• Äldre 27 Feb 17:41
    164 visningar
    5 svar
    5
    164

    Visdomstand!

    Hej på er!

    Tisdagen den 19 februari var jag och opererade bort en visdomstand i nederkäken. Allt gick bra! Dom sydde igen till viss del. Jag har fortfarande ett hål kvar efter tanden trots att som sydde. När jag lyser ner i hålet så ser det liksom bara svart och håligt ut (av det Jag kan se). Är detta normalt eller ska de vara fyllt av någon annan vävnad?

    Tacksam för svar ????

  • Svar på tråden Visdomstand!
  • Äldre 27 Feb 18:34
    #1
    +1

    Det är normalt så länge som det inte gör ont eller är inflammerat. Jag drog en visdomstand 13/2 och gropen har ännu inte fyllts igen helt. Det tar nån vecka till.


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Äldre 27 Feb 19:18
    #2
    Kerubmamman skrev 2019-02-27 18:34:31 följande:

    Det är normalt så länge som det inte gör ont eller är inflammerat. Jag drog en visdomstand 13/2 och gropen har ännu inte fyllts igen helt. Det tar nån vecka till.


    Tack för svar! När jag lyser ner i hålet ser jag ingen vävnad alls än. Utan bara ett stort hål. Lite ont har jag men värken går över så fort jag tar 1 Alvedon och 1 Ipren. Va dr uppe eller nere för dig?
  • Äldre 27 Feb 20:54
    #3
    gilisen84 skrev 2019-02-27 19:18:08 följande:
    Tack för svar! När jag lyser ner i hålet ser jag ingen vävnad alls än. Utan bara ett stort hål. Lite ont har jag men värken går över så fort jag tar 1 Alvedon och 1 Ipren. Va dr uppe eller nere för dig?

    Uppe den här gången, har dragit två nere också men det var länge sen nu.
    Hålet fyllls igen från ?alla håll? samtidigt, diametern minskar och djupet minskar. Det är liksom svårt att märka förändringen eftersom det går så sakta och man har inga referenspunkter (om inte käkbenet är blottat).
    Jag är övertygad om att du snart märker en förändring.
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Äldre 27 Feb 22:14
    #4
    Kerubmamman skrev 2019-02-27 20:54:08 följande:

    Uppe den här gången, har dragit två nere också men det var länge sen nu.

    Hålet fyllls igen från ?alla håll? samtidigt, diametern minskar och djupet minskar. Det är liksom svårt att märka förändringen eftersom det går så sakta och man har inga referenspunkter (om inte käkbenet är blottat).

    Jag är övertygad om att du snart märker en förändring.


    Alltså, jag tror inte att käkbenet är blottat. Vad jag har förstått så brukar man få väldigt ont då? Det har jag inte iaf. Den som gör ont försvinner helt med Alvedon och Ipren.

    Känns bara så läskigt när man ser ett djupt hål liksom ???? jag har fått för mig att man skulle se vävnaden nere i hålet eller hur man ska säga?
  • Äldre 10 Mar 09:28
    #5

    Det du beskriver är helt normalt i sammanhanget. Den optimala läkningen efter borttagning av en tand är att hela utrymmer fylls upp till tandköttskanten med stelnat blod, som sedan används av kroppen för att bygga ny vävnad som läker ihop såret permanent. Detta händer dock mycket sällan vid borttagning av visdomständer i underkäken.
    Såret kommer läka underifrån, först så "kryper" sårvävnad över benet, för att sedan läka underifrån och upp. Det är inga problem alls med att benet skulle vara exponerat ett tag, läkningsförmågan i munnen är osannolikt stark, men ifall man får besvär så bör man höra av sig till sin tandläkare som kan spola rent med koksaltslösning så att allt kan läka.
    Det tar många månader innan "gropen" är helt borta, benet är väldigt kompakt i underkäken och remodellerar långsamt.

Svar på tråden Visdomstand!