• Anonym (Autism-mama)

Vart hittar man riven ORANGE ost?

Min autistiska dotter älskar mac and cheese... Sån där där såsen består av ett pulver som man blandar med mjölk och smör... Jag vill försöka göra en egen nyttigare, men hon vägrar äta gul, den måste vara orange... Men jag hittar ingen, nån som vet vart man kan få tag i det?

• Svar på tråden Vart hittar man riven ORANGE ost?
  • BuoBä

Karamellfärg? Finns orange där de säljer tårtdekorationsprylar.

Annars finns det orange smältost till hamburgare (platt, i portionsförpackningar). Ett par såna kanske ger nog färg?

• Anonym (ej ostexpert)

Är jag helt ute och cyklar om jag säger att cheddar ofta är orange?

• Anonym (Q)

Det du är ute efter är amerikansk wisconsin cheddar. Färgen på den osten är allt annat än naturlig, utan kommer från diverse färgmedel. Därför är den så svår att få tag på här i Sverige. Så jag tvivlar på att det blir speciellt nyttigare att använda 
    orange cheddar, då pulvret egentligen bara är frystorkad cheddarost.

Ett alternativ är att använda gul och röd karamellfärg om du vill ha kontroll på näringsämnena, skulle det funka?

• Anonym (Autism-mama)
    mammatill6 skrev 2019-02-27 15:27:48 följande:

Bor du i Stockholm kan jag tippsa vart det finns.

Ja jag bor i sthlm :)
  • Anonym (Glidare)

Eller så får du ditt barn att förstå att hon inte kan bestämma hur saker ska vara. Det finns inte orange ost i Sverige. Inte svårare än så, du bestämmer till hon fyller 18.

• mammatill6
    mammatill6 skrev 2019-02-27 15:27:48 följande:

Bor du i Stockholm kan jag tippsa vart det finns.

I flemmingsberg finns en butik som heter nya pulsen. De säljer orange riven cheddarost på påse just nu. Köpte själv, väldigt god.
  • Anonym (Autism-mama)

Karamellfärg får vara en nödlösning.

Finns det ingen ost som är orange utan massa konstigt i? Får upp bilder på google, men inte på vart jag kan köpa det.

• mammatill6
    Anonym (Autism-mama) skrev 2019-02-27 15:35:40 följande:

Karamellfärg får vara en nödlösning.

Finns det ingen ost som är orange utan massa konstigt i? Får upp bilder på google, men inte på vart jag kan köpa det.

Läs ovan....
  • Anonym (Autism-mama)
    mammatill6 skrev 2019-02-27 15:31:13 följande:

I flemmingsberg finns en butik som heter nya pulsen. De säljer orange riven cheddarost på påse just nu. Köpte själv, väldigt god.

Tack :)
  • Anonym (Autism-mama)
    mammatill6 skrev 2019-02-27 15:38:04 följande:

Läs ovan....

Såg det först efteråt :)
  • MsFry
    Anonym (Glidare) skrev 2019-02-27 15:29:20 följande:

Eller så får du ditt barn att förstå att hon inte kan bestämma hur saker ska vara. Det finns inte orange ost i Sverige. Inte svårare än så, du bestämmer till hon fyller 18.

Läs hela tråden innan du kommer med dina töntiga påhopp under anonym flagg.

Det finns visst röd cheddar i Sverige. Ica har det tex.
  • Tow2Mater
    Anonym (Q) skrev 2019-02-27 15:07:43 följande:

Det du är ute efter är amerikansk wisconsin cheddar. Färgen på den osten är allt annat än naturlig, utan kommer från diverse färgmedel. Därför är den så svår att få tag på här i Sverige. Så jag tvivlar på att det blir speciellt nyttigare att använda 
    orange cheddar, då pulvret egentligen bara är frystorkad cheddarost.

Ett alternativ är att använda gul och röd karamellfärg om du vill ha kontroll på näringsämnena, skulle det funka?

Färgen kommer från ett helt naturigt frö...:
    en.wikipedia.org/wiki/Annatto
  • honutannick

Coop har skivad "röd cheddar" som är orange, har sett i någon annan butik med, men de är bland de färdigskivade ostarna

• Anonym (K)

Red Gloucester är en orange ost. Svårt att veta om den finns där du bor dock.

Svar på tråden Vart hittar man riven ORANGE ost?