Är det inte detsamma som bipolär?

Nej inte riktigt. Du kan bli manisk när du är bipolär och gå in i en psykos. Vid schizoaffektiv kan du växla mellan mani och depression och få psykoser utan att det har med din stämning att göra. Kortfattat :) blandning mellan schizofreni och bipolär, men visst finns det likheter.
  • Chattisen
    Duppedu skrev 2019-02-26 09:05:05 följande:

Nej inte riktigt. Du kan bli manisk när du är bipolär och gå in i en psykos. Vid schizoaffektiv kan du växla mellan mani och depression och få psykoser utan att det har med din stämning att göra. Kortfattat :) blandning mellan schizofreni och bipolär, men visst finns det likheter.

Men medicinen stabiliserar detta då eller?
  • Duppedu
    Chattisen skrev 2019-02-28 19:48:15 följande:

Men medicinen stabiliserar detta då eller?

Ja det gör den :) du kan bli helt "normal" av din medicin. Varken ha psykos eller stämningssvängningar. Dessvärre finns ju vissa som upplever biverkningar av medicin, oftast kan en bli lite trött.
  • Anonym (Läkare)

Mirtazapin och escitalopram är antidepressiva men används på vida indikationer (allt från olika ångestsyndrom till depression till PMS). Aripiprazol är ett atypiskt antipsykotikum men det används också på andra indikationer (exv bipolarotet, depression och annat). Det är nog den "snällaste" antipsykotiska medicinen som finns i Sverige idag. Du kan inte avgöra vilka diagnoser din dejt har utifrån vilka läkemedel hen tar, det kan finnas massa olika orsaker!

Svar på tråden Är min dejt skitzofren?